Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
"Arbeidskrevende" ski og tunge kjørere
#157437 20/01/2010 2:24 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Leser meg grønn på skitester for tida, og enkelte påpekes å være vel arbeidskrevende for telemarksbruk.

Menes dette hvor mye kraft som må legges i skia for å få den til å carve?

Siden den mer normale skitester sikkert er av den noe mer "lettbygde sorten", vil disse skiene kreve like mye innsats fra en rørslig kar som meg på bra ca 0,1 tonn??

Re: "Arbeidskrevende" ski og tunge kjørere
fat_dog86 #157438 25/01/2010 10:07 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kan det oversettes til å være tungkjørte? mantra er feks tungkjørte når det går for seint.. men lettere å håndtere i fart..

det å være i 0,1 tonn klassen krever endel mer av kjøreren, det er tyngre å stå, en synker dypere i pudder og lårene blir fortere brukt opp.. tidligere var jeg den av oss på telemark som kanskje ble fortest sliten i lårene..

åpenbaringen for min del har vært å gå over til ntn.. motstanden gjør at jeg ikke kjører like dype og lange svinger lenger, og bruker motstanden i bindinger og sko til å "hvile" litt mer på vei ned. i tillegg så følger hele skien med opp i luften (ikke bare tuppen, ref linken uten motstand) hvis du løfter foten opp, og det gjør at hoppesvinger blir MYE enklere.

skiene jeg kjører på er 110mm underfoot, samme som ei venninne, 110mm der også. jeg mener mine er litt kranglete når jeg har dem såvidt på kant i pisten, de vil legge seg flatt.. men hun mener det ikke er et problem for hennes del. tipper det er vekta på føreren så bestemmer det..

110mm underfoot, ikke for lange ski, binding med endel motstand og lav rocker (der lengde og rocker bidrar til kortere svingradius) er uten tvil den magiske formelen for min del..

drar på som aldri før, og blir nesten ikke skikkelig sliten i lårene før dag 2.

Kjenner meg igjen
fat_dog86 #157439 25/01/2010 5:32 PM
Fersking
Fersking

Jeg er selv i Panzerklassen og kar sverget til store planker i lang tid. Vurderer JAh Love/Faf-ypus A-Lotta, noen erfaringer der ute?

Nye ski på tur
fat_dog86 #157440 25/01/2010 8:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Å kalle meg sprek vil vel være en overdrivelse, men jævelsk treisk skal være visst. Skal gå birken i mars, og planen er å ta trippelen om jeg får billett til sykkel... Ingen mål om no merkekrav - nøyer meg med å fullføre! Har kjørt på Fischer boundless, Chilli og Scarpa T4 til nå, men kjøpte meg Garmont Ener-G nå på nyåret. Holdt greit en kveld i bakken på det gamle utstyret, bortsett fra at føttene gjode vondt pga en lest som var i smaleste laget.

Har kommet over et par brukte K2 Coomba, egentlig litt i korteste laget, men på studentbudsjett får de klare seg ut vinteren, så får man heller vurdere å nedgradere de til "steinski" når man er ferdig på skolebenken.

Stive ski er tungt, men gøy!
fat_dog86 #157441 26/01/2010 11:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører Blizzard Titan Pro med mine 0,1 tonn og 191 cm, ikkje akkurat nyeste skia på forumet her, men dei klassifiseres ofte som litt tungkjørte. Stive som spett, og ikkje akkurat feite lenger (94 mm trur eg under foten). Men tungkjørte er dei berre til farta er god nok, då kjem dei lett på skjær og er dønn stabile. Herlig i oppkjørt pudder og vekslande snø, og super i løype med stor fart. Men eg innrømmer gladelig at det blir fort trangt når skrenserane dukker opp 1 time etter åpning i heisa og svirrer rundt. har kjørt litt Mantra og tenker at eg kunne levd godt med dei, skulle gjerne prøvd Black Crows sine, dei virker spennende. Har akkurat gått over til NTN/EVO og har stor tru på eit løft der...

Det har jeg erfart
fat_dog86 #157442 27/01/2010 10:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er i samme klasse 0,1 tonn. Kjører veldig mye med Black Crows Corvus med NTN. Den er utrolig bra, lett å carve med i bakken og fungerer på det meste av annet føre. Navis har mye det samme, men jeg opplever den som enda bedre i dårlig føre off-piste, les oppkjørt og kulete...

At en ski krever mye å få på kant opplever jeg som direkte relatert til midtbredde, svingradius og stivhet. XXL med NTN er tung å kjøre på skjær, mens Elan Boomerang kommer relativt lett på kant.

Brede telemarkski krever generelt konsentrasjon , kraft og nøyaktighet for å carve i bakken. Når det er sagt så er jo ikke disse skiene laget for bakke....

Mener bestemt at allroundski (fokus frikjøring, men gode i bakken) for telemark bør ha en midtbredde på 95-105mm, kanskje opp mot 110mm avhengig av modell. Opplever at stiv bakski ofte er en fordel. Progressivt spenn ala Gotama fungerer også bra.

Modeller som jeg har testet og mener fungerer bra til allround telemark:- K2 Hardside- Black Crows Navis/Corvus- 4frnt VCT/turbo- Völkl Mantra/Gotama

Merk: driver skibutikk og selger nevnte ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå