Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stöckli Rotor 106 eller Völkl Mantra
#157246 07/01/2010 7:11 PM
*eirik* Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var innom Platou sport i dag for å prøve Garmont Prophet, som forresten passet meg bra. Tenkte jeg i tillegg skulle spørre hvilken ski de anbefalte, ettersom jeg først var innom. De selger jo ikke Volkl ski og ble derfor bl.a. anbefalt Stockli Rotor 106 i en lengde på 188cm. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for en Volkl Mantra på 184cm, etter ye positive tilbakemeldinger. Stockli skien er litt bredere enn Mantra'en. Selv kjører jeg mest i bakke, sånn 65/35 fordeling. Vedkommende på Platou mente at Rotor 106 var en bedre ski enn Mantra og at den satt godt så vel i bakken som utenfor. Er det noen her som har noen erfaringer med disse skiene som de evt. kunne dele? Rotor 106 er vel ny av året så brukerdatabasen er vel begrenset. Skiene skal brukes med NTN binding og Garmont Prophet.

Har prøvd skia
*eirik* #157247 07/01/2010 7:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg testet Mantra i forrige vinter, men årets modell. Bra ski. Fikk testet Rotor 106 for 2 uker siden. Meget bra ski, klar favoritt for min del. Jeg kjørte skia med alpin binding og lengde 188. Har en kamerat som kjørte den også, vi er enige. Kannon bra ski. Har testet den i bakken, skogen, vindpakket og pudder. Bitte litt myk bakski. ( jeg veier over 100 kg). Meget lettkjørt, carver som en racer. Jeg hadde ikke vært i tvil med valget. Min erfaring med bredde, er at alt under 110 går bra i bakke.

Re: Stöckli Rotor 106 eller Völkl Mantra
*eirik* #157248 07/01/2010 7:45 PM
*eirik* Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Flott, takker for svaret.Selv er jeg 65kg, så da blir den litt stivere for min del. Var litt "redd" for at skien evt. trengte ekspertnivå for å kunne utnytte den ettersom dette er min første carving ski ... Har vært litt off de siste årene.

*eirik* #157249 07/01/2010 8:28 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har Rotor 106 i 188 m NTN som allround-ski i år. Er 187cm/80kg(tror jeg). Siden det har vært så mye snø har de fått stå mye i fred. Men for å sammenligne med Kuroen tok jeg tre turer i gummiskogen i en halvmeter uspora løssnø. Konklusjonen er at den flyter bra med den myke tuppen (selv i moderat fart). Jeg har en mistanke om at bindingen er en tanke for langt fram, men på grunn av Kuro-føret har jeg ikke fått forska meg ferdig på det.

De to turene jeg har kjørt den i bakke virker den en tanke slappere enn Stöckli DP og DP Pro+. Men det er før jeg har fått nok tid på den til å knekke koden, hvis den finnes. I alle fall er Rotor 106 såpass mye bedre i myk offpist, at den er å foretrekke framfor de to andre. Mantra vil trolig oppleves som mer leken i bakken. Mens Rotor vil gi deg større selvtillit og høyere fart.

Jeg har ikke kjørt Mantra. Men jeg mistenker at den noe stivere tuppen reduserer egenskapene i løssnøen, spesielt hvis du veier 65 kg. Derfor er nok Gotama og Katana mer aktuelle alternativer. Disse har jeg bare kjørt før de ble redesigna.

Mtp. vekta di ville jeg ha vurdert Rotor i 177 også. Da får du brått en mer leken svingradius i bakke, uten at det går nevneverdig ut over fartsegenskapene. Imidlertid mister du noe bæreflate offpist.

Det skal ikke være enkelt.

Veldig enig
*eirik* #157250 07/01/2010 8:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helt enig i alt du skriver innlegget ditt. Har akkurat de samme meningene om mantra. Jeg ville også foreslå 177 som en aktuell lengde pga av den lave vekta på kjører. Rotor er ikke en stiv ski. Men den er solid, velbygd og leken. En god nr 1 ski. De rotor skiene jeg har testet virker som er montert med bindingene litt langt frem. Men det er enkelt å sjekke. Jeg tror en blir visuelt lurt pga skiens spesielle utforming. Men med NTN kan du vel forskyve bindingen litt. Er uansett litt usikker på om dette er den rette skia for eirik når han sier han skal kjøre så mye i bakke. Men for meg var rotor helt topp i bakken. I år har testet utrolig mye ski. Rotor er uansett ett meget godt valg.

vekt?
*eirik* #157251 07/01/2010 9:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

noen som vet hva rotor veier?

Tjaaa
*eirik* #157252 07/01/2010 9:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg finner ikke noe på nettet, ikke hjemmesiden heller. Skia er ikke spesielt tung, skal den brukes på tur så er den ikke tyngre enn andre tilsvarende breie ski med metall plate på toppen.

*eirik* #157253 07/01/2010 10:24 PM
*eirik* Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har heller ikke klart å finne noen vekt.Takker for alle svarene. Jeg er jo en lettvekter (på godt å vondt :wink). Ser at Rotor 106 i 177cm lengde har rundt samme svingradius som Mantra 184cm ...Er ikke så veldig opptatt av at jeg kan ha høyere fart med Rotor i bakken enn Mantra. Men, en som jeg kan ta både lange og korte svinger, samt gjerne hoppsvinger i bratte heng er det jeg "jakter" på. Litt usikker på hva twin tuppen på Rotor vil gjøre (nytt for meg). Mantra har vel en liten anelse, men er vel strengt tatt ingen twin tupp ski.

Som Simen sier, det er absolutt ikke enkelt å plukke ut en ski i den jungelen som finnes der ute. Jeg sliter litt med bare å stole helt og holdent på selgeren i butikken. Vedkommende jeg snakket med anbefalte helt klart å montere bindingen boot center på Rotor'en.

Nå er ikke jeg noen ekspert telemarker, men har holdt på siden slutten av 80-tallet så jeg kan forflytte meg i bakken :), men det har vært litt vel roligt de siste årene.

Hmmm
*eirik* #157254 07/01/2010 10:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du har peilet deg inn på to solide ski. Personlig syntes jeg mantra er stivere og mindre leken. Jeg kjørte totten skogen i Hemsedal tryggere enn noe annen ski med rotor 106. Nydelig i bakken også. Jeg syntes rotor er litt myk. Noe av det mest lettkjørte jeg har kjørt de to siste årene. K2 har jo masse rimelige og kannongode ski. Du har hardside, sidestash, coomback osv. Jeg ville ha prøvd coomback hvis du hadde mulighet. Tror hardside kan være skia for deg jeg, på bakgrunn av hva du sier du skal bruke den til. Har sett skia til salgs for 3400 kr. Myyyyyyye for pengene.

Vekt i lengde 188
*eirik* #157255 15/04/2011 11:15 AM
Medlem
Medlem

Sitat mortinho:Noen som vet hva rotor veier?

Rotor 106 skiene i lengde 188 veier:2400 per ski i sesongen 2009-20102300 per ski i sesongen 2010-2011

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med skiene hvor jeg har montert NTN bindingene 2 cm bak anbefalt monteringspunkt i fra Stöckli.