Jeg har Rotor 106 i 188 m NTN som allround-ski i år. Er 187cm/80kg(tror jeg). Siden det har vært så mye snø har de fått stå mye i fred. Men for å sammenligne med Kuroen tok jeg tre turer i gummiskogen i en halvmeter uspora løssnø. Konklusjonen er at den flyter bra med den myke tuppen (selv i moderat fart). Jeg har en mistanke om at bindingen er en tanke for langt fram, men på grunn av Kuro-føret har jeg ikke fått forska meg ferdig på det.
De to turene jeg har kjørt den i bakke virker den en tanke slappere enn Stöckli DP og DP Pro+. Men det er før jeg har fått nok tid på den til å knekke koden, hvis den finnes. I alle fall er Rotor 106 såpass mye bedre i myk offpist, at den er å foretrekke framfor de to andre. Mantra vil trolig oppleves som mer leken i bakken. Mens Rotor vil gi deg større selvtillit og høyere fart.
Jeg har ikke kjørt Mantra. Men jeg mistenker at den noe stivere tuppen reduserer egenskapene i løssnøen, spesielt hvis du veier 65 kg. Derfor er nok Gotama og Katana mer aktuelle alternativer. Disse har jeg bare kjørt før de ble redesigna.
Mtp. vekta di ville jeg ha vurdert Rotor i 177 også. Da får du brått en mer leken svingradius i bakke, uten at det går nevneverdig ut over fartsegenskapene. Imidlertid mister du noe bæreflate offpist.
Det skal ikke være enkelt.