Hellbent ville jeg styrt unna som en første ski. Den er en ren pudderski og ganske stor. Den er for de virkelig gode dagene. Den er ikke allsidig nok til å være en førsteski, og for brei til å funke til toppturer der du må traversere.
obSETHed er en grei ski og fungerer til det meste, men burde først å fremst være et valg om du prioriterer switch-kjøring og landing ettersom det er dette den er konstruert for. Om du skal kjøre mest forlengs finnes det bedre alternativ (blandt annet fra K2 selv).
Om du skal har lette ski som fungerer for det meste og som er rimelig priset er BackSide serien til K2 veldig god. http://k2skis.com/skis/backsideI de tester jeg har sett av dem har de skoret veldig bra, eneste trekkpunkt har vært at du ikke kan dra på for mye med skiene. Det er bare for deg å velge en bredde og en lengde som passer etter hvor mye du prioritert pudder og hvor mye du prioriterer løyper og traversering oppover.
Om du har behov for ski du kan dra på med som samtidig er veldig allsidige bør du se på Black Crows Navis. Jeg har selv Corvus(som i basis er lik Navis bare litt lengre og stivere og passer meg bra siden jeg er 183 og 88 kg) og kan skrive under på at det er helt fantastiske ski. De fungerer på alt, men elsker virkelig pudder og eter opp alt av ujevnheter i løssnøen. De er dog litt tyngre en K2 BackSide-ski i tilsvarende lengde og bredde.
Kjører mye sammen med en kompis som har K2 Coomba som er forløperen til årets COOMBAck. Han har en lettere tur opp en meg grunnet tyngden på skiene, mens jeg kan kjøre fra han på turen ned, spesielt om det er ujevne forhold med vindpakket snø. Men vi storkoser oss begge to. Valget mellom dem ligger i hvor stor grad du prioriterer opptur eller nedtur.
Ellers finnes det mye fine ski fra andre produsenter, se etter ski som skal være allsidige, har passende bredde (jeg vil tippe fra 90cm til 110cm i midje for ditt bruk). I sist Fri Flyt der de testet et utvalg av nettopp slike ski vant Völkl Gotama. Andre ski som kom godt ut var Kästle MX108, Elan 1010 og K2 Side Stash.
På bindinger gjør du veldig rett i å velge NTN.
På sko så må disse prøves. Ta stilling til om du ønsker 3 eller 4 spenner (mobilitet mot kontroll) og gå å prøv i butikk til du finner de som passer deg best. Forøvrig er det aller beste å få prøvd både ski og sko i bakke slik at du finner det som passer deg best.
Vil anmode deg til å støtte opp om din lokale butikk som gir deg den ekstra servicen at du får prøve utstyr hos dem. Istedenfor å utnytte deres service og så kjøpe på nettet. Hvis ingen støtter opp om de lokale butikkene (særlig de som spesialiserer seg på utstyr til ekstremsporter og andre nisjer) vil de forsvinne.