Hvorfor vil du ha twintip? Kommer du til å kjøre mye baklengs og hoppe/lande switch?
Hvis ikke er twintip lite vits og da kan jeg anbefale K2 sin BackSide serie. De er lette, lekne og gode ski som er rimelig priset. De har kommet godt ut i tester. Forskjellen på de forskjellige skiene i denne serien er stort sett bredden og kammer.
Vôlkl Mantra og en mulighet, det er en skikkelig allround ski og den er ganske lett, men dessverre overpriset og i min mening litt kjedelig.
Om du er villig til å ha en litt tyngre ski og vil ha en ski som tåler mer fart enn K2s BackSide serie, samt er bedre offpiste og i høy fart enn Völkl Mantra vil jeg anbefale Black Crows Navis. Dette er en fantastisk ski som takler alt, men er spesielt bra offpiste.
Angående hvor du skal kjøpe vil jeg anbefale en lokal butikk som tar frikjøring/topptur/brattsport seriøst. Her vil du få god service, gode anbefalinger og de har godt utvalg. Siden du skal handle ved sesongslutt vil de og kunne gi deg et veldig godt tilbud. Det er viktig å støtte opp om disse butikkene slik at de er der når vi trenger deres service. En annen ting du burde gjøre er å gå til butikken og spørre om de har demoski du kan prøve. Ski er mye smak og behag, du bør derfor prøve før du kjøper.