Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny på telemark - veien videre?
#156975 26/12/2009 12:49 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

(ser nå at dette ble langt, så de som ikke er leselystne kan trykke på tilbakeknappen først som sist :wink)

Har i alle år kjørt litt alpint, et par-tre turer i bakke, hopping i åkerkanten og litt snørekjøring bak scooter. Er akkurat 0,1 tonn og 178 cm på sokkelesten.

Så i fjor skulle jeg ha meg nye sko til skogsskia, Fischer Boundless, som egentlig er mer egnet til å kjøre eller gå på, så feller har stort sett vært brukt. Skoene var noe gammel ræl, så jeg var egentlig ute etter noe skikkelig stive og gode lærsko, fortsatt til å gå med.

Men det hadde seg slik at alt i min størrelse var borte, og generelt dårlig med 75 å finne i butikken. Derimot hadde de et par Scarpa T4, som ble tatt inn på bestilling av kunde et par år tidligere, men i feil størrelse for han - men satt som støpt på foten min. Disse fikk jeg da styggbillig, så det ble til å prøve myk plast i stedet for stivt lær - måtte vel være ca samme greia? Eller?

Så fikk jeg lyst til å prøve dem i bakken, og tenkte at oppbyggingsplater måtte settes under Riva3'ene. I letingen kom jeg over et par brukte Chilli-bindinger komplett med stoppwire og plater, så disse ble kjøpt for en billing penge.

Utover vinteren ble det en del turer i bakken, noen små toppturer, men teknikke var rusten. Parallellsvingen satt vel hardt i kroppen. Men i år har ting løsnet og jeg har blitt lysten på mer avansert utstyr!!

Av økonomiske grunner blir det ikke til å oppgradere alt samtidig. Skiene er i mykeste laget, da jeg løfter opp tuppen på ytterskia når jeg trykker ned foten. Dette løste jeg med å slakke wirene, men da sitter jeg igjen med en binding som ikke er så stiv som jeg ønsker i bakken, i løssnø går det greit. Men med nye ski kommer nye bininger, og da er jeg i tvil - NTN eller 75 mm? NTN skal være bedre, men da kan jeg ikke bruke ski og sko om hverandre...

Selv tenker jeg at brukte ski med et par 75 bindinger med gåmodus vil være det beste å starte med. Løssnøen vekker mer interesse enn bakkene, så noe bredt med mer flyt er planen.

Alternativt kan jeg klare meg en sesong til, droppe alle tanker om å gå over til NTN, og heller kjøpe meg nye sko!! Hva skal en se etter? Scarpa T4-skoa har jeg i str 29. Disse trykker vel hard rundt midten av fotbladet og litt bakover, så en bredere lest er ønskelig. Vurderer å gå en halv str opp for å få litt bedre plass rundt tærne, men er da redd dem blir enda trangere der dem trykker som mest.

Hva er en best tjent med i skavlene? Stivere sko eller ski som flyter bedre? Eller bare gi fan, nøye seg med det en har en vinter til og kjøpe komplett på lavpris til sommeren?

Re: Ny på telemark - veien videre?
fat_dog86 #156976 26/12/2009 2:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ville helt klart kjøpt nye tøvler, for da har du full kontroll over "dårlige ski", mens kjøper du nye ski så får du nok ikke særlig mye kontroll på plankene. selv ville jeg ha venta til sommern, så er du garantert til å ikke kjøpe utstyr som "henger sammen":grin

fat_dog86 #156977 26/12/2009 2:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

*EDIT

Jeg ville helt klart kjøpt nye støvler, for da har du full kontroll over "dårlige ski", mens kjøper du nye ski så får du nok ikke særlig mye kontroll på plankene. selv ville jeg ha venta til sommern, så er du garantert til å kjøpe utstyr som "henger sammen"

Skobredder
fat_dog86 #156978 26/12/2009 4:35 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal jeg vente til sommeren må jeg prøve å blokke ut de skoa jeg har, hvis ikke er de en stor festbrems utover sesongen... Men disse er etterspurt brukt, så blir trolig bytte.

Hva er bredest i lesten av Crispi og Garmont?

Er det noe å tjene på å kjøpe Crispi Cxx 2, eller blir også disse i mykeste laget? Disse fåes jo til en brukbar pris hos bla XXL. Kjøper jeg for stive sko igjen får jeg problemer med de skiløft...

Ikke NTN
fat_dog86 #156979 26/12/2009 7:05 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du oppgrader ville jeg først ha kjøpt et par litt stivere sko, men ikke gå veien helt opp til NTN. Scarpa T2 e.l. men beholde de skiene du har er vel en grei løsning med slunken lommebok. Garmont er kjent for å være bredere enn Scarpa.

Scarpa uaktuelt
fat_dog86 #156980 27/12/2009 4:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Som jeg har forstått det, er Scarpa og eldre Crispi det smaleste som finnes, og derav uaktuelt. Har føtter som Donald!

fat_dog86 #156981 27/12/2009 7:30 PM
Entusiast
Entusiast

eg også har kvakk kvakk fot og eg hadde nokon lave crispistøvlar som fungerte utmerket til meg. Huakar ikkje kva dei heiter i farten....

Mastercardet svir
fat_dog86 #156982 03/01/2010 2:08 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har kikket litt på denne pakken fra xxl:http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinpakker/telemarkspakke-ntn-hardside-1059491

Er det noen som matcer med tilsvarende utstyr til den prisen?? Har lett rundt både her på berget og ellers i verden, men klarer ikke finne noe bedre tilbud!!

Mye å tjene på å vente til våren, når prisen er såpass bra nå?

Ikke kommet så langt jeg har fått prøvd NTN-sko på beina, men Scarap går for å ha breisete lesten (på NTN).

fat_dog86 #156983 03/01/2010 10:41 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat fat_dog86:Ikke kommet så langt jeg har fått prøvd NTN-sko på beina, men Scarap går for å ha breisete lesten (på NTN).

Etter at Scarpa lanserte deres TXComp, er ikke dette generelt lengre. Comp'n er den tighteste skoen du får tak i.

....bortsett fra Comp ja...
fat_dog86 #156984 03/01/2010 12:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vet den stiller utenom, men er TX pro som er med i pakka. Egentlig er det vanlig TX jeg har sett mest på, men den har tydeligvis ikke xxl tatt inn i sånne mengder av...

fat_dog86 #156985 03/01/2010 4:04 PM
Entusiast
Entusiast

Pakken du linker til er i allefall ekstremt bra og passer perfekt til bruken du beskriver. Jeg tviler på at du vil finne andre tilbud som kan konkurere.

Jeg har selv TX-Pro og NTN og er ekstremt fornøyd med det. Du får en helt overtruffen kontroll i forhold til vanlig 75mm og i helt ekstremt mye mer kontoll en et oppsett med t4 og chili. Minuset vil være mindre komfort i turen oppover grunnet høyere, stivere sko og generelt tyngre oppsett. Gåmodusen på NTN-bindingene vil dog hjelpe.

Har ikke erfaring med skiene du lister, men den serien med ski som de tilhører har fått veldig mye skryt. Generelt gode, lette og lekne ski, men ikke de du kan dra mest på med eller kjøre switch. Etter det du lister som behov burde de passe perfekt.

Eneste jeg vil anbefale deg til å gjøre før du bestiller den pakken er å gå i en butikk og prøve sko, gjerne fra alle merker.

Ikke så lett å bo på bøgda...
fat_dog86 #156986 03/01/2010 4:12 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skolestart i månedsskiftet, så tenker å stoppe innom XXL i Trondheim og prøve det de måtte ha inne.

Var på Rana Spesialsport og kikket i romjula. Tenkte selvføgelig ikke på å prøve NTN-modeller mens jeg var der! Vanlig scarpa-lest er i alle fall i smaleste laget, men NTN skoa skal jo da være breiere. Er generelt plaget med å finne brede nok sko, enten det er til ski, fotball eller til å tusle rundt til vanlig. Selv det bredeste vil trolig være snevert...

T4 skoa er en str for store i skallet, så de oppleves som stivere og mye mer tunggått enn de burde være. I alle fall på pudderføre vil nok nye ski kjennes lettere, da flyten blir langt bedre...

fat_dog86 #156987 03/01/2010 6:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat fat_dog86:Vet den stiller utenom, men er TX pro som er med i pakka. Egentlig er det vanlig TX jeg har sett mest på, men den har tydeligvis ikke xxl tatt inn i sånne mengder av...

Jesting sport på Alna har også gode pakkepriser tror jeg, så kjøp den støvelen som passer. Har nå prøve alle NTN-støvler for sesongen 09/10, og det er STORE forskjeller på form og bevegelighet. Har lagt ut to omtaler så langt, og to nye er raskt på vei wink

Det blir 75 mm!
fat_dog86 #156988 09/01/2010 1:48 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter iherdig lesing av div amerikanske erfaringer så er valget tatt. NTN sko får jeg ikke tak i som er brede nok, og selv Garmont 75 mm er i smaleste laget. Dette er basert på andres erfaringer, men med samme mål på lengde og bredde av foten...

Da blir det nye sko i første omgang - Garmont Ener-G 75 mm. Har ikke mulighet for å prøve skoene, da jeg bor LANGT unna nærmeste sted som selger Garmont over disk. Så jeg trenger litt tips til str:

Foten min måler 27,7 cm i lengden og 11,4 i bredde på det bredeste. Skallet skal da være i str 28 etter fasiten. 28,5 har samme skallet, bare forskjellig innersko. Vil jeg da kunne tjene litt bredde på å velge denne i stedet?

fat_dog86 #156989 09/01/2010 2:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat fat_dog86:Etter iherdig lesing av div amerikanske erfaringer så er valget tatt. NTN sko får jeg ikke tak i som er brede nok, og selv Garmont 75 mm er i smaleste laget. Dette er basert på andres erfaringer, men med samme mål på lengde og bredde av foten... Da blir det nye sko i første omgang - Garmont Ener-G 75 mm. Har ikke mulighet for å prøve skoene, da jeg bor LANGT unna nærmeste sted som selger Garmont over disk. Så jeg trenger litt tips til str:Foten min måler 27,7 cm i lengden og 11,4 i bredde på det bredeste. Skallet skal da være i str 28 etter fasiten. 28,5 har samme skallet, bare forskjellig innersko. Vil jeg da kunne tjene litt bredde på å velge denne i stedet?

Her er en oppsummering ift. størrelser og bredder; http://skiogsykkel.no/skisport-guider/401-telemarkstovler-finn-riktig-storrelse

Jeg hadde dratt til en god og solid sportsforretning, hvor de vil kunne blokke ut ytterskallet der hvor det klemmer. Det viktigste tipset til deg, må være å dra å prøve. Et tips kan være å snakke med http://www.surefoot.no evt. andre lokale hvis du ikke har anledningen til å dra til Oslo.

....første steget tatt.
fat_dog86 #156990 17/01/2010 1:37 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nå ett par Garmont Ener-G str 28 på føttene. Oslosportslager hadde ikke 28,5, men det kjennes ut for at 28 blir greit.

Bakte dem som anbefalt, med polstret kanskje litt lite rundt tærne. Dette løste jeg med å varme tuppen med hårføner mens jeg hadde dem på beina, for så å presse tåa oppover inne i støvelen mens jeg la trykk på typpen, slik at det utvidet seg litte granne i bredden helt der fremme, og holdt det slik til de ble kalde.Enda litt trange øverst på leggen, men dette går seg nok til.

Så nå blir det å holde øynene åpne etter røverkjøp på nye ski...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå