(ser nå at dette ble langt, så de som ikke er leselystne kan trykke på tilbakeknappen først som sist :wink)
Har i alle år kjørt litt alpint, et par-tre turer i bakke, hopping i åkerkanten og litt snørekjøring bak scooter. Er akkurat 0,1 tonn og 178 cm på sokkelesten.
Så i fjor skulle jeg ha meg nye sko til skogsskia, Fischer Boundless, som egentlig er mer egnet til å kjøre eller gå på, så feller har stort sett vært brukt. Skoene var noe gammel ræl, så jeg var egentlig ute etter noe skikkelig stive og gode lærsko, fortsatt til å gå med.
Men det hadde seg slik at alt i min størrelse var borte, og generelt dårlig med 75 å finne i butikken. Derimot hadde de et par Scarpa T4, som ble tatt inn på bestilling av kunde et par år tidligere, men i feil størrelse for han - men satt som støpt på foten min. Disse fikk jeg da styggbillig, så det ble til å prøve myk plast i stedet for stivt lær - måtte vel være ca samme greia? Eller?
Så fikk jeg lyst til å prøve dem i bakken, og tenkte at oppbyggingsplater måtte settes under Riva3'ene. I letingen kom jeg over et par brukte Chilli-bindinger komplett med stoppwire og plater, så disse ble kjøpt for en billing penge.
Utover vinteren ble det en del turer i bakken, noen små toppturer, men teknikke var rusten. Parallellsvingen satt vel hardt i kroppen. Men i år har ting løsnet og jeg har blitt lysten på mer avansert utstyr!!
Av økonomiske grunner blir det ikke til å oppgradere alt samtidig. Skiene er i mykeste laget, da jeg løfter opp tuppen på ytterskia når jeg trykker ned foten. Dette løste jeg med å slakke wirene, men da sitter jeg igjen med en binding som ikke er så stiv som jeg ønsker i bakken, i løssnø går det greit. Men med nye ski kommer nye bininger, og da er jeg i tvil - NTN eller 75 mm? NTN skal være bedre, men da kan jeg ikke bruke ski og sko om hverandre...
Selv tenker jeg at brukte ski med et par 75 bindinger med gåmodus vil være det beste å starte med. Løssnøen vekker mer interesse enn bakkene, så noe bredt med mer flyt er planen.
Alternativt kan jeg klare meg en sesong til, droppe alle tanker om å gå over til NTN, og heller kjøpe meg nye sko!! Hva skal en se etter? Scarpa T4-skoa har jeg i str 29. Disse trykker vel hard rundt midten av fotbladet og litt bakover, så en bredere lest er ønskelig. Vurderer å gå en halv str opp for å få litt bedre plass rundt tærne, men er da redd dem blir enda trangere der dem trykker som mest.
Hva er en best tjent med i skavlene? Stivere sko eller ski som flyter bedre? Eller bare gi fan, nøye seg med det en har en vinter til og kjøpe komplett på lavpris til sommeren?