Min skepsis til såkalte fagfolk har herved gått fra stor til fullstendig.Prinsipet om at kunden alltid har rett, blir tydeligvis tatt seriøst. Men å inneha all kompetanse og vite akkurat hvordan ting faktisk bør være, dette trodde jeg i grunn var noe de som jobber med dette til daglig burde ha.
Dette er sikkert et tema som det kan skrives lange bøker om, men jeg skal heller gå inn på riktig tema nå.Jeg er i besittelse av et par Völkl Gotama 08/09 ski og et par Rottefella R8 bindinger, som jeg fikk fra Sport Conrad til en meget hyggelig pris. Jeg valgte å bestille disse umontert, da jeg har lite kunskaper om hva som fungerer bra.
Skiene ble derfor tatt med til en butikk med ansatte som jeg alltid har ansett for å kunne gi topp veiledning.Jeg fortalte at jeg skulle bruke skiene til kjøring i bakke og litt løssnø av og til.Vel hjemme dagen etter, begynner jeg å fundere litt over om bindingene ikke sitter litt vel langt bak.En reasearch-runde på nettet styrker mine antagelser.Har i dag vært innom butikken for å finne ut litt mer om dette.Svaret jeg fikk var at siden jeg ikke har spesifisert en bestemt montering, så har bindingene blitt montert etter telemark standard.Min overnevne reasearch-runde forteller at dette er en gammel standard som nesten ikke blir praktisert, og er en lite gunstig løsning på moderne ski i dag.
Så, det jeg nå håper at noen her kan komme med gode tips om nå, er hvor jeg bør få flyttet bindingene for å få ryddet opp i dette rotet.Siden jeg tydeligvis må presisere nøyaktig hvor de skal sitte, håper jeg at noen kan komme med gode råd.Sikkert mange meninger angående dette, men kom med forniuftige innspill, da helst basert på egne erfaringer og ikke alle mulige ville teorier.Takk!