Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarksko som gnager over tærne når en tar svinger
#156722 19/11/2009 2:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Jeg skifta i fjor til noen kortere telemarkski ( twintip ) fra fjellskilignende skitype.

Etter ett par turer i bakken har jeg merka at skoene trykker akkurat over tærne når jeg skal svinge. Jeg bøyer skoa mer og får med det fryktelig vondt etter noen timer i bakken. Beina mine så ikke helt bra ut etter ei uke i Chamonix i fjor for å si det mildt.Pga skilengden må jeg ligge mer fremover så det ikke blir bakpå og hopping på hver en kul...

Jeg lurer litt på å evt kjøpe det nye ntn systemet til Rottefella for det ser ut som en der ikke bøyer skoa så mye, men at bøyen er lengre fremme.

Noen som har hatt samme problem som meg og som kanskje har en løsning?

Noen crispi støvler i plast som er noen år gamle nå med oppbygde standard cobra rottefella binding.

Kanskje det vil hjelpe å bygge sko, evt bare innersåle?

Trenger litt hjelp her for har egentlig ikke penger til å kjøpe ntn system nå...

Re: Telemarksko som gnager over tærne når en tar svinger
Stonescream #156723 19/11/2009 2:36 PM
Fersking
Fersking

Crispi CXP? Jeg fikk samme problemet selv med disse støvlene. Jeg fikk forklart at det var en designfeil i tåbelgen. Etter mye bruk/tid vil tåbelgen bøye av innover i støvelen istedet for å komprimere seg slik den skal. Fikk ganske stygge gnagsår på tærne pga. dette.

Løsningen min ble nye Crispi XP, som har redesignet tåbelg. Og etter en sesong med denne, Crispi EVO Shiver som kan sies å være NTN-versjonen av XP (obs. smalere lest på Shiver enn XP). Fornøyd med begge disse to støvlene.

Skifter du støvel er nok problemet over. Med mindre du har planer om å gå over til NTN etterhvert, ville jeg bare kjøpt en ny 75 mm støvel.

Stonescream #156724 19/11/2009 3:25 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Takk for svar. Mulig jeg har de skoa du nevner. Får stikke hjem å sjekke.

Blir nok da bare å skifte ut støvler pga lommeboka og tykkelsen på den.

Får se om jeg finner noe fint brukt og billig på finn.no i området.

Stonescream #156725 19/11/2009 4:34 PM
Entusiast
Entusiast

Hadde også det problemet med crispi cxp. var værst når jeg tok dype svinger.. Kjører NTN nå. Har ikke merket det siden jeg byttet! wink

Stonescream #156726 19/11/2009 9:42 PM
Fersking
Fersking

Bruker du sokk i sokk? Altså tynn sokk innerst så en tykkere utenpå? Evt dame strømpe om du liker det :wink

Stonescream #156727 19/11/2009 9:43 PM
Fersking
Fersking

Bruker du sokk i sokk? Altså tynn sokk innerst så en tykkere utenpå? Evt dame strømpe om du liker det :wink

Stonescream #156728 19/11/2009 11:50 PM
Fersking
Fersking

Et gammelt triks er å klippe en plastbit fra en boks e.l og lime eller sy fast i innerstøvelen slik at den blir liggende mellom ytter og innerstøvel. Gjorde dette med mine gamle garmontstøvler, og brukte da plast fra en isboks. Funka fettbra!

Husk at plasten må være stiv nok til at trykket fra ytterstøvelen fordeles mer likt ut over foten, samtidig som den må være myk nok til å ikke gnage. Prøv deg litt fram med ulike størrelser og hardheter.

Stonescream #156729 20/11/2009 10:41 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

hmm, det med en plastbit over innerstøvelen høres ut som et triks jeg skal forsøke, før jeg bruker noen tusenlapper på nye sko. Burde være mulig å få til ganske lett.

Takk igjen folkens smile

Stonescream #156730 23/11/2009 3:53 PM
Medlem
Medlem

Kan bare bekrefte det at CXP-skoen virkelig har noen problemer. Hadde mine i 5 sesonger og gikk da gjennom to innerstøvler. Samme problem hvor man får gnagsår på tærne. Bestemte meg får å bytte når låsen til gåfunksjonen røk.

Kom deg over til NTN. En sesong og er strålende fornøyd!

Stonescream #156731 23/11/2009 7:19 PM
Medlem
Medlem

Gnagde alltid av huden på toppen av stortærne med mine trofaste CXP i mange år. Byttet til BD Push. Anbefales. Blod i sokkene er dog veldig tøft da!

75 mm sko
Stonescream #156732 26/11/2009 9:07 AM
Fersking
Fersking

Du vet venner, har vi den triste opplevelsen av ridning i støvlene Crispi CXA og Crispi CXR.

http://www.norsktelemark.com/images/Kirovsk2006/cowboy/IMG_2903.jpg

Det er sko som skaper et blåmerke på bena allerede i første uke av ski i fjellet. Våre råd - bruk selskapets sko Scarapa. Rolling i sin 5. sesong og ingen problemer.

Stonescream #156733 11/12/2009 1:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nå fått sjekka skoa. Er Scarpa CXP modellen jeg har ja. Tok i går å la en plastbit med bøy ( brukte deler av et plastikkcover for en cd-plate stabel ) over begge innersålene og teipa fast.

Får se hvordan det går i helga på Skeikampen.

Med hell og lykke slipper jeg å kjøpe noen nye sko denne sesongen.

Takk for tips folkens, skal si fra hvordan det gikk over helga.

Stonescream #156734 16/12/2009 1:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter 2 korte dager på Skeikampen, må jeg bare innse at selvfiksen ikke fungerte.

Jeg festa 2 bøyde plastbiter ( fra en cd stabel som jeg klippa til) over tåa og rista, men etter 2-3 timer på lørdag, var tendensene til gnagsår og elendighet tilbake. Orka bare bare 1 1/2 time på søndag, før det ble for ille. frown

Ser ikke helt hvordan jeg kan "reparere" dette bedre.

Er det kanskje andre måter å montere dette på?

Går ikke å legge ekstrabeskyttelsen tvers over skoen, da en ikke får bøyd tåa.

Noen som har bilder av sin fiks, som fungerer?

Og er fortsatt Crispi CXP sko

Uansett var det herlig med litt rask bakkekjøring og litt slossing ned fjellsida mellom busker og trær igjen laugh

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå