Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye Gotama planker :)
#156698 17/11/2009 10:19 PM
Hussi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal gå til innkjøp av nye ski, og har vel egentlig bestemt meg for at det bli Gotama. Hørt mye bra om skien og folks meninger om at rocker er genialt når det kommer til telemark. Men det er en ting som jeg aldri helt klarer å bestemme meg for. Jeg har kjørt telemark i noen år og det blir mest toppturer og pudderkjøring men også litt i bakke. Hvilken lengde skal jeg velge? Jeg er 191cm og 83kg. Skal jeg velge 186 eller 194?

Alle svar tar jeg med i besluttningen min...

lengde på ski
Hussi #156699 18/11/2009 1:02 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du skal ha 194!Disse skiene er i realiteten kortere enn 194; tror Völkl har sin egen vri på lengdemålingen. (Twin tip og rocker gjør at skia vil virke enda kortere).

Re: Nye Gotama planker :)
Hussi #156700 18/11/2009 3:21 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat telenark:Du skal ha 194!Disse skiene er i realiteten kortere enn 194; tror Völkl har sin egen vri på lengdemålingen. (Twin tip og rocker gjør at skia vil virke enda kortere).

<p></p>
Heller mot å være enig. For toppturski er det vanlig med veldig korte ski. Korte ski er lettere, bedre i trange renner, hoppsvinger m.m. Svaret er ikke entydig....men jeg tror du burde ha 194.

Head pluss
Hussi #156701 18/11/2009 4:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gotama, pga. rocker og at det er twintip, er en "head pluss" ski, den skal være like lang som deg pluss en del ekstra. Den skal være kjapp og leken nok til å danse rundt noen treær, men gjør seg best i dyp pudder i høy fart.

En annen vinkling
Hussi #156702 18/11/2009 10:56 PM
Hussi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

For å dra en litt annen vinkling på det. Vil jeg klare å kjøre kjappe lekne svinger med 194 skia?

Hussi #156703 18/11/2009 11:32 PM
Entusiast
Entusiast

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104129

Spol ned til gotama 09/10, virker som 186 er en godski, og at den ikke føles veldig mye kortere enn den er.

Er i samme situasjon, og heller mot 186 (særlig ettersom jeg ikke har mye erfaring på telemark...) 184/84kg

hvor monterer du bindingene?
Hussi #156704 19/11/2009 5:11 PM
Fersking
Fersking

hei!

Fikk montert et par Cobra R8 bindinger på Gotama 186, boot center som jeg skal prøve på demo.

Men da virket de sinnsykt bakmontert! så helt feil ut, og var ikke i "vater" i det hele tatt.

Noen andre som kjenner til problemet, eller fikk jeg de feil montert?

Montering
Hussi #156705 19/11/2009 9:10 PM
Hussi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

nå er det vel slik at alle telemarkbindinger bortsett fra NTN blir montert på balansepunkt og ikke bootcenter. Det bruker å stemme nogenlunde overens med bootcenter, men er som sagt montert etter balansepunkt om ikke kunden har ett annet ønske.

Eller tar jeg helt feil nå??

Litt langt bak kanskje???
Hussi #156706 27/11/2009 9:38 PM
Fersking
Fersking

Forstår eg det rett når skia er montert med skotuppen mot bootsenter? Det er langt bak!! Når eg monterar ski på G-sport, brukar eg å midtmonterer alle telemarkbindingane. Midtpunkt på sko mot midtpunkt på ski. Eventuelt dreg eg bindingen nokre cm bak for laussnø køyring. Dersom eg er i tvil målar eg ut balansepunktet på skia, og tar eit kompromi mellom dei to måtane. Det brukar å samsvare godt på offpist ski som td Head Monster.

Hussi #156707 27/11/2009 9:54 PM
Fersking
Fersking

Når man monterer ien binding monterer man den normalt sett alltid slik at fremsiden av leggen kommer rett over det punktet man monterer etter.

Hussi #156708 08/12/2009 6:16 PM
Fersking
Fersking

Når en kjører telemark vil trykket fra støvelen og ned på skien være litt forskjellig. Innerski vil ha trykket fra fremme på støvelen, men ytterski vil ha trykket fra midten (boot center). Jeg monterte først skia mine med boot center (altså midten av støvelen på midten av skia (der den er smalest)). Dette førte til at innerskien ville grave seg litt ned i løssnøen. Nå er den flyttet sånn at smaleste punktet på skien ligger omtrent midt mellom midten av støvelen og fremme på støvelen. Dette virker veldig bra.

Boot center
Hussi #156709 09/12/2009 10:51 AM
Medlem
Medlem

Balansepunktmontering av telemarkski er noe som hører fortiden til etter mitt syn. Moderne ski med Rocker, twintip, taper osv. gjør at du kan gå glipp av egenskapene til skiene dersom du velger å montere på "balansepunktet". Jeg vil anbefale bootcenter(+/- personlig preferanse på et par cm)montering på alle ski, har selv gjort dette i mange år og på mange forskjellige ski. har ikke hatt noen som helst problemer med at tuppene "dykker" som følge av forskjøvet trykkpunkt innerski. Mye værre at trykkpunktet blir feil på ytterskien etter min oppfatning.

Loose heel: Völkls boot center ganske langt bak. har vært det på alle frikkjøringmodellene deres fra Explosiv og frem til nyeste generation Gotama. De har lenger fremski enn bakski og ser "ikke i vater" ut. Skal være sånn. Men er du bekymret er det jo bare å sette skoa i bindingen og sjekke om boot center treffer merket på skien. Dersom en luring på sportbutikken kjørt en oldschool telismontering og du har havnet med tåballen på boot center merket på skien vil du være laaaangt bak på skien....

Ang montering av binding
Hussi #156710 10/12/2009 11:13 AM
Fersking
Fersking

Jeg vurderer også sterkt å kjøpe Völkl Gotama 2010, og lurer derfor også på hvor bindingene bør monteres. Har lest en del innlegg hvor feil fra butikkens side har ført til mye frustrasjon..

Så jeg hiver meg på denne tråden og lurer på om det er forskjeller på monteringspunkt når det gjelder de ulike bindingene (typ Marker B/G, og NTN)? Og om det har mye å si for monteringspunktet dersom skia er rocker-designet?

Montering
Hussi #156711 14/12/2009 9:31 PM
Hussi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Når det gjelder montering av NTN er malen laget slik at man monterer etter bootcenter på skien, eller slik man vil ha det.. Det som er med malen på cobra f.eks, så er jo den satt opp slik at man skal montere etter pinline, som da er balansepunktet. Man må vel da bare se det ann hvordan man kommer i forhold til bootcenter på skien og flytte monteringen slik man vil ha det..

Svar fra Volkl Norge
Hussi #156712 15/12/2009 6:42 PM
Fersking
Fersking

Har bestillt meg Gotama 09/10 med BD 01 og lurte veldig på hvor jeg skulle montere bindingene. Sport Conrad anbefalte 3 pin (telemark standard) på balansepunkt eller Volkl reference point som det blir kalt. Dette medfører at bindingen blir sittende bakmontert på skia.

Skrev derfor en mail til Volkl Norge og ringte Oslo Sportslager for å få fasit svar fra 2 forskjellige proffer. Svaret var likt fra begge, viser til mail:

Når det gjelder å montere disse bindingene på Gotama gjelder normale monteringsanvisninger. Bootcenter på støvelen anbefales å være over normal-monteringsmerke på skien. Ved å sette bindingen lenger bak vil du kunne få bedre flyt i løssnø når du kjører nedover, men skien blir da litt vanskeligere å dreie. Dersom du ønsker å sette bindingen lenger bak eller lenger foran på skien bør det være ut fra egne preferanser. Kjøreegenskapene på skiene blir normalt best dersom man følger den vanlige anbefalingen, altså følger standard merking av hvor bindingen skal være.

Når det gjelder at det står +3 til -3 på skien så brukes de tallene til å illustrere mulighetene til å flytte bindingen frem og tilbake dersom man setter på en Marker Schizo binding.

Så folkens, her er fasiten! Takk for det!

Frode

Montering
Hussi #156713 15/12/2009 10:39 PM
Hussi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Forstår jeg det riktig da at om "pin" er balansepunktet og å montere "telemark standar" som er "3 pin" vil si å flytte monteringspunket ca. 3cm bak balansepunktet? Eller skal man forholde seg til å kontrollere at bootcenter på skoen stemmer overens med bootcenter på skien?

Ekspertråd fra St Anton
Hussi #156714 15/12/2009 11:00 PM
Fersking
Fersking

Sitat Hans M:Når en kjører telemark vil trykket fra støvelen og ned på skien være litt forskjellig. Innerski vil ha trykket fra fremme på støvelen, men ytterski vil ha trykket fra midten (boot center). Jeg monterte først skia mine med boot center (altså midten av støvelen på midten av skia (der den er smalest)). Dette førte til at innerskien ville grave seg litt ned i løssnøen. Nå er den flyttet sånn at smaleste punktet på skien ligger omtrent midt mellom midten av støvelen og fremme på støvelen. Dette virker veldig bra.

Var med "From piste to powder" i St. Anton i fjor og lærte et og annet triks av den syyyykt gode instruktøren vår som kjørte telemark. Vet ikke hvor mye arfaring du har men tipset kommer jo flere til gode uansett. Jeg gravde også ned bakere ski der vi kjørte i pudderet og løsningen var og legge mer trykk på bakskia. Dette gjorde at den søkte opp av pudderet og jeg fikk fort mer stabilitet og fart, døds enkelt og såååå mye mer kontroll. Tror nok jeg i utgangspunktet har en litt dyp gammeldags telesving men det kommer seg. Så til alle, prøv det og se om det hjelper. Jeg leter etter pudder så lenge;-)

Hva som er hva på binding og montasje!
Hussi #156715 15/12/2009 11:24 PM
Fersking
Fersking

Sitat Hussi:Forstår jeg det riktig da at om "pin" er balansepunktet og å montere "telemark standar" som er "3 pin" vil si å flytte monteringspunket ca. 3cm bak balansepunktet? Eller skal man forholde seg til å kontrollere at bootcenter på skoen stemmer overens med bootcenter på skien?

Hvis du holder bindingen foran deg og tenker at midten av den er bootcenter (senter av støvel og binding), +3 er bakenfor det punktet. Ser du foran bootcenter har du -3 og helt fremme blir da 3 pin. 3 pin eller telemark standar som sport conrad kaller det, kommer fra de gamle bindingene som hadde 3 "pinner" i fronten for å stabilisere støvelen bedre.

Så da vet vi hva de forskjellige punktene på bindingen heter.

Skien har 2 forskjellige punkter. Det ene er midtpunkt(midt mellom tuppene) og det andre er balanse punktet eller referanse punkt som Volkl kaller det.(Balansepunktet ligger bak midtpunktet på en Gotama)

Så bootcenter(støvelsenter) på balansepunktet eller refesansepunktet på skia blir veldig riktig her. 3 pin blir veeeeldig langt bak og du får en ski som flyter godt i pudder men som er vanskelig å manøvrere.

Er vi med?

Leiter etter pudder så lenge jeg da!

Frode

Hussi #156716 08/01/2010 4:25 AM
Fersking
Fersking

Dere snakker -10 modellen her?Er det stor forskjell på -09 og -10?Etter undersøkelse ser dette ut som en meget god ski, hvordan vil de fungere for en relativt fersk kjører?Er 190cm/85ish kg, og kommer til å kjøre med NTN.

09 vs.10
Hussi #156717 08/01/2010 10:30 AM
Hussi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er temmelig stor forskjell på 09 og 10 modellen av Gotama, årets modell har fått rocker i hele skiens lengde (finnes vel ett ord for dette) legger du skiene mot hverandre er det bare 10 cm ca. som er kontakt.

Dette går det til en veldig lett kjørt ski og er ingen problemer for en nybegynner (min mening), kanter du skien er skien allerede startet på svingen og man trenger ikke legge ekstra trykk for å presse innsvingen ned mot underlaget. Dette fenomenet med rocker kommer nok mest sannsynligvis til å bli en standar for produksjon av ski i framtiden om du spørr meg.

Pudderen er her, så kjør hardt!

Mest lest på FRIFLYT.NO