Farvel Telemark!
|
Medlem
|
OP
Medlem
Det er med stort vemod jeg legger Telemark skia på hylla etter 25 år, og kjøper meg slalomski igjen etter så mange år. Det er rett og slett ikke noe gøy lenger. Jeg har verken råd eller lyst, når man må betale så enormt mye for nytt utstyr. Jeg er ingen utstyrsfrik som må ha det nyeste hvert år. Men jeg kjøper ikke brukte Telemarksstøvler. Nå må man betale 5000,- for nye sko, enda du ikke vil ha NTN. Nei dette har gått for lamgt. Kansje jeg skal ta frem lærskoa, mt 54 og vadmelsbuksa igjen.
|
|
|
 Re: Farvel Telemark!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var jo synd. Innkjøp handler mye om planlegging. Det er lurt å handle skiutstyr tidlig på høsten eller seint på våren. Da er det som regel bra tilbud, gjerne fra 30-50%. Nå er det fullpris på det meste. Telemark fikk for min del fikk en oppsving etter NTN.Stå på! ørjan
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei! At du er lei av telemarkjøring er en ting men at du argumenterer for at det er for dyrt kan jeg ikke helt skjønne. Er det noe rimligere å satse på alpinutstyr enn telmarkutstyr? Om du bytter til nytt utstyr hvert år blir du noe bedre alpin/telemarkkjører av det?Lite sannsynlig!Alt for mange av oss lar seg lure av de komersielle kreftene som påstår at du bare MÅ ha årets utstyr for å henge med!De beste skia mine er 5år gamle og holder sikkert 5 år til!Fri your soul free your heal:grin,men først må vi få oss noe snø her oppe! RIN wink:wink
|
|
|
 Hehe....
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...du kommer nok til å få deg en overraskelse om du tror du kommer billigere unna med å konvertere.Måten å spare penge på er: KJØP BRUKT! Hvorfor må alle ha alt nytt hvert eneste år?Bruk heller pengene til å be sjefen om en uke permisjon uten lønn for å få kjørt mer eller en ferietur til alpene. Eller begge deler!
|
|
|
 Du.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjøpt brukte støvler og nye innerstøvler da vel:)
|
|
|
 For dyrt?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Poenget mitt var at det koster for mye for Telemarks utstyr i dag. Har aldri sett Telemarkssko til halv pris. Fikk tak i nye innerstøvler til crispi skoa mine i fjor, men der hadde de gjort endringer, så de var faktisk helt ubrukelige i gamle støvler. Skjønner at tilbud og ettersørsel spiller inn på pris, men når bare skoa koster 5000,-kr så syntes jeg faktisk det er for dyrt.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjøpte meg nye telemarkssko nå i oktober, Crispi XP til 2000 kr. Disse koster ordinært 5000. Så slettes ikke umulig Kjøpte de på Platous skibaluba i Bergen. Tror ikke platou har butikker på østlandet, men viss du holder øynene åpen så kan det fort hende du kan ramle over lignende tilbud, særlig på høst og vår.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjøpt komplett utstyr til drøyt 5000 kr.... Kjøpte (fjoråretsts) nye ski, og halv pris på støvler i sommer... så jeg har sittet leeeenge å ventet på snøen... Alt er mulig!
|
|
|
 jeg skjønner hva du mener
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det koster å være kar, i hvert fall om en må ha alt på topp. Jeg har ikke evne til å velge the next best thing.. regner med 15-16k bare for ski sko bindinger i år, og da fikk jeg sko til halv pris. Det er gøy så lenge det er gøy.. You've got to know when to hold them, and you've got to know when to fold them.
|
|
|
 Telemark
|
Fersking
|
Fersking
I Faktisk får jeg utstyr hvert femte år, mest for å endre ski 2-3 år, men støvlene og bindingene er de samme. Enough å ha 2 par ski - en for en jomfru, og ett for å kjøre på motorveien. Og nå er jeg kommet til den konklusjon det absolutt ingen rolle hvor du kan ri - du kan gå om paven ;-) I registreringen sertifikatet for sko Scarpa T: Race sier at deres levetid er 5 år. Det er 6-th år ridetur i T: Racce - og trolig neste år Jeg er fra skiftet. Og hvert år for å kjøpe nytt utstyr - det er overflødig. Norske Telemark i Russland www.norsktelemark.com
|
|
|
 Telemark
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg er redd jeg kommer til og kikke langt etter telemarkskjørerne i alpene til vinteren, og være litt misunnelig. Mange forteller meg at jeg er tilbake på telemark ski etter kort tid. Jeg må understreke at jeg IKKE kjøper nytt utstyr hvert år, som noen her på forumet tydeligvis ikke fikk med seg. Men jeg er redd det står dårlig til med rekruteringen når utstyret blir så dyrt. Det største flertallet kjøper ikke ski utstyr på sommeren, men de går kansje inn på G-sport og ser at bare skoa koster 5ooo,-
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ser du tviholder på at du MÅ gi 5000,- kr for nye telemarkstøvler. Dette er ofte veil pris, men det er svært sjelden du må ut med dette. Det finnes alltid litt tilbud å hente en plass. Om de kostet dette på G-sport får du se litt andre plasser. Så nettopp Crispi EVO til 3500 hos Platou. Sjekk nettbutikker? Enda enklere om du handler pakker med ski og bindinger i tillegg. Og det er ikke mange hundrelappene mellom veiledene pris på de beste telestøvlene og tilsvarende alpinstøvler. Syns ikke argumentet ditt holder her.
|
|
|
 Klart det går an å få billig alpinutstyr.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er berre å gå på OBS og kjøpe dårlig ræl som ikkje er til anna enn fyll i skibua. Kvalitet koster, enten det er slik eller slik. Vi har kjøpt det meste brukt eller på tilbud i begge endane av sesongen, uten det hadde vi ikkje holdt på. Og vi er en familie på 6 som alle står telemark. Vend om i tide, det er ingen skam å snu kjære hoot.:)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
sko er nok best å kjøpe nye, men ski og bindinger er da bare å handle brukt! kjøpte meg et par morro/alpe ski før sessongen nå brukt fra en her på forumet, og kommer nok aldri til å kjøpe nytt igjen hvis det ikke er noe veldig spessielt! godt å slippe å tenke på første skrapene osvosv :twisted
|
|
|
 lenger ut på landet med...
|
Medlem
|
Medlem
Eg kjøpe berre ikkje det argumentet til hoot....eg kjøpte nye crispi evo NTN ifjor vinter på 70 % salg..(nærma seg sesongslutt)seff får en ikkje årets modell på salg midt på høg-sesongen, men det går an å gjere gode kjøp både pre og post sesong...vær ærlig å sei du e lei av å stå på telemark og har lyst å begynne med alpint,for nytt alpin ekje det slag billigare enn telemark utsyr...seff vis du går på nybegynnerpakke alpint so får du full pakke til 5000.Den som leter, finner!!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Agree.. Når du får så mange tilbakemedinger kan det ikke være pris det står på. Så forresten at xxl solgte crispi xp til 2200 når jeg var der i forrige uke, men det telles vel ikke.. Du får kose deg på alpint!
|
|
|
 Artig!
|
Medlem
|
OP
Medlem
Bra og se at folk er engasjerte. Det må da være mulig å kjøpe argumentet med at hvis du kommer inn i en vanlig sportsforretning og skal kjøpe utstyr til deg sjøl eller ungane, at det fort blir dyrt for Telemarks utstyr i forhold til alpint. Greit at billige alpin pakker ikke er av beste sort, men det har faktisk endel og si for rekruteringen. Jeg prater nå om "vanlige folk", ikke sånne som oss som er på dette forumet, og kansje har kontakter fra både levrandører og butikker. Eller er det bare melkesyra fra sist puddertur på Telemark som har gått i hue på meg.:)
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du må også huske på at telemark er en bitteliten sport i forhold til Alpint, og det derfor er mye mindre konkurranse. Det er også myye dyrere å produsere telemarkstøvler, da man må bruke mye dyrere plastik. Skal du ha gode freeride/rando støvler så må du opp i 4000-6000 så jeg synes ikke prisforskjellen er så svimlende. Og som andre har sagt. Leiter du litt så finner du tilbudene. Kjøpte meg akkurat årets modell av Scarpa TX Pro til 3300 kr. Veil. er 5500.
|
|
|
 Forstod ikke helt
|
Avhengig
|
Avhengig
At man velger å konvertere fra telemark til alpint, er jo én ting. Men at man blir nødt til det pga for store kostnader ved å kjøpe nytt telemarksutstyr...? :surprised I don't get it. - Jeg har ikke verdens mest avanserte, state-of-the-art racingstøvler, men mine Technica Vento HiperFit 95 koster kr 4000. - Jeg har ikke verdens mest avanserte og dyreste ski/bindinger, men Völkl Mantra med Marker Jester-bindinger koster fort 6-7000 i Norge. Mitt poeng: Hvis man tror det er billigere å kjøpe alpint skiutstyr kontra telemark, vel, så har man en overraskelse i vente...
|
|
|
 poeng...
|
Medlem
|
Medlem
joda..eg kan vere med litt på det at, er du nybegynner eller skal ha til ungane so kan det virke litt overkill-priser. men er du nybegynner trenger du heller ikkje starte med noke meir enn e sko i scarpa t3 klassen,rottefella cobra og ei billi ski og då skulle eg klart å levert det til rundt 6000 kroner. og kanskje enda biligare. for viderkomne so er alpint/telemark identiske prisnivå i mine auger :wink klart at skal en ha stive og bra sko, so kostar det. samme med alpint! som nevnt ovafor her so blir det produsert en GOOO del færre telemark og rando sko enn alpinsko. derfor so blir produksjonskostnaden pr sko større på telemark/rando, ergo dyrare for sluttkunden.var og nevnt at det er brukt dyrare plastikk i telemark/rando.
|
|
|
 Før plastikk
|
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|