Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hardside vs COOMBAck
#156515 29/10/2009 12:34 PM
ekrog Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal anskaffe et par nye telemarksski denne sesongen. Står mellom K2 Hardside og Coomback. Kommer til å sette på en rottefella Cobra R8 binding.

Har et par veldig lettkjørte piste-ski fra før, til bruk i (harde) preparerte løyper. Så går for noe med bedre løssnøegenskaper, og til topptur-bruk. Men gode bakkeegenskaper er selvsagt også et pluss.

Hardside er vel ny for sesongen - noen som erfaringer med denne. Eller har synspunkter om hvilken av disse jeg bør gå for? (Er forøvrig ca 187 høy og veier oppunder 90 kg - kanskje den bredeste vil gi litt bedre oppdrift?)

Re: Hardside vs COOMBAck
ekrog #156516 29/10/2009 2:00 PM
Fersking
Fersking

heisann. ingen ekspert, men ville nå bare komme med noen inspill.

Jeg kjører selv på K2 maiden ak.. med cobra r8. super fornøyd, disse er 108 breie, men de funker fett i løypa også, så fremt det ikke er isete. Gå for COOMBAck de vil også fungere bra i pisten, og bærer deg best utenfor. Gå for de lengste skiene, med din tyngde vil du komme som en tanks nedover bakken.

PS: ikke bygg bindingen opp pga din lengde vs skias lengde...

Siste tip,, Gå i butikken, og "smak" på skiene!

Sandwich vs cap
ekrog #156517 29/10/2009 9:42 PM
Fersking
Fersking

Hei

Den kanskje vesentligste forskjellen mellom disse skia er vel kanskje måten de er oppbygd på og ikke de få mm som skiller de på bredden.

Coomback er en capski (formpresset) mens Hardside på sin side er sandwichckonstruksjon med metallforsterkning.

Testkjørte Coombacken i forrige vinter, jeg likte denne skia meget godt. Tip rocker og stiv bakski utgjorde en ski med fin snert...:) i pudder var den nydelig, men når underlaget ble slagete oppkjørt og skavlete ble den noe nervøs. Men tross alt!! helt sikkert en meget god toppturski, som også er noe lettere (underkant av 2 kg i lengden 181.

Hardside har jeg ikke testkjørt, men føler meg allikevel ganske trygg på at denne skia har stort sett de samme egenskapene i offpisten til tross for at den er 4mm smalere på midten. Men her har du nok en ski med mere PUNCH...;) og allroundegenskaper som utgjør en mere dra på ski som takler det meste. Prisen du må betale er noen gram mere vekt.

Mitt tips er : Er det overvekt av toppturer skia skal brukes til, kjøp Coomback.

Er du slik som de fleste av oss med overvekt av heisbasert kjøring, Kjøp Hardside.

Lykke til

ekrog #156518 30/10/2009 11:17 AM
ekrog Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar smile

Har forhørt meg en del rundt omkring nå, og kommer til å gå for Hardsiden. Da gjenstår det bare å finne nok tid til å bruke alt dette dyre utstyret...

Godt valg
ekrog #156519 30/10/2009 11:41 AM
Fersking
Fersking

Jepp enig m du..:)

Ville nok ha gått for Hardsiden jeg også.

Lengde da?
ekrog #156520 30/10/2009 1:08 PM
joh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Det evig tilbakevendende spørsmålet om lengde på ski: er 183 høy og 82kg. Hadde i utgangspunktet tenkt meg ski på ca 185, men så oppdaget jeg hardside. Den fins jo bare i 181 og 188..

Blir sannsynligvis mye bakke og skogskjøring på meg, og noen toppturer. Pudder, ja.. men hvor mange dager i året..

ekrog #156521 30/10/2009 2:49 PM
Fersking
Fersking

har testet begge disse. Rett på sak: Hardside er bedre for dyktige skiløpere. Coombackack er mer lettsvingt men ikke like stabil i fart og biter ikke like fort og aggresivt som Hardside. Største forskjellen merker du når det er hardere underlag mht respons og kangrep.

ekrog #156522 30/10/2009 2:56 PM
ekrog Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Lengde blir nok 188. Blir et skritt opp fra lekeplankene jeg har nå.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå