NTN og ulik motstand ved innklikking av kjøremodus
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har kjøpt et par NTN-bindinger billig fra USA, og fått dem montert av en lokal sportsbutikk. Da jeg i kveld skulle teste støvler/bindinger på stuegulvet oppdaget jeg følgende merkverdighet: Den ene bindingen gir mye mer motstand enn den andre når jeg forsøker å skifte fra gåmodus til kjøremodus, altså presse ned den orange hendelen mens den metallfargede allerede er nedpresset. Fjærene på begge bindingene er justert likt, og bindingene oppfører seg på samme måte om jeg bytter om på høyre og venstre støvel, så problemet er ikke knyttet til støvlene mine. Siden man selvsagt ønsker at nytt utstyr skal fungere opptimalt, begynner spørsmålene å melde seg:- Er dette normalt?- Finnes det justeringsmuligheter som kan rette på dette?- Kan bindingene være feilmontert?- Kan den ene bindingen ha en feil? Hadde jeg kjøpt alt på samme sted kunne jeg selvsagt gått tilbake til butikken og klaget, men i min situasjon blir det litt vanskelig.
|
|
|
 Hmm...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så den som kjøper greiene i sin lokale butikk er ikkje alltid idiot altså?
|
|
|
 Re: NTN og ulik motstand ved innklikking av kjøremodus
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Ask Telis:Så den som kjøper greiene i sin lokale butikk er ikkje alltid idiot altså? <p></p> Fantastisk med konstruktiv tilbakemelding...
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Siden mitt første innlegg har jeg (til min store fortvilelse) oppdaget at bindingene mine har flere forskjeller! Det som sannsynligvis utgjør forskjellen i motstand er at den orange skinnen som går på langs av bindingen, på den ene har et hakk der det er plass til en del av tåkappen, mens den andre ikke har det. Se bilde: En annen forskjell er størrelsen på de bakerste hullene, dette har jo ingen praktisk betydning, men allikevel: Kan noen forestille seg hvorfor bindingene mine er ulike? Jeg forestiller meg at det er bindingen til høyre på det øverste bildet som er riktig. Den uten hakket her krever unormalt mye krefter for å låses, eller skifte fra gåmodus til kjøremodus. Er det en blanding av ulike årsmodeller? Skal det virkelig være slik? Eller er det en produksjonsfeil?
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hvis linkene til bildene ble feil:
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|
|
|
|
 Har ikkje så detaljert kunnskap om bindingen...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
... at eg kan bidra så mykje konkret men kan jo prøve å vere litt konstruktiv likevel. Kjipt at slikt skjer, uansett kor dei er kjøpt, du må vel ta kontakt med Rottefella direkte i staden for i butikken, det er vel ikkje verre enn det. Har forstått det slik at dei er greie, dei kan jo ikkje flire av deg berre fordi du har handla i USA.:) Og no blei eg faktisk endå meir konstruktiv enn sjølvaste Sikko:wink
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det virker som du har fått forskjellige modeller. Skinna med hakket er iallfall identisk med den 09/10-bindinga jeg har foran meg her. Skinna som mangler hakket har jo mindre hull i skinna/ramma. Er den kortere også, sånn at du kan ha fått en stor og en liten binding? Det vil i så fall forklare forskjell i motstand.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ring rottefella eller send en mail. De kommer til å be deg sende bindingene inn.Deretter vil de se om det er noe gale, (de finner ut av det). Så vil de mest sansynlig gi deg nye bindinger, eller fikse dem. Har selv fått 2 nye NTN bindinger hos rottefella. Da var det ikke snakk om store feilen heller.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har nettopp vært innom butikken som monterte bindingene, og de bindingene de nettopp har fått inn har IKKE hakk (sjekket 5 stk). Simen, er du helt sikker på at det er 09/10-bindinger du har? Mannen i butikken kunne jo ikke utelukke at de han hadde uten hakk var fjorårs-bindinger... For meg ser rammene like store ut på begge bindingene, og begge har teksten "large" på den hvite platen under støvelen. Begge bindingene gir samme bøyemotstand når jeg løfter støvelhælen. Eneste forskjellen er at bindingen med hakk krever vesentlig mer kraft for å feste den på støvelen. Den blanke bøylen (som kun fester i gåmodus) gir samme motstand på begge, forskjellen ligger i den orange... Regner med at jeg forsøker bindingene i helgen, og førsøker å få en forklaring fra nettbutikken i USA eller Rottefella...
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Sitat sowder:Ring rottefella eller send en mail. <p></p> Har sendte dem en mail med bilder, men mistenker egentlig mer at jeg har fått to ulike årsmodeller enn at jeg har fått en binding med feil...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg prøver å finne ut av det her, men har ingen indikasjoner på hvilken modell jeg har. Skal se om jeg blir noe klokere på det. Når det gjelder motstanden på låsinga av den oransje bøyla, er det vanskelig å vurdere hvor mye motstand som er feil. Til daglig heisbruk bøyer jeg begge samtidig. På den nye bindinga er det en fjær som gjør at den oransje bøyla ikke spretter opp på samme måte som den kunne gjøre før. Har ikke lagt merke til den fjæra på fjorårets binding, men skal sjekke når jeg kommer hjem.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har sett det rapportert i usa at flere der har fått ntn-bindinger der det er forskjell mellom bindingene i et par. Ta kontakt med rottefella, det må være de som har rota (?)
|
|
|
 No har eg og fått...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...men dei er årest, er heldigvis like og har hakk.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Er det noen som vet sikkert om bindingene Oslo Sportslager selger (kampanje ut inneværende uke) virkelig er 09/10-bindinger med hakk? Jeg har fått kontakt med butikken i USA, og de vil i utgangspunktet bytte bindingene i et sett med to like. Ulempen er at jeg må sende tilbake bindingene først, og være uten bindinger en stund siden nye ikke kommer på lager før ca 8. desember. I tillegg er det antaglig et lite problem at jeg fikk de første bindingene levert til en USA-adresse, og at erstatningen naturlig nok må leveres til Norge. Vurderer å kjøpe nye på Oslo Sportslager, og heller bruke USA-bindingene på "ski nummer to" når jeg får byttet/ordnet ferdig...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sjekk ut bildene på denne tråden på telemarktips.com http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=55253&postdays=0&postorder=asc&start=45 Virker som du har fått en binding av fjorårets modell, og en av årets modell. Årets modell har mindre hull i alu-ramma, har et hakk i ramma der hvor den møter tåjernet, og har en litt annen kurve på avre del av ramma. Dessuten er den hvite plata i plast noe annerledes mtp. hvordan man leser av tallene på powertubsene. Tallene på powertubsene, skal forresten være inngravert på årets modell mens de var printet på fjorårets. Har lest at årets modell skal være noe bedre å kjøre med, men har ingen erfaring selv..  Etter hva jeg har lest på telemarktips.com er det endel folk i USA som har opplevd dette, men de har alltid fått bytta. Hvorfor det er forskjell i motstanden når du dytter ned tåbryteren kan jeg bare spekulere i, men visstnok skal det være slik at de alu-bitene som sperrer for tåjernet i kjøremodus er noe høyere på årets modell. Kan jo være noe i den gata.. Uansett er det jo greit å høre med rottefella.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sjekk ut bildene på denne tråden på telemarktips.com http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=55253&postdays=0&postorder=asc&start=45 Virker som du har fått en binding av fjorårets modell, og en av årets modell. Årets modell har mindre hull i alu-ramma, har et hakk i ramma der hvor den møter tåjernet, og har en litt annen kurve på avre del av ramma. Dessuten er den hvite plata i plast noe annerledes mtp. hvordan man leser av tallene på powertubsene. Tallene på powertubsene, skal forresten være inngravert på årets modell mens de var printet på fjorårets. Har lest at årets modell skal være noe bedre å kjøre med, men har ingen erfaring selv..  Etter hva jeg har lest på telemarktips.com er det endel folk i USA som har opplevd dette, men de har alltid fått bytta. Hvorfor det er forskjell i motstanden når du dytter ned tåbryteren kan jeg bare spekulere i, men visstnok skal det være slik at de alu-bitene som sperrer for tåjernet i kjøremodus er noe høyere på årets modell. Kan jo være noe i den gata.. Uansett er det jo greit å høre med rottefella.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja, dette er vist Rottefella som har puttet to forskjellige bindinger sammen i årets eske, Jeg ba Bentgate.com dobbeltsjekke dette da jeg kjøpte, siden jeg var klar over problemet. (Leste det på Ttips) Det viser seg at de har sendt ut en del bindinger før de var klar over problemet.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat AntifA:1) Årets modell har mindre hull i alu-ramma, 2) Har et hakk i ramma der hvor den møter tåjernet3) Har en litt annen kurve på avre del av ramma. 4) Dessuten er den hvite plata i plast noe annerledes mtp. hvordan man leser av tallene på powertubsene. 5) Tallene på powertubsene, skal forresten være inngravert på årets modell mens de var printet på fjorårets. For å være helt ærlig, virket det som om Rottefella enen a) roter noe fælt på delelageret sitt eller b) setter sammen så mange bindinger de kan med de delene de har igjen. For min del stemmer alt det som står over, men jeg har f.eks. gamle power-tubes.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Etter å ha snakket med en lang rekke folk hos Rottefella, fikk jeg endelig snakke med rett dame, og de sender meg nye bindinger i dag. Stor takk til både Rottefella og alle hjelpsomme sjeler her på forumet! 
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Og der var et par av årets NTN-bindinger levert hjem på døren :cool
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Sitat Bare Stian:For min del stemmer alt det som står over, men jeg har f.eks. gamle power-tubes. </p>
Av de to første bindingene jeg fikk, hadde også begge gamle power-tubes, både den gamle og den nye.<p>På de jeg fikk rett fra Rottefella i dag, hadde begge nye power-tubes.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Ved første topptur oppdaget jeg også en feil ved begge hælklossenem mine. Disse har en fjær som skal sørge for at de holder seg hevet, hvis man først har løftet dem opp. Fjæren fungerer ikke på mine, så klossene faller ned etter få skritt. Nye klosser er på vei fra Rottefella, og håper alt kommer til å fungerere bra heretter :-) En liten avsporing: var innom Oslo Sportslager på lørdag, og la merke til at de har en fjorårsutgave av NTN som utstillingsmodell...
|
|
|
|
|