Som med mye annet så må en foreta prioriteringer.
1: Opp vs Ned. Vekten på utstyrtet betyr endel i forhold til hvor lett det er å gå oppover toppturer. Tungt utstyr er nesten alltid best ned igjen. De fleste foretrekker lett tungt utstyr på tur. En bør satse på litt bredde på skia om en ønsker å kjøre offpiste / pudder og ha god flyt. Bredde betyr normalt desverre vekt. Sats på noe med min 95mm bredde på midten av skiene.
2: Sko, lav vs høy: Igjen noe av samme diskusjonen. En høy sko gir mer stabil kjøring, men veier mer. Lærsko er bare å glemme. Høye sko er normalt sett unødvendig. Scarpa T2x ol, er greit til topptur.
3: Felle. Med moderne brede ski, er en helt avhengig av (gode) feller på vei opp. En kjøper normalt feller som er like brede som skia, og skjærer fellene etter kantene, slik at fellene dekker hele bredden til skia.
4: binding/hælløfter. De fleste bindinger har hel-løftere. Noen bindinger har hel-løftere som er utvilsomt mer solid enn andre. Normalt sett holder det med et justeringsnivå på hælløfteren. En gidder ikke å makke så mye med å justere på den. Av eller på er godt nok. Merk at noen bindinger har mulighet for å bevege støvelen brattere enn andre. Black and Diamond sin BD-01, mener jeg å huske har veldig mye vinkel å gå på. NTN til Rottefella, har ikke fullt så god vinkel.
5: frikobling: Noen moderne telemarksbindinger lar deg koble vekk motstanden til fleksen på vei opp. Dette er klart å foretrekke, da det blir lettere å gå oppover.
6: 75mm vs NTN, her er det mange meninger, men det er altså to ulike standarder. hvor NTN er den nye, mens 75mm er standarden som har vært i alle år. En må kjøpe sko som passer til bindingene, så her tar en et valg.
7: Når en ferdes utenfor heisanlegg er en litt mer utsatt for skred og slikt. Anbefaler derfor å skaffe deg litt informasjon om dette, samt nødvendig utstyr, sender/mottaker, spade og søkestang.
Det kjedelige med alt dette er prisen... Mitt utstyr koster litt over 20k tipper jeg, og da har en ikke tatt med klær, sekk osv. Tipper at du kan få mye bra brukt, jeg ville sett etter muligheter for bruktutstyr, samt prøve venners utstyr slik at du får litt peiling på hva du er på jakt etter.