NTN 2009/2010
|
Fersking
|
OP
Fersking
noen som vet om det er gjort endringer på NTN for sesongen 2009/2010 ?
|
|
|
 Re: NTN 2009/2010
|
Fersking
|
OP
Fersking
hei. er det ingen som har tenkt på skisesongen ennå? Litt tidlig kanskje? Det jeg lurer på er å enten kjøpe fjordårs NTN for å sette på mine nye Line Mothership, eller vente å se om det er gjort forbedringer på årets NTN. Jeg antar det er det, siden det er et såpass nytt og komplisert system. Noen som har detaljer?
|
|
|
 Ingen endringer på årets model
|
Medlem
|
Medlem
Etter det jeg fikk høre fra Rottefella i sommer
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er kommet til ett vannskille, kjøpe NTN og nye støvler eller kjøpe nye 75mm støvler......kvaler, valgets.
|
|
|
 Dill og dall
|
Medlem
|
Medlem
Tenk deg dette:15 minus. Fersk pudder. 500 høydemeter. To telemarkkjørere. Den ene er deg, med NTN superteknisk binding som gir bedre kantkontroll på skia. Den andre er meg som kjører med Cobra, som gir noe dårligere kantkontroll på skia. Hvilken binding ryker først?? Selvfølgelig den tekniske. Hvilken lar seg reparere på stedet? Selvfølgelig Cobraen, som jeg alltid har med meg ekstra Wire til. Resultatet: vi møtes på afterski tre timer senere der jeg forteller om resten av dagens fete linjer, mens du forteller om skistedets dårlige service på skiutleien. Lykke til med overprisede, overtekniske gadgets. Less is more.
|
|
|
 NTN - meget bra erfaringer...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt på NTN siden den kom på markedet. Første års modell hadde en del problemer, men 0809 modellen har vært så og si feilfri.... Alle jeg kjenner som har 08/09 modellen har ikke hatt noen problemer..... Hvis en ser på forumet på www.telemarktips.com så kan en se at det er den erfaringen de fleste har..... Løp og kjøp (men ville kjøpt 08/09 modell er årets modell!!!
|
|
|
|
|
|
 Hva mente du "SOV" med siste setning
|
Medlem
|
Medlem
Bør man kjøpe 0809 fremfor 0910? Eller er de identiske?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Godt spørsmål! Er de helt identiske er det jo penger å spare på å kjøpe fjorårets modell... Nytt spørsmål: Hvilke sko er de beste?
|
|
|
 Neppe
|
Medlem
|
Medlem
Tror ikke noe på det!!! De ryker fortere. Garantert. Og de er dyrere. Og når de først ryker er du stuck!!! Bruk heller penga på ski og skredsøker.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Heine:Tenk deg dette:15 minus. Fersk pudder. 500 høydemeter. To telemarkkjørere. Den ene er deg, med NTN superteknisk binding som gir bedre kantkontroll på skia. Den andre er meg som kjører med Cobra, som gir noe dårligere kantkontroll på skia. Hvilken binding ryker først?? Selvfølgelig den tekniske. Hvilken lar seg reparere på stedet? Selvfølgelig Cobraen, som jeg alltid har med meg ekstra Wire til. Resultatet: vi møtes på afterski tre timer senere der jeg forteller om resten av dagens fete linjer, mens du forteller om skistedets dårlige service på skiutleien. Lykke til med overprisede, overtekniske gadgets. Less is more. Pisspreik. Jeg har kjørt to fulle sesonger (2x 60+ dager) på ntn uten at en ting har ryki i felten. Jeg stoler fullt og helt på den bindinga. Wiren til cobraen ryker derimot innimellom... :wink Skulle ønske rottefella kunne være litt mer frampå med info, er jo foreløpig ingen som vet noe sikkert om neste års binding?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Bishopbomber:Bør man kjøpe 0809 fremfor 0910? Eller er de identiske? Er en del forbedringer på den versjonen som kom midt på i år. Litt mere bue på ramma bl.a. og litt forandringer på den delen som låser/åpner for gåfunksjonen. Generelt mindre slakk i den nyeste bindinga. Nyeste versjonen har fjører med inngraverte merker i stedet for klistremerker/lakk.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Heine, ta deg en bolle a ! Jeg rev NTN-bindingen min rett ut av skien i fjor, uten at bindingen tok noe skade. Det sier vel litt om kreftene den tåler da. Og nei, har ikke noe jalla montering.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Lobo:Godt spørsmål! Er de helt identiske er det jo penger å spare på å kjøpe fjorårets modell... tviler på at man får noe avslag på fjorårets hvis de er helt identiske i år, metall og plastikk går jo ikke ut på dato med det første.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Kjører både med førsteårs og andreårs modellen av NTN. Har ikke hatt problemer med noen av bindingene! NTN er konge!:D
|
|
|
 Litt rart egentlig
|
Medlem
|
Medlem
Når jeg tenker meg litt om, er det vel ikke så veldig mange steder flere ihuga folk utveksler erfaringer enn det man gjør her på FF. Da er det rart at Rottefella ikke sørger for å lekker litt kvalifisert informasjon ifm. for eksempel denne linjen av tirader, eller i det hele tatt?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Bishopbomber:Når jeg tenker meg litt om, er det vel ikke så veldig mange steder flere ihuga folk utveksler erfaringer enn det man gjør her på FF. Da er det rart at Rottefella ikke sørger for å lekker litt kvalifisert informasjon ifm. for eksempel denne linjen av tirader, eller i det hele tatt? Enig. Synes rottefella er merkelig fraværende på nett. Ved å sende en liten pressemelding til friflyt og telemarktips burde man vel dekke 99% av telemarkere som søker info på nett. Rottefella; er dere der ute? Skal NTN virkelig bli en ny telemarksnorm må dere jobbe litt med info...
|
|
|
 Sorry gutter
|
Medlem
|
Medlem
Skjønner at jeg har såret noen her....Beklager at jeg kom med utidige uttalelser. Jeg skjjønner at det er mange her som liker supertekniske dupeditter som veier masse, som de kan skru på i det uendelige!!! At en binding holder 120 turer er vel egentlig ikke noe å skryte av, men en selvfølge. At bindinger slites ut etter hvert er heller ikke overraskende for oss glade skigutter som liker å presse utstyret. Poenget er at det er viktig å lett kunne fikse når det ryker, ikke hvis, og ikke minst viktig å bruke det som holder lengst. Det er tross alt en grunn til at mange NTN blir levert tilbake til butikken med ublide fjes. At dere som er småsinte på meg er nettopp det er vel ikke rart, noe må dere jo gjøre for å forsvare innkjøpet deres (nye støvler som kun funker på 1 binding er jo et jafs i kontoen). Men for all del, funker det for dere, så sett i gang. For meg virker det hele lite gjennomtenkt.Håper uansett alle får en kul skivinter, uansett om dere sklir på monoski eller akebrettHeine
|
|
|
|
|
|
 Bolle
|
Medlem
|
Medlem
For øvrig, Fiffen. Jeg tok meg en bolle. Den smakte godt. Takk for konstruktivt innspill.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For meg er det faktisk viktigere at bindingen er dritgod å kjøre med, enn at den er lett å fikse og er lett i vekt. Jeg har nå kjørt 2 fulle sesonger med NTN og har ikke hatt noe som ligner problemer engang. Ville faktisk heller kjørt med fast hæl nå enn å gå tilbake (og da mener jeg virkelig tilbake!!)til Cobra, HH eller Linken(som er det jeg har kjørt). Jeg lånte sist vinter bort skia mine til 2 linkenkjørere og 1 på Cobra. De kjøpte seg NTN uka etter!! Sikkert bare tilfeldig! Så Heine, håper du har flere boller i posen :-)
|
|
|
 Men en ting kan vi alle være enige om
|
Medlem
|
Medlem
Den jævla sommerferien er ferdig og snart kan vi forvisse oss om at det vi liker - det liker vi
|
|
|
 Boller
|
Medlem
|
Medlem
Nei, Reggie. Det var tomt for boller.Let i snow.
|
|
|
 Det er gjort forandringer.....
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er gjort noen forandringer på 09/10 modellen. Det som er problemet er å forklare. Det har med nedsenking av viktig del fremme. Tverrkoplingen er sterkere. Pluss et par til.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har tenkt å skifte ut fra den trofaste cobraen til NTN. Fordelen med den tekniske dippedutten er jo at den kan løse seg ut ved fall. Det er et pluss, må jeg innrømme. Prisen er et stort minus.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er i følge T Bjarmann enkelte endringer på årets modell. Det betyr vel at du bør kunne få forrige modell (som funker) en god del billigere. Jeg kjøpte i januar i år det som da var nyeste modell og mener å huske jeg ga 2200. Og det er plutselig ikke sykt mye mere enn andre bindinger. Støvlene kan du også få ca 1000 kr billigere enn veiledende som f.eks sportslageret har. Hos Platou kosta Evo Shiver sist vinter ca 4000. Konklusjon: let litt rundt omkring før du slår til.
|
|
|
 vekt
|
Medlem
|
Medlem
det med vekta er jo diskutert opp og ned før det.. bindingen veir litt med, men sånn som scarpa sko'a er vanvittig lette, evo'en er relativt tung, men heller ikke beregna til å labbing.. tx pro skoa mine veier med håndmål det samme som gammle t4 skoa mine
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Heine:Tenk deg dette:15 minus. Fersk pudder. 500 høydemeter. To telemarkkjørere. Den ene er deg, med NTN superteknisk binding som gir bedre kantkontroll på skia. Den andre er meg som kjører med Cobra, som gir noe dårligere kantkontroll på skia. Hvilken binding ryker først?? Selvfølgelig den tekniske. Hvilken lar seg reparere på stedet? Selvfølgelig Cobraen, som jeg alltid har med meg ekstra Wire til. Resultatet: vi møtes på afterski tre timer senere der jeg forteller om resten av dagens fete linjer, mens du forteller om skistedets dårlige service på skiutleien. Lykke til med overprisede, overtekniske gadgets. Less is more. Skjønner ikke helt hvorfor du mener NTN-bindingen kommer til å ryke? Er jo du som burde kvie deg for turen siden du er nødt til å ha med deg ekstradeler. Så mens du står til kness i puddersnø og prøver alt du kan å få wiren til å hekte seg fast med vottene på, så suser vi med NTN videre nedover de pudderkledde dalsidene og sitter allerde med 3. boksen i handa når du kommer kavende ned 
|
|
|
 Der røyk NTN bindingen (mod 07-08)
|
Fersking
|
Fersking
Nå brakk NTN bindingen (beslaget foran som holder støvelen på plass i binding) på pudderåpningen i Hemsedal! Fikk heldivis låne ski av sprotsbutikken på Lodgen. God service! Der hadde de ikke sette et slikt brudd før. Har de to siste sesongene vært egenfinansiert forsøkskanin for Rottefella og Scarpa/Crispi. Med to par med Scarpa TX som sprakk, Crispi som var alt for stive og en NTN binding med et lass med reservedeler, burder jeg nå vært møkk lei hele greia. Sett bort i fra at jeg stadig måtte innom butikken for bytte av utstyr, så er jeg faktisk ganske fornøyd med hvordan det funker når alt er i orden. Har hatt god oppfølging fra Rottefella/Scarpa. Håper nå at 07-08 modellen blir byttet mot nyere utgave som jeg har hørt ikke har de problemene. Noen som har fått til det?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
En annen endring på 09/10 NTN er at hel-klossen er senket med 5mm. (Som bl.a førte til at Garmont gjorde enkelte design endringer på sin produksjonsmodell av Prophet - de gikk fra X grader til 24 grader forovervinkling...)
|
|
|
 Ny NTN binding
|
Fersking
|
Fersking
Har vært i kontakt med Rottefella og de skal sende meg ny binding. Bra service! Tydlig at de nå har endret stratgi da jeg prøvde å få den byttet ut i fjor, uten at de ville gjør det. Den siste utgaven av NTN skal ikke ha de problemene som jeg har opplevd. Alle som vil ha en Telemark binding som gir bedre kontroll, utløserfunksjon og skistopper bør nå ikke være redd for at den ryker. Pass på at du får den med de nye fjærene. Det er vel noen tusen ubetalte testkjørere som har sikret at dette er blitt et bra produkt!
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
crispi anbefaler sterkt nyeste ntn binding, det samme gjør platou. de gamle spiser bl.a. støvelen.. alle de bittesmå endringene vi ser fra år til år er nok vel begrunnet. jeg er egentlig ikke i tvil for min egen del, kjøper nyeste. hvor mye er egentlig en tusenlapp i forhold til en ødelagt skidag/helg/uke? det kan bli "dyrt" å være kjip.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når du skriver "nyeste NTN-binding", mener du da 08/09 eller 09/10? Jeg har første utgaven (som gnager) men en kompis kjøpte nå 08/09 som ikke ser ut til ha det samme problemet.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg forsto det slik at årets modell (regner med de som kommer nå er 09/10) blir anbefalt over 08/09. Jeg har bestillt the latest and greatest.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er vel sjeldent at eldre modeller er bedre. Nye produkter vil alltid ha en viss innkjøringstid selv etter at "Beta"-fasen er over.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det er tre versjoner av ntn-bindinga (så vidt jeg vet) v 1.0 kom høsten 07 og hadde fjører som var skrudd fast med skruer i bakkant av kloa som griper midt under skoa. Den hadde også skibrems av metall som gnagde på skoa. v 2.0 kom høsten 08 hadde lettere justering av fjørene, og plastbelagt brems, pluss lavere hælløfter v 2.1 kom i løpet av 09/10 sesongen og har en annen form på ramma (mere bøy i ramma, pluss forsenking av frontbøyla)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
heiTenkte å kjøpe NTN i høst. Men hvordan vet jeg med sikkerhet at butikken ikke monterer overliggere fra forrige sesong som ser (nesten?) like ut? De kan jo gjøre dette i god tro, men jeg vil være sikker på at jeg år helt siste produksjon med de aller siste justeringer.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat tut:heiTenkte å kjøpe NTN i høst. Men hvordan vet jeg med sikkerhet at butikken ikke monterer overliggere fra forrige sesong som ser (nesten?) like ut? De kan jo gjøre dette i god tro, men jeg vil være sikker på at jeg år helt siste produksjon med de aller siste justeringer. <p></p> Da hadde jeg første tur på G. Prophet'n i alle fall. Skal skrive noen ord når den er prøvd over litt tid, for forskjellige forhold og turertyper (bakke/topptur). Regner med at jeg er i mål med dette før jul.
|
|
|
 ser dette riktig ut?
|
Fersking
|
Fersking
Kjøpte meg NTN bindinger i dag. Har ikke erfaring med de fra før så jeg ble litt rådvill da jeg pakket ut bindingene fra boksen. På den ene bindingen har det skjedd noe som gjør at den står opp. Altså har det skjedd noe med motstanden her som gjør at den ikke vil legge seg ned slik som den andre bindingen. Regner med at det ikke skal være slik? Noen som kjenner til hva som kan være problemet? Da jeg kjøpte bindingene skulle selgeren demonstrere for meg hvordan man skiftet sylinderne, uten at han helt fikk dette til. Mistenker at det er noe han har gjort som gjør at den nå ser slik ut. http://dl.dropbox.com/u/2186515/Mobile%20Photo%2014.%20nov.%202009%2020.46.24.jpg
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det ble litt stort det bildet. Ingen mulighet for å redigere innlegg her? Noen som kan slette det? Takk
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så på linken din. Sikkert bare wiren som har hengt seg opp et sted. Sjekk at den ligger riktig rundt plasten forran under klemmen. ørjan
|
|
|
|
|