Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Det vanskelige valget...riktig telemarkski og binding til topptur
#156023 04/05/2009 11:48 PM
ks1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kommer fra en fantastiske uke i Sunnmørsalpene med 4 topper på 4 dager. Skårasalen, Risenosa, Blåbretind og Kvitegga ble besteget... meget bra.

Men jeg irriterte meg litt over utstyret mitt. I tilleg irriterer jeg meg over at jeg lar meg irritere over utstyret mitt.

Uansett. Litt forhåndsfakta. Har kjært telemarki ca 10 år men først i det siste jeg har fått smaken på toppturer. Jeg er 188 cm og 85 kg. I bakken kjører jeg årets Volkl Mantra 191cm med hammerhead-binding og Scarpa T-race. Har kjørt mye på dette utstyret i vinter og er blitt meget komfortable med dette utstyret. Liker å kjøre hardt og raskt og føler at dette utstyret kommer til sin rette da. Må si at jeg virkelig digger hammerhead-bindingen. Har den på det 4 av det 5 hullet. Dette gjør at jeg får mye motstand i binding, noe som jeg liker. Dette funker hur bra som helst... kan kjøre på som bare det.

Så over til toppturoppsettet mitt. Det beste hadde vært å brukt det samme som jeg bruker i bakken. Men det blir nok overkill.På toppturene nå hadde jeg Black diamond verdict 180 cm med BD 01-bindingen. Sko var Scarpa t2x...

Vet at ski er for korte for meg.. Fant ut dette når jeg skulle gi på litt nedover fjellsida. Fikk aldri skikkelig taket. mye flagringEt annet problem var 01 binding. Jeg er vant med mye motstand i hammerhead-bindingen og fikk ikke dette i min 01-binding. Jeg endte opp med altfor dype telemarksvinger der kneet omtrent kom nedi ski...noe jeg ikke likte... vet ikke om dette var fordi jeg kjørte på samme måte som jeg gjør med hammerheadbiindingen...Blir mye skriving her.. men uansett..Jeg har lest litt om 01-bindingen og funnet ut at man kan få den med ulike innstillinger. Jeg har midstiff cartridge men man kan visst også få den i super-stiff..... vil dette gjøre den mer lik hammerheadbinding????

Jeg har lest litt her at mange mener dagens hammerhead-binding funker til topptur? Jeg syntes den virker kronglete til toppturer når man må begynne å fikle med skistaver og greier. Går greit hvis det er sol og ok temperatur.. men spørs hvordan det funker i snø, vind og dårlig tid på toppen.

Jeg har hørt at det skal komme en ny hammerhead-binding med utviklet gåfunksjon??? Noen som har erfaring med denne og eventuelt når den kommer i produksjon?

Skal prøve å oppsumere litt her:

Vil BD 01 med super stiff cartridge gjøre at bindingen får mer motstand og blir mer lik Hammerheaden?

Noen som har prøvd den nye hammerhead-bindingen med utviklet gåfunksjon?

Noen som har forslag til bra og lett toppturski som egner seg for høy fart og hard kjøring? Rundt 100-110 mm på midten.

Ble et rotete innlegg dette. Men er på jakt etter det optimale utstyret selv om det er vanskelig å finne. Kanskje er det noen med gode råd der ute???

BD01
ks1 #156024 06/05/2009 2:37 PM
Fersking
Fersking

Hei det ser ut som du har hatt ei fin veke på Sunnmøre. Var sjølv på Kvitegga 1. Mai. Eg har Mantra med BD01 superstiff. og Dynastar Gs race med hammerhead. Eg er totalt sett godt nøgd med BD01.Ikkje minst gåfunksjonen er fantastisk, og du kan montere tilpassa skarejern til bindingen. Bøyemotstanden er nok mindresjølv om du skiftar til superstiff, og den fysiske bevegelnsen er lengre enn kva som er mogeleg å få till på hammerhead. Men hammerhedden følest nermast ubrukeleg til gåfunksjon når du fyrst har fått smaken på BD01. Det som irrterar meg med BD01 er dårleg konstruksjon på hælbøylen. Ved maks oppstramma kabel er den tung å få på. Ellers er eg godt nøgd so langt.

Re: Det vanskelige valget...riktig telemarkski og binding til topptur
ks1 #156025 06/05/2009 4:02 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Betyr ikke stivere fjærer på binding at dere ikke kan bøye knærene så mye under telemarkkjøringa?Hva er ellers hensikten med mye motstand i fjærene?

RINwinkwink:wink

Re: Det vanskelige valget...riktig telemarkski og binding til topptur
ks1 #156026 06/05/2009 10:33 PM
Ola Offline
Fersking
Fersking

bd01 med super stiff vil ikke bli like stivt som hammerhead. Jeg har prøvd!Bruker selv hammerhead å går kun topptur masse! Finnes ikke bedre tellisbinding på markedet for den som liker det stivt å kraftig!Kjøp en billig lett syl som du har i sekken for å justere bindingen fra gå funksjon til kjørefunksjon. Sett ei vin kork på sylen for å skåne sekken din for hull fra sylen.

22design AXL
ks1 #156027 06/05/2009 11:08 PM
Fersking
Fersking

22 design har videreutviklet Hammerhead bindingen og har kommet opp med Axl. I praksis skal det vel være Hammerhead med gåfunksjon. Jeg er også super fornøyd med Hammerhead, så derfor la jeg inn en bestilling på Axl'en og fikk den i posten forrige uke. Gleder meg som en unge til å få den montert og prøvd ut! Den er fremdeles på test stadiet, men endrer de på design/funksjon får du ny binding evt nye deler.

Sjekk ut: http://www.twentytwodesigns.com/axl/