|
 Neste skritt i utviklingen av telemark?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg har lenge lurt på om det fantes en lur måte å kombinere telemark og rando på samme sett med ski. Naturlig nok tenkte jeg da på å kombinere NTN og Dynafit. Gjerne med en eller annen platemontering - og bære på et ekstra sett med bindinger. Så jeg googlet NTN + Dynafit. Og fant følgende http://www.youtube.com/watch?v=m-1H3BC0rK4. Galskap. Men det burde jo virke relativt greit, eller? Noen her som har prøvd noe i den retning? (Og knukket leggbeina tvert av?)
|
|
|
 Re: Neste skritt i utviklingen av telemark?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror det har vært tråder om dette før?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Kan ikke skjønne hvorfor de av dere som bruker NTN har behov for å låse hælen hvis dere vil kjøre alpint!NTN er jo nærmest en alpinbinding en kan komme uten å være en alpinbinding,med den stabilitetn den har ,slik jeg ser det!Selv kjører jeg tarGA G3 fri hæl men konverterer til alpin teknikk dersom forholden er for dårlige eller det er for bratt til at jeg føler meg trygg med teleteknikk.Ikke noe problem å kjøre alpint med targa ,må jo være enda enklere med en NTN binding eller................?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
En grunn til å kombinere bindinger er hvis det blir bratt og trangt samtidig. Hvis du er foroverlent i slikt terreng hvor du kanskje ikke har lyst å falle og heller ikke har lyst å miste kantgrep så frister ikke hoppsvinger på telemark. Da hadde det vært ok å kunne bytte til alpinstil. Kjører selv på G3 og sliter med at om jeg bytter til alpinstil og er litt stressa (noe jeg gjerne blir i gruffent terreng) så vipper hælene opp. Virker nesten som telemarkbindinger er designet for å ha hælen løs ;-) Forresten. Så at det hadde vært tråder om dette før. Etterpå. Sorry. Men det er mer idéen et par ski - to par bindinger jeg er keen på. Har hørt rykter om noen quick-release plater fra Rottefella, stemmer det.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du kan evt ha med et par ekststra fjærer til NTN. La oss si du kjører bøå fjær på 3 til vanlig. Så har du med rød fjærer som du setter litt over maks. Da går du ikke lett på trynet får å si det sånn! Evt HammerHead, setter de på stiveste pivot å strammer til vaieren ekstra når du skal kjøre alpinsvinger.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hva med å ha alpinbinding på den ene skien og telis på den andre? Eventuelt å ha med monteringsjigg, drill, alpinbindinger og støvler i pulken? Sånn at hvis det blir for bratt eller man får et anfall av åndssvakhet eller franskhet, kan man blåse opp et partytelt, ta en rusbrus, skru litt i skiene og vips så kan man ploge seg ned fjellet uten å dette framover. Føler vi har no på gang her!
|
|
|
|
|
|
 nesj
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det hadde ærlig talt vært flaut å surre rundt med det opplegget der. Omtrent som å sykle med støttehjul. Hvorfor skal man kjøre telemark når man ikke takler at hælen er løs? Det er jo hele poenget. Er enig med FreeSkier at stiv fjær er tingen.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
veit ikkje ka eg skal sei....tåpli tema faktisk!klue me telemark må no vere at då e hælen laus,samme faen og so forholde en seg til det! skal ikkje ha noke kvasitelemark opplegg her.så har en alpin til når en ønske å kjøre det!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Trur man kan lene seg godt bakover (ihvertfall eg, for eg knakk leggbeinet mitt på NTN for ei veke sidan) og sjå kva framtidas teknologi ve gje oss. No er det vel berre rottefella som har systemet, men forundrer meg ikkje om det kjem konkurrentar på markedet som kan ta NTN eitt steg vidare. NTN skoa går jo rett nedi randonee-bindingar også, så man får vente å sjå.
|
|
|
 bastarden
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Mekka sammen rotefella telemark tåbinding og bakre del av en alpinbinding på et par. atomic sugar daddy for å få med med eldste mann på topptur i påsken.(hvorfor være med på kjølpehysreiet når en har nok av utsstyr i sette sammen)Testa de ut i ettermidddag.Fungerer glimrende oppover da jeg da går med fri hæl.På nedturen låser jeg hælen med alpinbindingen og det er bare å dra til med alpinstil.Ok,da kall det støttejul for telemarkjørere!Bindingen stod tidligere på et par smalere salomon exscream men er nå på sugar daddyene.Bilde ser dere under innleggent "Hvilke ski bruker dere"!Alt går bare en bruker litt fantasi og har nok av gammelt utstyr!(hvis du ikke bare måååå ha nytt da!) RIN wink:wink
|
|
|
 NTN med Dynafit hæl funker bra!
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har nå fått somlet meg til å lage drømmekombinasjonen av NTN og Dynafit. Og det er "the holy grail" altså.. Har bare tryna en gang da, og løste ikke ut, men så har jeg bare løst ut NTN bindingen 1 gang i løpet av 2 sesonger øfr det og da, så det skal vel litt til å løse ut. Men helt konge å kunne bare vri på hælen, så har jeg pluteslig alpinbinding:) Bilde kommer..
|
|
|
 NTN med Dynafit hæl funker bra!
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har nå fått somlet meg til å lage drømmekombinasjonen av NTN og Dynafit. Og det er "the holy grail" altså.. Har bare tryna en gang da, og løste ikke ut, men så har jeg bare løst ut NTN bindingen 1 gang i løpet av 2 sesonger øfr det og da, så det skal vel litt til å løse ut. Men helt konge å kunne bare vri på hælen, så har jeg pluteslig alpinbinding:) Bilde kommer..
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
La ut en liten bildeserie nå: (Tatt med iPhone i dårlig opplyst kjeller, så dårlig kvalitet, men ser da prinsippet.)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
la telemark vere telemark!!!
|
|
|
|
|
|