Ung ivrig gutt på 5,5 år trenger hjelp til å finne den rette telemarkspakka.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Trenger hjelp til å finne de rette telemarkskia til sønnen min på 5,5 år.Han kommer til å kjøre mest i preparerte løyper og lokale konkurranser.Han er veldig interresert i ski og er blitt veldig god for alderen.Han liker å trikse på hoppene og driver å hopper på hoppski også.Personlig rekord der er 8,5 meter,så nå trenger han nye erfaringer.Dermed skal han bytte ut slalomski med telemark.TRENGER HJELP er helt grønn på det området. Han er forresten rundt 1,20 høy.Takk på forhånd for alle svar....
|
|
|
 Re: Ung ivrig gutt på 5,5 år trenger hjelp til å finne den rette telemarkspakka.
|
Fersking
|
Fersking
Hei, får ett strålende tiltak. men jo, kor store føtter har han?
|
|
|
 Re: Ung ivrig gutt på 5,5 år trenger hjelp til å finne den rette telemarkspakka.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Han må nok ha rundt størrelse 38 tenker jeg.Og fikk målt han nå og han er 1,26 høy.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Eg vett at scarpa har nokre barne telemarksko, trur eg dei heiter for Tj. Også kan du putte på eit par 7tm bindinger ( med utløsarfunksjon ! ), med ein dynastard ski av enten legend jr serien eller trooble youth så blir han tøffere enn den tøffaste lokmotive i gata... Hør foreksempel med ein platoubutikk om få skaffe det til deg, så vitt eg vett så har dei alle delene du trenger til den skien.. ( Haugesund har levert noko lignende før veit eg )
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Vølkl mantra jr i lengde 118 cm. Blir garantert kuleste gutten i bakken og når han skjønner at det utenfor løypa det virkelig skjer har han ski som fungerer utmerket i løssnøen 
|
|
|
 Sjekk idrettsbutikken.no
|
Fersking
|
Fersking
Det ligger pakker til salgs gjennom idrettsbutikken.Disse kan du kjøpe gjennom et lokalt idrettslag, eller så kan du kontakte Morten Nordli som er utviklingskonsulent telemark i skiforbundet.Du finner kontaktinfo på telemarkseksjonen av skiforbundets sider.
|
|
|
|
|
|
 Er NTN bindingen laget for en på 5,5 år?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er NTN bindingen laget for en 5,5 åring? Og hvordan fungerer det?Hvordan er Vølkl Mantra skien med 7tm binding og Scarpa tj støvel?Finnes det noen bra nettbutikker som ikke er så dyre?Takker for alle svar hittil-dere er til mye hjelp:)
|
|
|
 Ikke tenk på NTN:)
|
Fersking
|
Fersking
De sliter vel egentlig litt med de små damestørelsene. Tunge er de vel og.Letteste og enkleste variant av en 75mm hælbinding er nokk det beste.Kjøremessig vil jeg påstå at tåbinding kan fungere helt fint stivhetsmessig for såpas unge, det er tross alt samme såle på barnesko og voksensko.Problemet med tåbinding er at man hele tiden må passe på å ikke få snø i hullene og at de er litt vanskelige å få skikkelig på.Tenk vekt!!!!Ser utløserbinding blir nevnt og er enig i at det bør vurderes, men det er ikke på langt nær så viktig som på en alpin binding der helen sitter fast.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
PÅ hvilken måte sliter ntn med små str.? Du mener da small bindingen, ikke sant? Har ikke opplevd noen problemer med min samboers bindinger/sko.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Får mann ntn-sko i juniormodell?? Eg vett ikkje noe om den Vølkl Mantra skien, men eg vett at det er mangen sportsbutikker som tilbyr den k2 bad seed til ein billig penge.. dette er ein litt brei barne twintip ski. Den gir gode muligheter til å prøve litt variert tereng ( laussnø, hopping, prepparert bakke ), noko som eg ville tru passer kiden bra...
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Husk at motorisk gullalder er fra 9-12!!!!La nå gutten din få leke seg med alle mulige andre skigrener enn telemark i den alderen han er nå!Du kan fort drepe skigleden hvis han begynner med telemark for tidlig ,da den krever relativt god koordinasjon og balanse.For meg er det helt forstålig at det ikke finnes telemarkpakker i 5 års alderen! RIN wink:wink
|
|
|
 Drepe skigleden?
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat rin:Husk at motorisk gullalder er fra 9-12!!!!La nå gutten din få leke seg med alle mulige andre skigrener enn telemark i den alderen han er nå!Du kan fort drepe skigleden hvis han begynner med telemark for tidlig ,da den krever relativt god koordinasjon og balanse.For meg er det helt forstålig at det ikke finnes telemarkpakker i 5 års alderen!RIN wink:wink Nei, her tar du feil RIN. La gutten få leke med alle andre skigrener enn telemark?? Da snakker vi om alpint, langrenn, og snow skates? Hvorfor ikke begynne på telemark nå hvis han allerede har et godt grunnlag og erfaring fra alpint og hoppski allerede. Muligens han har også prøvd seg på langrenn.. Det er noe som heter "Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli." Man tar ikke skade av å lære nye ting, heller tvert i mot. Så lenge gutten er motivert til å lære seg telemark, er det vel bare å sette i gang. Hvis han ikke liker det er det bare å gå tilbake til alpint... Og du nevner motorisk gullalder; hva hvis man har opparbeidet seg et grunnlag før den "motoriske gullalderen" inntreffer. Tenk hvor god utvikling han kommer til å ha da! Neida, ingenting i veien med å begynne tidlig så lenge alle parter er med på det. Da gjelder det spesielt gutten selv...
|
|
|
|
|
|
 og hva gjelder utstyr...
|
Entusiast
|
Entusiast
En gutt på 5,5 år trenger ikke noe "heavy duty" utstyr som NTN. Alle slags slalomski bør funke med et par telemarkbindinger på, feks Rottefella Chili/Cobra. Skoene trenger ikke nødvendigvis være de mest solide/høyeste i butikken...
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei igjen!Unner ingen unger i den alderen varige kneskader og sjansene er rimlig store i forhold til andre skileker.(unger i den alderen skal ikke holde på med konkurranse slik jeg ser det.)Livet i seg selv inneholder nok konkurranse!! RIN wink:wink
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat rin:Hei igjen!Unner ingen unger i den alderen varige kneskader og sjansene er rimlig store i forhold til andre skileker.RIN wink:wink kanskje det er fordi de fleste begynner for seint:winkFinnes vel fortsatt ikke noen stattistik som er helt entydig på dette....Synes de skal få prøve det de har lyst til jeg (kanskje ikke basehop i den alderen da), så lenge det fører til aktivitetsglede.
|
|
|
 La ungene komme seg ut og ha det morro!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Telemarkkjøring er ikke noe verre en andre skigrener.Vi bor i Morgedal(skisportens vugge)og der har bortimot alle de små telemarksski.De koser seg i bakken og har full kontroll.Det er morsomt å se dem ta de tradisonelle og stilfulle svingene og de er flinke til det.Tror alle små har godt av å komme seg ut og prøve litt forskjellige ting,så lenge det skjer på dems premisser.Har starta såvidt å kjøre med minstemann på 2år og han stortrives i bakken.Kjører veldig liten tid om gangen,slik at han får hvilt beina.Så maser han om ta på slalomskoa hele uka til helga kommer igjen.Han har mye bedre kontroll på skia enn det storebroren hadde når han starta og han var 3,5år.Men nok om det.Tror jeg kommer til å ringe til Morten Nordli og høre om de har noen bra pakker hos skiforbundet.Han har vært med på arrangert noen barnetelemarksrenn her i Morgedal og det virker som han er veldig opptatt av rekrutteringa i Telemarkkjøring.Eller kanskje jeg kommer til å handle den råtøffe Vølkl Mantra som visstnok skal være veldig bra.Kommer til å droppe NTN og heller kanskje sette på noen rottefella cobra r8 bindinger.Så til slutt blir det kanskje Scarpa Tj junior.Vil takke for innsatsen til alle som har kommet med innlegg.Bra at det finnes engasjerte mennesker:)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!sitat:"Tror alle små har godt av å komme seg ut og prøve litt forskjellige ting,så lenge det skjer på dems premisser-"Sier meg helt enig!! RIN wink:wink
|
|
|
 Allsidigheit er bra
|
Fersking
|
Fersking
Eg har sjølv tre gutar og ei jente, henholdsvis 10, 8, 6 og 1,5 år. Dei to største starta med telemark i år etter fleire år med slalomski og langrennski. Han på 8 køyrde Tinderittet junior(Dyrhaugsryggen) på slalomski, som 6 åring(av eigen fri vilje). Erfaringane mine er vel at dei må utfolde seg på alle typar ski. Ein tur på langrennski er heller ikkje å forakte, det gjer godt for balansen.Eg har ikkje kjøpt noko fancy utstyr men helde meg stort sett til brukt slik at eg kan ha meir utstyr som dei kan velja i. Dei køyrer på Garmont Veloce(37) og Riva 3 og Scarpa T2(39) og Chili.Dette fungerer fint.Tenk vekt og sjølvsagt sikkerheit. Og som nevnt i tidlegare innlegg må ein ikkje minst tenkja på å behalda skigleden.
|
|
|
|
|