Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Anbefaling frå G-sport mann lurt?
#155705 02/03/2009 6:46 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Var på G-sport i dag og han som jobba der virka litt gira på å selge meg denne pakka: Crispi CXAlinken binding medlinken bodega ski

Er litt newbie på Telemark og lenge sida eg stod sist grunna kneskade m.m. Har sett litt rundt og kan finne det han anbefalte te ein brukbar brukt(engangs) pris.Men er det lurt? Eg er som sagt amatørish, som trenger allround utstyr.

Hjelp og støtte motas med takk. (175 høg, 77kg, pris klasse: 2-8k)

Re: Anbefaling frå G-sport mann lurt?
Skjeggleif #155706 02/03/2009 10:47 PM
Entusiast
Entusiast

Kan ikke noe om linken skiene (er de lagd av extrem i sverige?), men hvis du har hatt en kneskade ville jeg vurdert telemarkbinding med utløserfunksjon. Enten 7tm eller ntn.

Siden du skal kjøpe alt nytt har du jo en gylden mulighet til å gå for ntn, men da havner du fort opp i den øvre enden av prisskalaen din.

7tm: http://www.telemarking.de/index-start.html

NTN: http://www.rottefella.no/english/start_telemark.htm

Skjeggleif #155707 03/03/2009 6:12 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Utløser funksjon? Hmm, ja kanksje har liksom ikkje vurert det så veldig grunnet pris da. skjønte kanskje ikkje heilt korleis det skulle hjelpe på ein gamal kneskade.

Men om ein ser vekk frå lite info om linken, er det andre bedre forslag til Allround nybegynnerski?

Skjeggleif #155708 03/03/2009 8:20 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du gå toppturer, eller skal du mest bruke heis for å komme deg opp? Dersom det er sistnevnte alternativ som er mest aktuelt så er pakken helt sikkert grei, mange som synes Linken bindingen er en god binding. Har ikke lest noen tester av årets Linken utstyr, hverken ski eller bindinger, men Bodegaen har et enormt innsving (133-90-115), som i utgangspunktet tilsier ei svingvillig ski ihvertfall, og det kan være greit for nybegynnere. Men en stor tupp kan også by på problemer dersom du kjører med lav fart. Kanskje noen på Fri Flyt forumet som har prøvd skia?

Skal du gå på toppturer bør du vurdere andre bindinger, eks NTN. Men Black Diamond 01, Voile Switchback eller G3 Targa Ascent er kanskje bedre alternativer som nybegynner. De tre sistnevnte er bindinger med gåfunksjon, som samtidig er meget gode kjørebindinger. NTN er annerledes både teknisk og vektmessig og du trenger egen type sko for å kunne bruke bindingen. Men det er kanskje fremtidens telemarkbinding, så det er en god binding!

Bruk litt tid på å orientere deg i jungelen av utstyr dersom du har mulighet til det. Dersom du skal bruke inntil 8000 kroner på utstyr, finner du usannsynlig mye bra brukt på Finn eller på Fri Flyts bruktforum!

Skjeggleif #155709 03/03/2009 9:53 AM
Entusiast
Entusiast

Det Lars Thomas sikkert mente med utløserfunksjon var vel strengt tatt at du kan spare kneet ditt hvis det har vært skadet. Kneet er jo svakere og lettere mottakelig for skade ( uten at jeg vet hvordan skade du har hatt) enn før siden det har vært skadet før. Med utløserfunksjon løser da logisk nok skia seg ut om du f.eks skulle falle , i stede for at skia evt. skulle komme fast i snøe eller mellom to trær og du slipper et kjemperykk i kneet ditt!

Jeg hadde helt klart tenkt litt på tidligere skader når jeg skulle valgt binding, og NTN har jo fått skryt i bøtter og spann ! Lykke til : )

budjsett
Skjeggleif #155710 06/03/2009 10:36 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Om du kan strekke deg heilt til 8k, er det mykje bra nytt du kan kjøpe også. No begynner vel post-sesongtilboda å kome i butikkane, og så er det jo utenlandske butikkar som stort sett har ein del lavare pris enn norske...

Er sjølv i gang med splitter ny telemarkpakke etter mange år utan skikjøring.Endte opp med fjorårsmodellen av Scarpa TX til halv pris i lokal butikk og Volkl Mantra/NTN +staver frå sport-conrad.com

Kom vel (kjem vel) på ein sånn 8-9k totalt for alt ca omtrent trur eg (inkl moms og frakt)

Meiner det skal vere greie saker som dug både til preppa bakke, laussnø, vårslush og topptur.

Andre butikkar i utlandet er jo fekstelemark-pyrenees.com ogbackcountry.com

(Om linken har eg ingenting fornuftig å kome med)