Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til nybegynner?
#155615 23/02/2009 8:23 PM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Har tenkt å investere i noen telemarkski og er ganske grønn på dette! Det skal nevnes at eg aldri har prøvd telemarkski før men har en del erfaring med vintersporten fra langrenn,snowboard og de siste årene alpin/jibbing.Har tenkt å bruke skiene mine mest til å gå på toppturer, kjøre pudder men samtidig kunne ha de en dag i skibakken for å øve på litt teknikk osv.

Har fått anbefalt noen ski og bindinger av venner men vil gjerne ha litt flere og mere erfarne meninger om dette.

Er forresten en gutt på ca 172 og på ca 70 kg.

Kom gjerne med forslag om enten hele pakker eller kun ski/bindinger/sko!:)

Re: Telemarkski til nybegynner?
thomasi #155616 23/02/2009 9:14 PM
Medlem
Medlem

Jeg startet denne sessongen, med samme lyst til telemark skiene jeg hadde fått grådig lyst på i løpet av sommeren og høsten.

Etter mye lesing og spørring endte det med at jeg kjøpte:Völkl MantraG3 TargaScarpa T-Race

Jeg har ikke prøvd topptur med dette oppsettet men det fungerer utmerket i bakke og i løssnø.

Jeg er 188 og veier 76kg, og skien er 184.Dette oppsettet kan jeg virkelig anbefale!

thomasi #155617 24/02/2009 5:09 PM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar!

Et lite tillegsspørsmål til førsteposten min: Er det verre å "lære seg telemark" på ein litt brei ski? tenker da på en ski som f.eks Mantra / Gotama eller K2 sin Coomba?Og hvordan er det å kjøre med tupp i begge ender? fordeler/ulemper?

Kom gjerne med flere forslag og anbefalinger.. håper på mange meninger fra både erfarne og folk som nettopp har begynt å kjøre:)

Toppturski
thomasi #155618 24/02/2009 6:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dersom fokuset ligger på topptur, så kan det være lurt å tenke vekt! Dersom du i tillegg ønsker flyt på pudderdager, så tenk på bredde!

Black Diamond Verdict er ei brei ski som fikk mye skryt av Fri Flyt i forrige nummer. Black Diamond, G3 og Voile er alle produsenter som i stor grad lager relativt lette og gode toppturski (og gode bindinger til samme formål). K2 Coomba er også ei ski mange bruker til toppturer, og det finnes en rekke andre gode ski fra andre produsenter, så her er det bare å følge med..! Ingen fasitsvar, det er iallefall helt sikkert!

Kjører selv på G3 El Hombre, Targa Ascent binding og Scarpa T2X sko.

thomasi #155619 24/02/2009 7:31 PM
Medlem
Medlem

Har en tanke om at det kan være litt enklere å lære seg telemark på litt myke ski, uten at jeg vil hevde å være ekspert. Begynte selv på fjellski og lærstøvler:)

Tenker i så måte at Coomba kan være greiere enn Mantra i forhold til stivhet. Den vil nok flyte noe bedre også. Men det kommer vel også an på stivhet på støvler og bindinger. Bredde er vel ikke så farlig hvis du ikke går for 140 på midten? Uansett har du erfaring fra langrennski, og det er jo nesten det samme hvis du har deltatt på påskehopprenn med dem og har balansen inne:grin

Uansett ønsker jeg deg velkommen til den hælige friheten!

Nybegynner ??
thomasi #155620 25/02/2009 12:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dynastar Legend Mythic, er igrunn mitt forslag. Lengde 178 holder fint. Gode muligheter for gode kjøp så langt utpå sesongen. Skal du kjøpe alt nytt kan du jo vurdere NTN. Har dog ingen egen erfaring med dette selv, men det finnes nok noen tråder.

Brukt og billig.
thomasi #155621 25/02/2009 9:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mitt tips er å kjøpe brukt, og kjøpe moderat utstyr. Men det er jo begrunna i først og fremst økonomi, det er fort gjort å kaste vekk tusenlapper på spesialisert utstyr fordi det var ikkje pudderski du egentlig ville ha, men løypeski. Å starte i upreppa snø er ikkje det smarteste for dei fleste, det kan vere lettare å lære seg greia i preppa bakke, og då kan skia godt vere smale og mjuke. Så får du prøve litt her og litt der, kanskje leie ski eller låne med ein kompis. Så finner du ut ka du vil satse på og kan kjøpe dei skia du egentlig vil ha. Hvis du f.eks har jibbeski stående, skru på tlemarkbinding, få tak i brukte sko og drus på.

thomasi #155622 25/02/2009 11:28 AM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Får først takke for mange hjelpsomme svar!

Det som er sikkert er at det blir et par til tur og utenforløypekjøring! Det som blir av kjøring i bakke er vel mest for å lære meg teknikken som sagt. (den mye omtalte telemarksvingen) smile (Har jibbeskia mine i backup som eg til nøden kan sette på bindinger)

Angående bindinger så ser eg G3 Targa, G3 Targa Ascent og NTN blir nevnt samt eg har fått anbefalt en rottefella R8 binding og en kalt hammerhead. Hva er forskjellene på disse bindingene? fordeler/ulemper?

Er det sånn at de fleste kjøper Scarpa sko? Noen som har noen kriterier for en go sko for tur/pudder?

thomasi #155623 25/02/2009 3:01 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du har planer om å bruke skiene på toppturer så går du for en binding med gåfunksjon. R8 bør da utelukkes. Gikk selv fra R8 til NTN, og selv med tyngre bindinger, tyngre støvler og tyngre/breiere ski er det mye lettere å gå oppover med NTN som har gåfunksjon enn med R8 som ikke har.

Når det kommer til støvler så er det å prøve forskjellige produsenter og modeller til du finner den støvelen som passer best til din fot.

Brukt.
thomasi #155624 25/02/2009 3:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som Ask sier: Kjøp brukt. Ikke bry deg så mye om vekt og toppturtiolpasning til å begynne med. Er du i drittform gjør det like vondt å gå opp på et fjell. Og er du i form er det jo like dan. Kjøp noen lettsvingte ski. Jeg for min del hadde gått litt under Legend og Mantra. Mer Seth kanskje. Eller Zag. Klart med de andre skiene har du mer å vokse i. Kjøp høye støvler. Sier ikke at du bør kjøpe scarpa, men om de passer foten din,får du mye gratis på en T-1 Freeride. Eller en annen passe stiv høy støvel selvfølgelig. Det er lettest å lære seg å kjøre i en litt halvbratt preppa løype. Da blir det litt lettere skrens og du skjønner hva du må gjøre for å få skia på kant osv.

Og det viktigste:

STÅ DYPT!

Værste som er å se på er folk som kjører slalåm på telisene sine:) Dessunten har du ti ganger bedre balanse der nede.

Lykke til!

Enig med Stian
thomasi #155625 25/02/2009 4:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat StianLa:Når det kommer til støvler så er det å prøve forskjellige produsenter og modeller til du finner den støvelen som passer best til din fot.

<p></p>
Det aller viktigste med skoen er om den er god på foten. Det er vanskelig å bli god hvis skoen kniper eller du slenger rundt nedi der. Merke er uvesentlig.:)

thomasi #155626 02/03/2009 3:05 PM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vert litt rundt på sportsbutikker å hørt litt og med tipsene her har eg kommet ned til noen ski:G3 El hombre eller ReverendBlack Diamond VerdictVolkl GotamaK2 Apache Coomba

Blandt bindinger står det egentlig mellom Black Diamond O1 eller O2 eller Rottefella R8.

Var også å prøvde litt sko men fant kun Scarpa og Black Diamond sko!Må si at T2X er noe av de vondeste foten min har vert nedi. Prøvde både BD push og seeker og disse satt som skudd! er det vert å bruke nesten 5000,- på disse skoene eller? Tror eg skal ha meg en tur å prøve litt flere sko også..

Men noen meninger? er det noen av skiene eg ikke burde kjøpe? eller noen som burde foretrekkes i min nybegynnerklasse?

Verdt 5000?
thomasi #155627 02/03/2009 3:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ja, det er eit godt spørsmål. BD-skoa ser iallefall flotte ut, eg har ikkje kjørt dei, men sett på og fått lyst. Innerstøvelen med den snøringa virka smart, og passforma var veldig god på min fot, viktig hat hælen sitter fast sidelengs, og det gjorde dei der. Men vi er så forskjellige, og det er passform som er viktig. Er skoa vonde å berre ha på seg, er dei garantert vondere når du skal kjøre med dei:sad. Ta runda og prøv deg fram, eg syns prisen er nifs uansett merke, kanskje det kan bli litt billigere rett over påske? :cool

thomasi #155628 02/03/2009 4:11 PM
Medlem
Medlem

Tror du trygt kan kjøpe BD hvis de passet så bra! Har selv ikke sjans i havet med Scarpa og mine bein. Har kjørt Crispi, men hadde lørdag første tur i bakken med BD Push. Utrolig lite vonde til å være første dag! Seeker er vel mer en toppturstøvel enn Push? Står ganske utfyllende informasjon om disse støvlene fra BD på friluftslageret.dk

R8 er vel en binding som ikke koster så mye, og som står på mange bruktski på markedet her også...Uansett vil min personlige anbefaling være å prioritere støvler og bruke de pengene du trenger der. Støvlene vil du sannsynligvis ha lenge, mens du sikler på nye ski fire ganger i uka:grin

Testet forøvrig Coomba også, virker som en myk og fin ski som funket ok i bakke, men som ikke var spesielt overbevisende på isen. Blir nok fin i mer løse forhold enn hardpakket og skare slik det var utafor løypa i helga....

thomasi #155629 02/03/2009 4:23 PM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, det blir vel til å prioritere skoene høyest med en gang! Må ha meg en tur å prøve noe Crispi sko også så det blir vel i morra. Men hvordan modeller av Crispi er å anbefale?Black Diamond skoa var vertfall fantastiske å ha på i butikken.. Men sånn som i mine alpinsko(Lange) så har eg 26,5 i str. prøvde dette i BD Push og tåen presset ganske hard frem i skoen.. meget ubehagelig.. så prøvde eg BD Seeker (dem hadde ikke push i str 27) i str 27 og denne satt som et skudd og var behagelig. Men etter å lest litt rundt her så mener mange at skoen skal sitte helt tight på foten? BD skoene satt bra men ikke helt tight på en måte, men størrelsen under var for liten i lengde. Hva anbefaler dere da?

thomasi #155630 06/03/2009 1:53 PM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har fått to tilbud på ski nå:

Volkl Gotama, Black Diamond 01 og BD Seeker (eller push) til litt over 11 000,-

G3 Revered, R8 og Crispi XP sko til ca 8600,-

Greie tilbud eller?

thomasi #155631 06/03/2009 2:33 PM
Medlem
Medlem

Som tidligere nevnt, dropp R8 hvis du skal på toppturer, siden den ikke har gåfunksjon.Jeg vet dessuten om mange (inkludert meg selv) som har opplevd at bindingen har røket (bøylen bak hælen har brukket av ved festet foran), og selv om man kan ha med seg reservedeler er jo dette ganske kjipe greier. Bare se for deg å stå på toppen av et fjell med 1 meter puddersnø og plutselig oppdage at begge bindingene har brukket - mens du bare har reservedel til én av dem... Da kan det være langt å tusle hjem med én ski.Gå heller for Targa ascent, Black diamond o1, NTN eller en annen solid binding med gåfunksjon. Det var mitt tips.

thomasi #155632 06/03/2009 3:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ville uten tvil ha gått for tilbudet på Gotama! Svært gode ski som flyter på pudderdager, gode bindinger og sko!

thomasi #155633 06/03/2009 9:48 PM
Entusiast
Entusiast

Ville også uten tvil gått for det første tilbudet. Går jo ann å prøve og prute litt og?

thomasi #155634 06/03/2009 10:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

G3 rev. er utrolig bra ski. Men ville ikke hatt cobra på dem, men BD evnt NTN.

thomasi #155635 07/03/2009 1:31 PM
Medlem
Medlem

Gotamapakken virker som et kvalitetsmessig godt kjøp. Prisen virker ok, den pakken kjøpt på Sport conrad (ski binding) og friluftslageret (støvler) hadde kostet nesten det samme, 10600 ca. Denne pakka er kanskje litt utfordrende å lære seg telemark på, men det fikser du nok greit med litt preppa kjøring i begynnelsen:wink Uansett et setup du kan ha lenge, som ikke du vil vokse fra. Løp og kjøp, og velkommen som telemarker:grin Husk at alle med fast hæl ser på deg som konge i bakken fra nå:cool

thomasi #155636 07/03/2009 9:48 PM
thomasi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter å ha stått med kompisen min i bakken i dag som har R8, så er eg nokså sikker på at eg ikkje skal ha den bindingen. Han hadde eit eller anna problem med den kver tur. Kanskje han har vert uheldig men blir nok ein anna binding. Får tenke hard på den første pakken, sjøl om eg fikk eit godt inntrykk av G3 skiene og crispi skoa..

takk for alle tips..:)

Mest lest på FRIFLYT.NO