Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger utstyrstips
#155496 03/02/2009 8:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, vil noen velvillige sjeler dele erfaringer og gi meg noen gode råd?

Jeg kjørte telemark sist i 1986 på mine åsnes telemark mt54, offpist/pudder på slalåmski sist i 1989 i Østerrike. Siden da har jeg vært lite i bratte bakker/fjell.

For tiden går jeg med et par fjellski, atomic bc mountain med bc binding og alpina 1600 støvel. Får vel tatt ca 20 telemarksvinger i året på disse, men ellers blir det mest pulk og snørekjøring..

Kjøpte meg et par fischer e109 sist torsdag, litt lange 188 mens jeg er 170 høy, 74 kg, de var satt mye ned i pris. Så lurer jeg: 1. Bør jeg satse på ny BC binding - magnum manuell og beholde de gamle alpina 1600 støvel til disse skiene? eller er det tull? eller 2. Bruke noen ekstra tusenlapper for sterkere binding og bedre støvel (plast?)

Jeg ønsker å kunne gå opp i høyden og stå ned, og gjenoppdage telemarksvingen og puddergleden... Mens mor og datter tar det rolig et par timer etter formiddagens tur med pulk og hunder kan jeg smette opp på en nærliggende høyde og stå ned, gjerne tur etter tur...

Har ingen planer om å dra i slalombakken, evt maks 2-3 ganger i året, men snø og telemarkglede f eks rundt gjendesheim hvor vi skal være i vinterferien ønsker jeg meg.

Ønsker tips om valg 1. eller 2. over, og evt hvilken støvel/binding som passer ved alternativ 2.

Alt 3: Pakke fra xxl til kr. 5000,- er det noe? telemarkpakkeXXLpakke

På forhånd takk

Jarle

Re: Trenger utstyrstips
jivanmukta #155497 04/02/2009 1:09 AM
Fersking
Fersking

Her ville jeg definitivt gått for en 75 mm binding. Det er vanvittig mye bedre å kjøre telemark på 75 mm kontra BC. Å sette BC-bindinger på en slik ski blir nesten som å sette traktordekk på en bil, det blir litt feil. Hvis du for eksempel monterer på en Rottefella Riva 3 så får du en binding med gode kjøreegenskaper, samtidig som det funker bra å gå med dem. Hvis du i tillegg setter på en 10 mm plate med hælløfter får du en veldig flott rigg!

Hvis du går for denne løsningen ville jeg gått for en støvel med mye stabilitet. For eksempel Varg Polar eller Scarpa T4. Dette gjør det mye lettere å få til gode telemarksvinger.

Når det gjelder telemarkspakken gir dette deg enda mer stabilitet enn fjellskipakka. Det du må være obs på er at passformen på støvelen må være rett. Prøv støvelen før du kjøper den, ellers kan du gå på den smellen å kjøpe støvler du ikke greier å ha på deg en hel dag.

Re: Trenger utstyrstips
jivanmukta #155498 04/02/2009 10:20 AM
Medlem
Medlem

Sitat heisekrana: Her ville jeg definitivt gått for en 75 mm binding... For eksempel Varg Polar eller Scarpa T4....

Veldig enig, glem BC!. Var så heldig selv at jeg fikk tak i et par pent brukte T4 i helga som jeg skal ha som alternativ til T1'ene når jeg skal dra pulk eller toppturen er flat og lang. "Noen" har visstnok brukt T4 på ski over Grønland, så de skal være helt greie å bruke bortover også.

Jakter nå etter et par brukte telemarkski med Riva elns hvor jeg i verste tilfelle kan trøkke litt smurning under også (gud forby om jeg gjør sånt på godskia!! smile )

takk for innspill
jivanmukta #155499 07/02/2009 9:29 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Fant en pent brukt T3 og kjøpte ny rottefella cobra R4.

Gleder meg som et barn til vinterferien på Gjendesheim. Og påsken bli vel kanskje påvestlandet, Haram.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå