Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski for kjøring utenfor løype.
#155486 03/02/2009 1:41 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Er nybegynner og har stått telemark et par sesonger. Begynner å få lyst til å kjøre litt utenfor de preparerte løypene. Er imidlertid helt grønn på hvordan man vurderer egenskaper for ski til dette bruk, bredde, lengde, stivhet, osv. osv. Er 1.85 høy og 85 kg. Noen spesielle merker eller modeller som fremhever seg?

Mange muligheter!
Nasse Nøff #155487 03/02/2009 2:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Utvalget er omfattende! Skal du bare bruke utstyret i bakke eller går du også på topptur? Går du på topptur bør du i større grad tenke på vekt på skia og bindinger med gåfunksjon (Black Diamond, G3, Voile og NTN har slike bindinger) De siste numrene av Fri Flyt, Åka Skidor og andre magasiner har vært fulle av tester av slikt utsttyr som du etterspør. Det finnes ingen fasitsvar her, det er iallefall helt sikkert!

Presisering!
Nasse Nøff #155488 03/02/2009 2:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

"bruke utstyret i bakken" -og med det mente jeg at du tar heisen opp og kjører utenfor de preparerte løypene..

Takk for svar!
Nasse Nøff #155489 03/02/2009 2:42 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vil nok bruke skiene i bakken i første omgang, for å trene under tryggere forhold:), men har som mål å ta toppturer etterhvert. Så av økonomiske grunner vil det sikkert være greit å gå for lettest mulig utstyr med en gang. Får sette meg ned og lese tester først som sist!:cool

K2
Nasse Nøff #155490 03/02/2009 4:24 PM
Medlem
Medlem

K2 Coomba og K2 Anti Piste (Telenarkmodell av Coomba med rocker) er 2 modeller som virker å være populære nå for tiden.. Lett i vekt, og gode sving og flyteegenskaper, men ikke de beste skiene for harde og bratte løyper. Men det kan du kanskje bruke de gamle til?

Re: Telemarkski for kjøring utenfor løype.
Nasse Nøff #155491 04/02/2009 10:35 AM
Medlem
Medlem

Sitat Nasse Nøff:Så av økonomiske grunner vil det sikkert være greit å gå for lettest mulig utstyr med en gang. Får sette meg ned og lese tester først som sist!:cool

Når jeg skulle ha nye ski sist så var planen å kjøpe samme som de gamle, Elan Mantis 777, men en sopp tok siste paret rett foran nesa mi på Sportslageret, så da endte jeg med å kjøpe et par Head Mojo 90 på G-Sport til halv pris. Han som solgte meg dem hadde skjegg og tattiser, så jeg stolte på han...og det var like greit. Begge de nevnte skiene er gode allround ski, brede nok utenfor, ok i bakke, myke og lettkjørte med twintip som jeg liker å ha når det er litt bratt og trangt utenfor løypa.

Mange ord, men det jeg ville si var vel egentlig at du like gjerne kan stikke innom en sportsbutikk, og da like gjerne en av de store kjedene og finne et par ski som passer din lommebok, det er mange merker med de egenskapene som jeg nevnte over. Og så om noen år når du har bøttevis med erfaring og virkelig vet hvilke ski som passer din kjørestil, så kan det være hensiktsmessig å bruke timer på å lese tester.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå