Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
For skarpe stålkanter?
#155442 26/01/2009 8:15 AM
ola.b Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da var første ordentlige dag på nyinnkjøpte telemarkski gjennomført og det hele fortonet seg litt som bambi-på-telemarkski, sånn stilmessig ihvertfall.

Å svinge i løssnø gikk etterhvert ganske så fint etter min målestokk ihvertfall mens turene i preparert løype var det desverre ikke fullt så gøy.

Når jeg prøver å svinge på preparert løype så går det uhyre fort fra null sving til full sving og resultatet blir en slags piruett og jeg stopper opp med skituppene pekende oppover.

Er det mulig at stålkantene er litt i skarpeste laget på de nye skiene mine?

Hvordan kan jeg teste om de er som de skal være?

Skiene er Dynastar Legend, men det skulle vel ikke ha så mye å si, stålkant er vel stålkant.

Re: For skarpe stålkanter?
ola.b #155443 26/01/2009 9:44 AM
Entusiast
Entusiast

Montasjepunktet kan ha mye å si. Hvis du legger trykk på tuppene vil skien svinge ekstra mye. Har selv erfaring med at 1,5 cm frammontering kan gjøre en ski langt mer svingvillig, men da vil den også ha en tendens til å henge seg opp i utgangen av svingen. Selv liker jeg skien mye bedre etter å ha flyttet bindingene tilbake til null.

Det kan være ok å sløve de første 10-15cm av stålkanten som tar i snøen på tuppene, og de siste 5-10cm på baktuppen. Dette gjør skien litt snillere, men jeg ville sett om det var andre årsaker til at skien oppfører seg som den gjør, og evt prøvd dette senere.

Hvilken Legend er det snakk om? Kjører selv på Legend Pro (alpint) og må si meg imponert hvis du klarer å kjøre piruetter med de etter første dagen... :grin

ola.b #155444 26/01/2009 10:02 AM
ola.b Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tro meg, det er ikke mye frivillig i de piruettene :P

Jeg klarer ikke helt å finne eksakt hvilken modell det er. Jeg slenger inn et bilde jeg har på mobilen, kanskje dere kjenner igjen modellen.

Skal ta en titt på hvordan bindingen er montert når jeg kommer hjem. Hvis ikke dere ser noe åpenbart på bildet da.

Finn ei fil!
ola.b #155445 26/01/2009 11:27 AM
Avhengig
Avhengig

Finn ei Fil og bryt av kanten de første 10 cm som nevnt over! Gjør det på alle mine ski før de ser snøen for første gang! Når skiene er nye så tar fram og bak ski lett for mye i tuppene.

Du behøver ikke gjøre kantene runde,men kan godt ta et par drag med en fil..eller noe annet som du får slitt ned kanten litt..men husk kun de fremste og bakerste 10 cm!

en sak for skiskolen
ola.b #155446 26/01/2009 1:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette høres veldig ut som et telemark-teknisk problem, og ikke noe som har med utstyret å gjøre.

Det kan være lurt å gjøre kantene ved tuppene litt mindre skarpe for å få de til å slippe litt tidligere ut av svingen/ikke ta tak så tidlig, men som sagt, hør med skiskolen :wink

Teleteknisk
ola.b #155447 26/01/2009 2:41 PM
Fersking
Fersking

Kanten kan kanskje utgjøre forskjellen for din del. Ellers kan du prøve og få litt mer trykk på innerskien Selv merket jeg første gang jeg gikk over til litt større tyngere ski at jeg måtte konsentere meg mer om nettopp dette. Hadde litt av piruettfølelsen selv noen turer, før en observant kompis tipset meg å trykke enda mer på. Skal kjenne støvlene presse godt mot forsiden av leggen på innerskien også.

Overrotasjon?
ola.b #155448 26/01/2009 4:52 PM
Fersking
Fersking

For skarpe stålkanter kan muligens være en årsak, men ville ikke filt de ned før jeg sjekket om problemet kan skyldes andre ting.

F.eks: Kan høres ut som du overroterer, dvs at overkroppen din følger med skiene i svingen. Løsningen er å vri overkroppen motsatt vei av dit du svinger - holde den mest mulig i fartsretningen.

ola.b #155449 26/01/2009 5:53 PM
Fersking
Fersking

Det med dalvending er ikke en god vane. Det er tradisjonellt sett riktig, men det er gammeldags og ineffektivt. Grunnen til at man har gått bort fra denne teknikken er at man blir stående i en posisjon hvor man ikke kan justere mer. Hvis man da kommer i ubalanse er det lite å gjøre med det.

Det kan virke som om du ligger for langt bakpå, det kan føre til at du blir kastet over i utgangen på svingen.

Ikke slip stålkantene, det kommer du til å angre på!

ola.b #155450 27/01/2009 11:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jobb meir med trykk på innerski, og å kontrollere roatsjon med moderat dalvendt overkropp. Enig med heisekrana at det ikkje skal overdrives, men det er grøft på begge sider av den vegen. Eg hadde samme opplevelse første dag med mine Blizzard Titan Pro, men det kom seg fort med meir trykk på innerski og ikkje minst meir fart. :grin Stå på, ikkje gjer for mykje med kantane, men det er ei kjent sak at skia blir snillare med å sløve tuppane pittelitt.