Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkstøvler og flex!
#155263 08/01/2009 8:48 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Skal kjøpe meg nye ski(hippy stinx), en vesentlig oppgradering på telemarksfronten. Har i hovedsak stått med fast hæl de siste årene, med en liten avkobling på noen gamle telemarkski av og til(Elan MBS m/ Rotte Super Telemark eller leide ski). Har et par Scarpa T4 som har gjordt fast og tro tjeneste, og som har passet foten min godt. Med feitere ski kommer vel også en støveloppgradering, og jeg har da prøvd forskjellige merker og typer. Scarpa passer fortsatt best til foten, og etter å ha stukket foten ned i en T1, MP 28, var foten hjemme. Det eneste jeg er litt skeptisk til er stivheten. Jeg prøvde T1 & T2X samtidig, og T2X er betydelig mykere og nærmere det jeg er vant til. Etter å ha ytret mitt behov(i hovedsak bakke, men pudder og toppturer når det er forhold) ble jeg anbefalt T1. Hva synes dere om denne anbefalingen?

Jeg synes umiddelbart at det høres ut som en fornuftig anbefaling, men jeg er fortsatt ikke helt sikker på flexen, særlig med henhold til forbedring av egen skitenkikk. Jeg har jo som sagt vært veldig mye på ski, både fast hæl og langrenn, og telemark av og til. Jeg får til telesvingen, nok til å stole på den i høy fart og bratt terreng, men det er klart at det blir en overgang til større ski. Vil jeg klare den overgangen fint med T1, eller vil det være bedre å gå for den mykere T2X?

Ble langt det her, beklager det, men håper noen har noen fornuftige råd! wink

T 1
Snowlover #155264 08/01/2009 10:48 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg anbefaler T1, om du da ikke går for NTN.

Personlig drar jeg heller på litt mere opp og har bedreopplevelse på vei ned.

Re: Telemarkstøvler og flex!
Snowlover #155265 08/01/2009 1:05 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjører på The Seth (06/07) som har så og si de samme målene som Hippy'ene, men fant for ut at T2X ble for veikt for mitt vedkommende. Kjøpte T1 i våres og det ble en helt annen opplevelse på skien både i og utenfor løypa i positiv forstand :-)En kompis kjøpte årets ObSeth som er litt breiere og fant fort ut at Crispi's modell som tilsvarer T2X måtte byttes ut til T1.Så overgangen fra T4 til T1 tror jeg du takler fint. Er nok litt uvant de første svingen pga stivheten, men etter det er det bare å gi gass :-)

takk for svar!
Snowlover #155266 10/01/2009 9:15 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar! Jeg er fortsatt litt usikker på akkuratt det med støvlene. Det blir nok litt toppturer, og da er jo greit å ha en støvel som er lett å traske opp med, samtidig som den ikke blir for døll i nedkjøringene.

Du nevner også NTN, og det har jeg faktisk begynt å vurdere igjen. Jeg hadde tenkt å sette på BD O1, men NTN virker kanskje hakket mer allsidig nettopp fordi den er så stabil i nedkjøringene, og har en etter hva jeg har forstått god gå funksjon. Men jeg er ikke oppdatert på støvel fronten på NTN. Hva bør man i såfall få for, med tanke på både bakke, pudder og toppturer?

takk for svar!
Snowlover #155267 10/01/2009 9:26 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar! Jeg er fortsatt litt usikker på akkuratt det med støvlene. Det blir nok litt toppturer, og da er jo greit å ha en støvel som er lett å traske opp med, samtidig som den ikke blir for døll i nedkjøringene.

Du nevner også NTN, og det har jeg faktisk begynt å vurdere igjen. Jeg hadde tenkt å sette på BD O1, men NTN virker kanskje hakket mer allsidig nettopp fordi den er så stabil i nedkjøringene, og har en etter hva jeg har forstått god gå funksjon. Men jeg er ikke oppdatert på støvel fronten på NTN. Hva bør man i såfall få for, med tanke på både bakke, pudder og toppturer?

crispi vs scarpa telemarksko
Snowlover #155268 12/01/2009 12:32 PM
Medlem
Medlem

hei..eg og lurer veldi på hvilken sko eg skal velge...Har vel egentli falt på crispi XR men har også vurdert scarpa T1.Har slitt ut 2 par med TX2 så vil ha en skikkeli stiv sko no. Har ikkje spesiell brei fot.Eller burde eg rett og slett berre gå for NTN??blir hovedsakli brukt til freeride og bakkekjøring.inni her blir det seff masse toppturer :grin

Gå for NTN
Snowlover #155269 12/01/2009 9:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hadde LETT gått for NTN.. Veldig fornøyd etter 6 helger i bakken denne sesongen. har ikke hatt noe problem med sprekte støvler heller. Har så vidt prøvd 'GÅ' funksjonen på de nye NTN bindingen og fikk litt assiasjoner til truger.. var veldig lett og gå med. men har ikke prøvd d over noen lang distanse enda!

Ja!
Snowlover #155270 12/01/2009 9:47 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takker for tips, og ja; Jeg har allerede bestemt meg for å gå for NTN med Scarpa TX!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå