Skal kjøpe meg nye ski(hippy stinx), en vesentlig oppgradering på telemarksfronten. Har i hovedsak stått med fast hæl de siste årene, med en liten avkobling på noen gamle telemarkski av og til(Elan MBS m/ Rotte Super Telemark eller leide ski). Har et par Scarpa T4 som har gjordt fast og tro tjeneste, og som har passet foten min godt. Med feitere ski kommer vel også en støveloppgradering, og jeg har da prøvd forskjellige merker og typer. Scarpa passer fortsatt best til foten, og etter å ha stukket foten ned i en T1, MP 28, var foten hjemme. Det eneste jeg er litt skeptisk til er stivheten. Jeg prøvde T1 & T2X samtidig, og T2X er betydelig mykere og nærmere det jeg er vant til. Etter å ha ytret mitt behov(i hovedsak bakke, men pudder og toppturer når det er forhold) ble jeg anbefalt T1. Hva synes dere om denne anbefalingen?
Jeg synes umiddelbart at det høres ut som en fornuftig anbefaling, men jeg er fortsatt ikke helt sikker på flexen, særlig med henhold til forbedring av egen skitenkikk. Jeg har jo som sagt vært veldig mye på ski, både fast hæl og langrenn, og telemark av og til. Jeg får til telesvingen, nok til å stole på den i høy fart og bratt terreng, men det er klart at det blir en overgang til større ski. Vil jeg klare den overgangen fint med T1, eller vil det være bedre å gå for den mykere T2X?
Ble langt det her, beklager det, men håper noen har noen fornuftige råd!