Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av teleutstyr
#155252 07/01/2009 1:11 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Trenger litt hjelp til valg av utstyr.

Er ganske fast bestemt på å kjøpe volkl mantra. Skal bruke skiene hovedsaklig til topptur og offpistkjøring, men også ha muligheten i bakken.

Bindinger derimot er det store spørsmålet. Med tanke på toppturmulighet har jeg egentlig kommet til at jeg må velge mellom G3 ascent eller VOILE switchback.

Har kjørt både R8 og linken og trivdes med dem, men det frister med muligheten til å få bedre frihet på lange turer.

Hva tror dere?

Voile
TeleAslak #155253 07/01/2009 8:50 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Nå har jeg kjørt med Voile Carbon Surf et par år og er meget fornøyd den, spesielt vekten.

De jeg hadde var meget myke og ikke så veldig gode å stå i bakken med men desto bedre i urørt pudder.

Hadde linken bindinger på og de veide ca 2.7 kg

BD01
TeleAslak #155254 08/01/2009 8:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjører selv på Black Diamond 01, og i den grad jeg sliter i oppoverbakkene, så er det iallefall ikke bindingene sin skyld! Det er vel bare smak og behag som skiller disse tre bindingene som foreløpig er nevnt, vektmessig er det små forskjeller, med fordel til Voile. Min neste binding blir imidlertid NTN, ingen vektfordeler, men nedturen..! Til ei ski som Mantra så spørs det om ikke NTN systemet er det som "kler" den best av telemarksbindinger med egen gåfunksjon. Mantraen e jo ikkje ei ski førr pysa nei..

O1
TeleAslak #155255 08/01/2009 10:59 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

BD O1 ser ut som et bra alternativ, det jeg er nyskjerrig på hvordan den føles nedover på ei litt heavy ski. NTN er spennende, men litt utelukket, fordi vi er en gjeng som byttelåner ski innad, og skal jeg være med på den moroa, må jeg være lojal mot 75mm :wink

G3 ascent er bra, for det har jeg kjørt på atomic TMEX, switchbacken vet jeg har en litt mindre sårbar mekanisme enn ascenten.

Så vis BD O1 tåler mer juling, og kan sies å være stivere sideveis enn trad. wirebinding,så blir det nok den, jeg er ikke redd for de ekstra grammene:winkÅ så ser den litt badass ut:razz

BD01
TeleAslak #155256 09/01/2009 1:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har kjørt med BD01 på mine egne BD Havoc og et par BD Megawatt (demoski fra ifjor), de har fungert utmerket! Særlig var det en nytelse å kjøre Megawatten, selv om turen var altfor kort. På ei sånn ski flyter man oppå alt, så det var bare å cruise nedover. Bindingen blir nok utsatt for atskillig mer påkjenninger på ei Mantra eller Havoc!!