Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Årets førse skitur, ødelagt ski? :(
#155193 28/12/2008 6:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Smellen:

Bare glad ingen ble skadet jeg, klarte å kaste meg over skien før den spiddet noen i bunnen av henget.. smile

Noen som vet om skien er helt ferdig og evt hva jeg har krav på ovenfor butikk? Er jo ikke veldig bra montering?? :P

Re: Årets førse skitur, ødelagt ski? :(
dundersten #155194 28/12/2008 6:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Dine rettigheter...
dundersten #155195 29/12/2008 11:51 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Om skia er ferdig eller ikke, kan jeg vanskelig svare på... Jeg vil imidlertid oppfordre deg til å ta kontakt med butikken hvor du kjøpte de. Jeg kjøpte et par ski tidligere i år som jeg kjørte utfor et stup med (sannsynligvis en bresprekk) og hvorpå jeg får en 30-40 kg pulk over meg ... og skia. Dette tålte (SÅKLART!) ikke skia og knakk i to! Jeg leverte de inn og forklarte hva som hadde skjedd.... og fikk nye ski tilbake! Går an å prøve i alle fall. I den forbindelse viser du til forbrukerkjøpsloven og mener at varen ikke fylte de behov som den var ment å fylle. Ski skal jo tåle litt trøkk...

Det er verdt et forsøk... selv om jeg ser at reklamasjonen ligger i grenseland! :wink

LYKKE TIL!

dundersten #155196 29/12/2008 12:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Går skia i stykker på første tur er det god grunn til og tro og mene at det er feil på skia eller noe feil ved monteringen. Samme hvor hardt og jævlig du falt så skal ikke noe sånt som det skje uten at skia har fått slitt seg i allefall litt.

Ville stått hardt på mitt og krevd nye ski! Mest sannsynlig blir den eneste som taper noe penger på dette fabrikanten.

hm
dundersten #155197 29/12/2008 12:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

ja er fjorårets ski så de er jo blitt brukt endel ifjor.. Men jeg tryna ikke en gang igår, bindingen bare løsna plutselig..

Jeg tror jeg setter i inserts i skiene og prøver det først. Skiene er ikke kjøpt her jeg bor nå, men ringte de og de sa de skulle erstatte inserts osv eller så må jeg sende skiene og da mister jo jeg all mountain skiene mine lenge frown

Ikke bra
dundersten #155198 29/12/2008 7:23 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Har de som monterte bindingen brukt lim i hullene?Hvis ikke er det jo en gedigen tabbe.Bindinger skal jo ikke løsne fra skia sånn. Er hullene rett størrelse i forhold til skruene?

Svar til toth..
dundersten #155199 29/12/2008 10:17 PM
Medlem
Medlem

Jobber selv i sportsbutikk, og er ikke helt enig med deg.. Dersom en kunde ødelegger skiene sine må butikken vurdere å sende de inn som en reklamasjonssak. Importøren må så bestemme seg for om å gi nytt produkt, evt reparere, eller ikke godkjenne reklamasjonen.. Denne prosessen tar jo ganske lang tid, så dersom butikken er sikker på at dette er en reklamasjonssak bør de gi ut nytt produkt som en del av god service. Men det er jo ikke alltid skader er reklamasjoner.. Ting kan bli ødelagt, kræsjer du bilen din må du betale reperasjoner selv om den er ny..det samme gjelder sportsprodukter.. Det er selvfølgelig ekstremt kjedelig når slikt skjer, men som sagt, ting kan bli ødelagt...

dundersten #155200 29/12/2008 10:59 PM
Entusiast
Entusiast

JS: Limet er ikke der for å holde bindinga fast, men for å sørge at det ikke kommer fukt inn i kjernen. Skal man bruke lim som faktisk lim så må man bruke epoxy. Ikke noe pes egentlig, men det blir muligens et lite helvete å få løs bindingene hvis det skulle bli aktuelt.

Hva størrelse på hullene angår så bruker ikke skiverksted et utvalg med vanlige bor... Det går i spesialbor i enten i 4.1mm el 3.5mm diameter (vanligvis) og de avgjøres (som regel) ikke av skruene, men av hvor myk kjernen på skien er. Høres teit ut, men hvis du ser etter så ser du at på de fleste ski så står det "Ø 3.5" eller "Ø 4.1" men ikke en døyt om lengden på boret...

Jeg skulle tro at dette kan bety at enkelte produsenter av bindinger har bredde og lengde på skruene som er en uheldig match med kjernen på enkelte ski.

Men at bindinga kommer løs på den måten høres ut som en sånn sak som butikken eller produsenten skal ta et ikke ubetydelig dose ansvar for!!! :P

oppdatering
dundersten #155201 30/12/2008 10:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tok kontakt med de jeg kjøpte skiene hos, var i alpene så smellen der, men de betalte evt reperasjoner. Så nå leverte jeg de inn til platou, de borer opp og hiver noe nedi og bruker lim. Jeg har forresten ikke montert selv, og dagen bindingen løsna tryna jeg ikke en gang.. Platou mener det skal holde så da satser jeg på det. Ryker det igjen kjører jeg på mot Volkl.. Det som er skremmendes er jo at skien kunne drept noen. En 183 gotama ski er farlig om den kommer i 100km/t evt mer. På platou sa de at det var vanlig problem med Volkl og at det var langt ifra første gang det har skjedd. Han ene sa til og med at de borret opp skien til 8mm første gangen for å få det til å holde bedre..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå