for smale scarpa støvler..!
|
Fersking
|
OP
Fersking
sliter med for smale scarpa t1! yttersiden av begge føttene dovner av og skaper et lite helvete. noen tips? 
|
|
|
 Re: for smale scarpa støvler..!
|
Ivrig
|
Ivrig
Er støvlene varmetilpasset samt hvilken årsmodell er de? (Har muligens litt tips der)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Scarpa er smale, fryktelig smale..... Crispi er bedre og Garmont er best for litt bredere føtter. Kan kanskje hjelpe å kjøpe ny innersko som formes til bena, men skallet er fortsatt for smalt.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Her er det vel i første omgang snakk om å forsøke det som er mulig med støvlene før nye vurderes, eller?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hør hva det vil koste å blokke de ut. Jeg har vært nødt til å droppe Scarpa pga at de er så smale. Gadd ikke å blokke de ut siden jeg like gjerne kunne selge de og kjøpe meg nye. Er ikke proff nok til å insistere på å behold en sko pga spesifikke egenskaper Kanskje noen kan bidra litt her med hva det koster å gjøre sånne ting? Merkene jeg vet som er ganske smale er Scarpa, Salomon, Dynafit og enkelte modeller fra Lange. Lange har forskjellig lest på forskjellige modeller, og bredde på disse står oppgitt på hjemmesidene. Black Diamond, Garmont og Crispi er bredere. Hører en del syns Black Diamond er trange allikevel, men jeg tror det skyldes at innerstøvelen er såpass tykk FØR den thermoformes. Man har altså en god del å gå på. Black Diamond har også en ganske smal hel som noen liker (meg) og andre hater. Crispi kjenner jeg best fra turstøvlene, men de skistøvlene jeg har hatt på meg har satt som skudd. Men jeg er også veldig nysgjerrig på dette med blokking?... I utgangspunktet har jeg lyst på Black Diamond Factor, men har blitt veldig nysgjerrig på Full Tilt Konflict! Og selvfølgelig er det en smal støvel...
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Når først dette med bredde på forskjellige støvler diskuteres synes jeg det også kan være interessant å vite litt om hvilke støvler som passer høy og lav rist. Alle støvler bør jo prøves, men det er ikke alltid så lett i en foretning. Selv greide jeg å kjøpe Lange racinstøvler der det etter litt bruk viste seg at jeg måtte benytte hjemmelaget polstring for å få helen på plass. Nå kjører jeg Salomon som iallefall før var tilpasset lavere rist. De beste støvlene jeg har hatt var faktisk et par step-in racingstøvler fra Salomon der stramming over risten var en egen funksjon. I tillegg til vanlig passform mener jeg at det viktigste er at støvelen SITTER i helen.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
gode tips her, takk! usikker på årsmodell, men skoene har ikke vært varmebehandlet, kanskje ikke så dumt å prøve? spørs hvor god effekt ettersom scarpa generelt er smale som dere sier, mem men..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det er snakk om varmebehandling av innerstøvelen. Skallet er det ikke noe å gjøre med, og lesten i selve skallet er på 98mm bred om jeg ikke husker feil. Har du en støvel som er fra 2006 eller eldre så er jeg i tvil på om innerstøvelen er av typen som lar seg thermoforme. Hvis det er snøring på innerstøvelen er det ingenting du kan gjøre med den. Du kan kjøpe en ny innerstøvel som lar seg thermoforme muligens. Evt vurderer å blokke ut skallet. Ringte og spurte noen om det nå forresten. Prisantydningen for en enkel blokking i bredda skulle havne på underkant av 1000,- men det avhenger av hvor vanskelig det er å gjøre det på støvelen...
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Du må selv vurder om du tar sjansen på å varmebehandle støvlene selv, men dette kan være en løsning. Jeg har oppskriften. Du kan oppnå en god del ved å varmetilpasse med betydelig polstring på de trange punktene. Scarpa med Intuition innerstøvler anbefales av fabrikken ikke å varmetilpasses hjemme, men jeg ville tatt sjansen.
|
|
|
 Trange Scarpa
|
Fersking
|
Fersking
Slet med det samme problemet på begge parene jeg har hatt. Løsningen for meg var å bytte ut sålen med en ny som har oppgygning i fotbuen. Det hindrer at foten flater ut ved press.Koster 4-500 kr. Vet det er et helvete og det nytter ikke å trosse det,for støvlene gir seg ikke...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Etter uttallige forsøk med Scarpa har jeg måttet ty til Crispi. Er strålende fornøyd med de skoa. Hørte at vi oppe her i Nord har breiere lest enn de lenger sør. Er dette tilfelle siden Scarpa produsere sko med så smal lest? 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Først er det viktig å vite om skoen er riktig str. For stor sko (som alt for mange har), gjør at den bredeste delen av foten blir flyttet for langt bak i støvelen når den er fast-spent. Foten er da bredest der skoen smalner inn. Er skoen derimot riktig str, så kjøp deg en såle først. Som "Focus" sier, vil dette bygge opp under fotbuen og hindre at foten kolapser. 99% av alle orginal såler i slalom/t-makr/sn.board sko flate og skikkelig crap!! Ferdig formet såle kan f.eks være Conformable, Superfeet eller Sole. Støper du, som koster fra 7-800kr får du det så perfekt som mulig. Conformable fra Sidas skal dekke store deler av landet. Skulle fortsatt skoen presse etter dette, kan du vurdere blokking eller ny sko. Selv har jeg lært dette av erfaring. Jeg har blokket, men fortsatt hatt vondt, kjøpt ny bred modell og fortsatt hatt vondt, støvelen jeg nå har er 98mm og har støpt såle. Har ikke vondt og kjører med spent sko hele dagen uten å spenne de opp i heisen.
|
|
|
|
|
|
 Hvor bred fot?
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvor bred fot har du Nilsern? Har selv Scarpa Tornado og begynner nå å bli litt lei av å ha vondt. Jeg har varmetilpassa innerstøvlene og satt i et par varmetilpassede Sole, men dette holder tydeligvis ikke. Jeg har andefot, og nærmer meg nok den magiske bredden på 98mm, og om det er plassen Scarpa tillater i skall uten innerstøvel, ja så sier det seg kanskje selv at det er andre støvler som gjelder.Eller kan støpte såler gi meg lykkelige skidager?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg forstår det sånn at spørsmålsstiller ønsker å få svar på om det er noe å gjøre med de støvlene han har. "Havefuninthesun" vet nok godt at han kan kjøpe nye støvler. Selvsagt likevel flott med forslag om andre støveltyper. Dersom innerstøvlene er beregnet for varmetillpasning vil jeg absolutt anbefale å forsøke dette først. Legg da ekstra tykk polstring der skoen trykker, minst 2-3 mm tykk.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
På innsiden av innerskoen altså? Sånn at det presser mer ut og gir rom. Jeg vet ikke hva modellen heter, men om det er den gamle innerstøvelen med snøring, så er det bare skumgummi, og man gjør såvidt jeg har hørt mer skade ved å prøve å varme den opp. Mulig det går allikevel. Uansett så får man kjøpt løse innerstøvler uten at jeg kommer på hvor i farta. Comformable såler er også et godt tips som er nevnt. Å blokke litt ut i bredda koster også kanskje 500-700,- Har ringt litt rundt og spurt i dag siden jeg har forelska meg i Full Tilt Konflict som selvfølgelig er altfor smal...
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Mulig jeg nå missforstår "Peddyslate" ref "På innsiden av innerskoen altså? Sånn at det presser mer ut og gir rom." Ja på innsiden iv innerskoen innenfor strømpen du benytter (rett på skinnet - hehe). Mht ev kjøp av Intuition liners se: http://www.intuitionliners.com/
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Neida, du misforsto ikke =) Jeg bare tentke det kunne være greit å klarere. Ikke at jeg skal antyde noe om noens intelligens, men jeg ser for meg at noen som ikke tenker så nøye etter men tar dette som "sort magi blant erfarne" kan finne på å legge noe mellom innerskoen og skallet... Man har sett så mange rare praktiseringer av vag teori tidligere så :wink
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg skal visst ha en normal bred fot ifølge Løpelabbet. Målte med amatørmessig målebånd nå, og rett rundt 98mm er bredden på foten. Nå skal det også sies at jeg kjører fast hel. Salomon Falcon 10, str 25. Støpt såle vil alltid gi deg lykkeligere skidager:) Men bredden på foten din kan kanskje føre til at om det skal være perfekt, må det blokkes eller byttes sko.
|
|
|
|
|
|
 såle,,,
|
Fersking
|
Fersking
har du prøvd med en såle som bygger mye under foten? har ikke lest alle innlegga men det fungerte for meg..!!
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvilke såler bygger mye under foten? Jeg har som nevnt lenger oppe hatt varmetilpassede Sole i skoene. I går satte jeg i et par Superfeet som dama har i sine sko, og disse føltes bedre. Jeg testa de to mot hverandre ved å legge dem på gulvet og stå på dem. Sole føltes feil, Superfeet bedre, men fortsatt føler jeg at de kan bygge mer og gi mer riktig støtte. Anbefalinger? Støpesåler?
|
|
|
 Nye sko...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har lidd meg gjennom mange sesonger i Scarpa av mange forskjellige årganger, med spesialsåler og thermoliners og all verdens mekking... Kjøpte Crispi for 2 år siden og har ikke sett meg tilbake....
|
|
|
 Gå til Surefoot
|
Fersking
|
Fersking
Har selv slitt med tilpassing av støvler. Fikk laget til Crispi Evo + såler i fjor. Kostet skjorta og satt som en hanske. Problemet var at når støvelen ble kjørt inn så buttet stortåen og var trange i tåpartiet. Tok med tilbake støvelen 3-4 ganger for blokking + fresing. Var noe bedere, men ikke helt fornøyd. Har nå byttet til ett nr større skal og nå er de perfekte. De gir seg ikke før du er fonøyd selv om de må bytte hele støvelen og du har brukt den i ett år.
|
|
|
 såler
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har selv vært plaget med trange scarpasko. Grunnen til dette var at noen bein på yttersia ble presset mot støvelen fordi jeg ikke fikk tilstrekkelig bue under foten. Da kjøpte jeg noen såler av typen superfeet. De koster ca 500 spenn og selges i de fleste sportssjapper. Nå kjenner jeg ingenting. Såle enkelt altså. :grin
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Prøv snowboardstøvler - og snowboard - and maybe you will have even more funinthesun....... Hilsen ex Atomic SX misbruker ;-)
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg sliter med det motsatte. Inni Crispi-støvlene (XCR) har jeg plass til å hoppe og danse, og selv når spennende er stramma maksimalt kan føttene snurre fritt rundt i innerskoa. Føttene er smale og lave...Vurderer derfor å skifte til Scarpa e.l., men jeg vet ikke hvilke modeller jeg kan velge i og hvilke jeg vil ha. Siden jeg kjører på G3 Targa Ascent (altså ikke NTN hittil) og brede ski er det kanskje T1 Freeride som er tingen?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Lite eksakt vitenskap, dette. Litt à la amerikansk College-/universitetsforskning. @anderfoJeg kom fra T1 Freeride og en gymsal av plass, til Crispi Evo 07/08 som sitter som den skal. Sistnevnte ble valgt fordi Scarpa TX 07/08 hadde mer gymsal-str i tåboksen.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Aha. Tror jeg bare skal komme meg til en butikk og prøve litt forskjellige modeller - det eneste jeg egentlig vet er at Crispi XCR passer dårlig til foten min 
|
|
|
 løsningen for meg
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har slitt med for smale T2X siden sesongen startet. Har vært et lite helvette å ha på beina egentlig, så jeg hadde egentlig bestemt meg for å kvitte meg med skoene. Så leste jeg her at flere anbefaler såler som bygger opp under fotbuen--> og som en nødløsning til kveldskjøringa i gårkveld klistra jeg på lag på lag med "rallytape" på undersiden av sålen akkurat midt under foten og litt bakover helen. Ble som natt og dag! Så nå er det garantert å skaffe noen skikkelige såler og gi skoene en sjanse til.. De kunne dog vært et lite hakk mindre!
|
|
|
|
|