Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips!
#10850 31/10/2005 11:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal prøve å lære ei jeg kjenner å kjøre brett i vinter (hun har ikke prøvd før heller), men så er problemet, hva er egentlig den beste måten å lære noen kjøre på. noen som har erfaring med dette. hva bør man starte med f.eks. Hun har i hvert fall utrolig lyst til å lære seg det, så det er ikke mangel på viljestyrke.

*
boarderbatman #10851 31/10/2005 11:56 PM
Medlem
Medlem

jeg ville ha starta der det er litt bratt slik at hun lærer seg å stå på kant. stå front mot front og hold henda hennes og kjør sikk sakk nedover med helt nøytral stance, slik at når hun får balansen på brettet så finner hun også ut av om hun er goofy eller regular.og lær henne fall teknikker først! hun skal ta for seg med hele underarmene og ikke strake armer.nå er ikke jeg coach, men det er hva jeg ville ha gjort.

Linker...
boarderbatman #10852 01/11/2005 2:45 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har noen bra linker på dette på maskina hjemme,skal poste de når jeg kommer hjem.

Men i forhold til det 7homas skriver om stance, så er det bare å be henne late som hun sklir ned en glatt gressbakke.Se hvilken fot hun setter foran - voila.En duckstance med +/- 20grader differanse er å fortrekke for nybegynnere.Start gjerne i en bakke hjemme, så slipper hun å drite seg ut i anlegget.

Mer kommer.

Hvordan lære snowboard:
boarderbatman #10853 02/11/2005 12:22 AM
Medlem
Medlem

Det beste er å ta et par timer med en god instruktør. Da kan du lære veldig fort og slipper skader og å miste motivasjonen i starten. Jeg skal avsløre litt om hvordan progresjonen bør være hvis en aldri har prøvd før:

Før bakke (kortversjon)Først varm opp hele kroppen, håndledd og ankler1. Spenn fast venstre binding, spark deg bortover på flatt underlag. Duck eller regular stance er ikke superviktig helt i starten.2. Spenn fast begge binding (på flata). Hopp rett opp og ned, legg vekt til nose og tail og vipp frem og tilbake, vipp fra tå til hel kant. Gjør deg kjent med brettet.3. Tren på å reise deg. Fra rompa er vanskeligst. Gjør det raskt i en flytende bevegelse. Tren samtidig på å snu brettet når du sitter/ ligger. Tail skal ned mot bakken. 4. Sikkerhet: Lær bort at binding ALLTID skal ligge ned hvis du legger fra deg brettet. 5. Gå et par meter opp en bakke og skli ned ut mot en flate med en fot løs oppe på brettet.

Heistrening hopper jeg over. Hvis stolheis er det bare viktig å følge med når en skal av. Se langt frem og skli.

I bakke (kortversjon)6. Å bremse er viktigst å lære bort. Bruk litt bratt bakke. Begynn med helkant. Se langt ned i bakken. Hendene ut til siden. Prøv å skli jevnt. Snu rundt. Skli på tåkant rett bakover. Se opp i bakken.7. Juletre: Traverser først bare på helkant. Pek og SE til siden dit du vil. Pek og SE oppover i bakken for å bremse. Deretter pek med andre arm og skli over til andre siden. Gjenta på tåkant. Deretter bruk hel og tåkant annenhver gang. Snu ved å sette deg ned. (Du kan ikke svinge enda).

Goofy eller regular? Mange måter å finne ut på, men kan aldri vite 100%. Spør hvis du lurer.

8. Sving: Stå på tåkant med ansikt vendt mot bakken. Pek og SE nedover i bakken til den siden du vil kjøre. Fortsett å pek videre oppover i bakken igjen, slik at du lager en sving. Smart at noen går/ kjører foran dit du skal peke. Deretter prøv det samme ved å starte på helkant.

Dette er kun en kort innføring og mye er hoppet over. En instruktør vil vite hvordan en retter opp feil og gjennomfører disse øvelsene riktig. PS. Å se langt frem dit du skal er viktig.

Høres ut som Peligroso har peiling,
boarderbatman #10854 02/11/2005 1:08 AM
Entusiast
Entusiast

kom ikke som noen bombe at han er snowboardinstruktør =)Å ære se å skli med en binding løs som han nevner er viktig, spesielt mtp. t-krok og når man skal av stolheisen.Denne linken som jeg nevnte i tidliger innlegg kan være verdt å ta en titt på for mer detaljert input:http://club-ski.web.cern.ch/club-ski/snowboard/tutor.html

du
boarderbatman #10855 02/11/2005 1:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

lærde vel å stande på brett ei gong du au håpar eg,sø lær vekk t du lærde på vegen.. ækje sø lett å lære burt viss du ikkje kan d sjølv...