Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kompaktkamera til elvepadling?
#1344 22/02/2010 12:26 PM
Skreill Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg ser etter et nytt kompaktkamera som jeg har tenkt å ta med meg på elva når isen har forsvunnet.Noen med forslag her? Vet mange vil komme til og si Olympus, men jeg synes de har for dårlig bildekvalitet (uskarp linse og mye digital støy), men jeg kan sikkert la meg overtale med noen bilder og sånt ;)Alle erfaringer tas godt imot smile

GoPro HD Hero
Skreill #1345 22/02/2010 3:17 PM
Medlem
Medlem

Et forslag: GoPro HD Hero. Har kjøpt meg et, men den ligger i Lofoten og jeg er i Oslo så har ikke fått testet enda. Skal bruke den til ski, surfing og padling.

Vanntett, støtsikker, grei bildeoppløsning og så tar den ingen plass. iflg produsenten :P

Re: Kompaktkamera til elvepadling?
Skreill #1346 22/02/2010 7:44 PM
Skreill Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Så ut som et kamera som var mer laget for filming. Hadde også tenkt å bruke det som et vanlig fotoapparat utenfor elva og.

Skreill #1347 23/02/2010 10:11 AM
Fersking
Fersking

Ser ut somom Panasonic har et nytt kamera på gang som kanskje kan være aktuellt.

http://photorumors.com/2010/02/20/pentax-announcement-next-week-w90-x90/

Dropp det
Skreill #1348 24/02/2010 1:34 PM
Fersking
Fersking

Jeg har et vanntett Pentax (optio noe tror jeg) og hater det opp og ned og fram og tilbake.

Og det er mange grunner til det, men den viktigste er dårlige bilder. Og ikke spesielt god film.

I tillegg:- På elva har du sikkert kamera i vesten. Dermed blir det kaldt. Og så snart du tar det fram og puster innenfor en radius på 100meter...så dugger det.- Linsa skal såkalt ha et belegg som hindrer dråper, men de samler seg like fordømt. Og å tørke av med en våt hånd?- Det er sjelden strålende sol og godt fotolys på elva. Og å ta gode 'action-bilder' med kompaktkamera da....Jeg tok masse bilder som så fine ut på skjermen på kamera - men på pc'n eller skrevet ut er de elendige.

En annen viktig ting: Det tar tid å ta gode bilder. Skal du ha et shot av øyeblikket, med et litt kornete, skjevt halveis-ute-av fokus bilde tatt på strak arm så kjøp gjerne vanntett kompaktkamera. Ønsker du gode bilder må du normalt på land og konsentrere deg - og da kan du like gjerne ha et bedre kamera i en vanntett boks i kajakken.

Så tenk over bruken, vil du ha bilder som kanskje kan gjøre seg på en web-side, på veggen, skrivebordsbakgrunn etc. så kjøp noe bedre med en gang. Skal du dokumentere hvor du har vært og hva du gjorde og ikke forventer for mye så kan et vanntett kamera duge. By the way, bedre er ikke nødvendigvis speilrefleks, det finnes mange avanserte kompaktkameraer som er gode nok.

Skreill #1349 24/02/2010 1:47 PM
Skreill Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ja har tenkt over det der.Har et speilreflekskamera som jeg så klart kunne har kjøpt en vanntett koffert til, men det tar så stor plass og slikt. Var nok ment mer som et kamera for, bruk der og da nede i elva. Har ikke så fantastisk store ambisjoner for bildekvaliteten, da jeg vet hvor mye bedre alt av bilder blir med et speilrefleks.Ser at Canon sitt vanntette kamera er en mulighet, da det er mye bedre kvalitet på bildene med det sammenliknet med andre i samme klasse. Det er dog litt dyrt og ser litt klumpete ut.

Canon
Skreill #1350 26/02/2010 4:47 PM
Fersking
Fersking

Har Canon sitt vanntette kompaktkamera. Ja, det er litt mer klumpete enn de andre produsentene sine, men det tar veldig gode bilder. Bedre farger osv. Og det er ikke større enn at jeg fint kan ha det i vesten smile

Er meget fornøyd.

Skreill #1351 26/02/2010 5:39 PM
Skreill Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ja så du dro rundt med det kameraet på trøndelagsrunden i fjor. Ble litt gira på den Panasonic W90. Får se når det kommer en test på det.

Les denne testen
Skreill #1352 05/03/2010 9:28 AM
gul Offline
Fersking
Fersking

Her er en brukstest av olympus vs canon som kanskje kan hjelpe deg i valget: http://www.dagensit.no/tester/article1677076.ece

tester
Skreill #1353 05/03/2010 12:23 PM
Medlem
Medlem

www.akam.no er ofte et bra utgangspunkt når det gjelder foto. Sjekk http://www.akam.no/artikler/canon_d...ough_8000_og_panasonic_dmc_ft1/70715Selv har jeg en Olympus Mju 720, og det tar så dårlige bilder at jeg sjelden tar det med på elva. Av og til har jeg med speilrefleks i en koffert, det gir bildekvaliteten jeg ønsker. Men er mye styr, og så stort at det må være løst mellom beina.