|
 Telemakstøvler i alpinbinding
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Funker det? Eller løser de ut alt for lett?Svar kun hvis du har prøvd, ikke hvis du tror.
|
|
|
 nja..
|
Entusiast
|
Entusiast
funker heller dårlig.. funker ikke så verst bak, men foran blir det feil på grunn av det lange tåpartiet.. vil ikke anbefale det.. bruk alpinsko du..
|
|
|
 Tja
|
Entusiast
|
Entusiast
Jean Pierre Baguette har kanskje noen brukertips. Vet at hans alter ego har brukt T1R på slalomski også:http://bigtrix.com/modules.php?full=1&set_albumName=album262&id=6_G&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php
|
|
|
 Det funker!! :)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tro meg jeg har prøvd med mine T2 sko, men jeg tror ikke det er noe god ide til vanlig bruk.Det funket ganske greit det lille stykket jeg kjørte.
|
|
|
 Jeg bare tror ...
|
Ivrig
|
Ivrig
men har ganske sterke synspunkter vedrørende type alpinbinding. Men jeg er jo bedt om å holde kjeft
|
|
|
 he
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
|
|
 -
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fikk pratet litt med her baguette i sommer og fikk svar på spørsmålet. Det lønner seg med bindinger med justeringer av "tåhus" opp og ned og frem og tilbake, slik at presset blir maks. Alà gamle tyrolia eller salomon s912. Tryner du løser de ut som pokker uansett. raa: jeg burde vel skrevet om slik at kvalifisert gjetting av en hvis grad gikk igjennom 
|
|
|
 funka ikke med t1.
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 Modifisering.....
|
Avhengig
|
Avhengig
Du må gjøre en liten jobb med bindingene så funker det....Ta av stoppern bak. Hele greia både selve bremse"pinnene" og plata de er festet i.....Så strammer du bindingene maks og skrur de litt toitere en om det var en alpin støvell....altså et halvt nr mindre en de skulle vært...SÅ er det bare å kjøre på! Funker som smurt! Torkel Karoleusen jibbet med det i hele sommer på stryn og var null stress for han! Men siden du ikke har noen stoppere mere kan det være greit å gjøre som på vann hopp....fest en line fra støvvel til ski så de henger fast om de skulle løse ut! da slipper du å måtte kjøre hele bakken ned på en ski og ikke minst slipper du å skade andre!!
|
|
|
 Ja; da skriver jeg!
|
Ivrig
|
Ivrig
Du må ha alpinbindinger med justeringer av "tåhus" opp og ned, som "Dokka" skriver, dette grunnet at telemarksko vanligvis har tynnere såle enn alpinstøvler foran. Du MÅ ha alpinbindinger med sideveis sleide foran, ikke bare en plate, grunnet vibramsåle av gummi som gjør sideveis utløsning veldig treg. En del Look bindinger har dette, men ikke høydejusteringen. Fritchi Freeride, en randonnee-binding har begge deler. Så det siste: SKJÆR til telemarkstøvlenes TUPP slik at de har samme form som alpin/randonnee-støvler.
|
|
|
 Hvorfor?
|
Fersking
|
Fersking
Mulig jeg er dum, men hvorfor?
|
|
|
 Dahh...
|
Fersking
|
Fersking
Må henge på Warwick.... HVORFOR????
|
|
|
|
|
|
 -
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
For å slippe å dra på to par med støvler. For å slippe å kjøpe to par støvler. For de at telemarkstøvler er utrolig mye mer behaglige enn alpintstøvler.
|
|
|
 Til raa....
|
Avhengig
|
Avhengig
Et sprøsmål? Hvordan har du da tenkt å kunne bruke telemark støvlene i telis bindinger igjen? Da vil de bli for smale i tuppen til å sitte og Så vidt jeg vet kjørte Torkel m Salomon bindinger og de har ikke sånn slide greie foran tror jeg...ikke studert bindingene mine så nøye,men kan ikke si jeg husker å ha sett det....Det beste er å prøve seg fram og se hva som funker.... Det er hvertfall helt sikkert at du fpr smoothe soft boots av det! 
|
|
|
 -
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Syns å huske at det var et par gamle marker bindinger eller noe sånnt på skiene til torkel, men prinsippet på tightingen av de er det samme som nyere salomon. Jeg ville ikke ha kuttet til støvlene. Da forsvinner jo teleefekten i de. Poenget er jo å ha støvler som passer til begge deler.
|
|
|
 Ett par..
|
Entusiast
|
Entusiast
Veit at Torky bruker kun ett par, så han har løst det slik at skoene passer både til telis og til vanlig alpingbinding. Er litt usikkert på hvordan har fiksa det men.
|
|
|
 Til "Ole-Kr"
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tenker ikke på at man skal gjøre mer med tuppen på telemarkstøvlene enn å runde dem slik at tuppen blir som på alpinstøvler, altså ikke helt rette foran. En annen ting er at mange telemarksbindinger ikke trenger denne lange tuppen. I f.eks Hammerhead vil støvlene sitte like godt om man så skulle kutte av en hel cm. PS: Jeg har ikke tenkt å forsøke dette med telemarkstøvler.
|
|
|
 Litt til "Ole-Kr" (beklager)
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjører kun alpint, men har randonnee støvler. Har to sønner som kjører telemark. Mine erfaringer med randonnee støvler er at de kun løser ut tilfredsstillende dersom frambindingene har sideveis sleide. Jeg har mange typer alpinbinding der dette er testet. Man kan selvsagt kompensere mot dette ved å ha større mellomrom mellom støvelens anleggsflate og anlegget på forbindingen, men da tror jeg det vil virke slarkete opp og ned på frambindingen. Derfor dette med justeringer av "tåhus" opp og ned for å unngå for stor slark.
|
|
|
|
|
|
 Jeg blir visst ikke ferdig (puh! beklager!)
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tok litt hardt i med en hel cm på Hammerhead, men iallefall 5mm (har målt nå).
|
|
|
|
|
|