Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøp av utstyr: Hva man skal tenke på
#10652 17/12/2005 5:00 AM
Ferril Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg lurer på hva man må tenke på når man skal kjøpe utstyr for første gang. Hva er viktg med tanke på bindinger, sko, brett, sikkerhetsutstyr?

Jeg er 1.91 m lang og veier rundt 100 kilo. Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe meg brett?

-Ferril-fersk i gamet

listen up, little boy...
Ferril #10653 17/12/2005 1:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sko: Tenk på om du vil ha myke eller harde sko.- Myke sko er lette å hoppe og kjøre løssnø med- Harde sko (alpint sko) er gode å svinge i preparerte løyper/på hard underlag med.

Brett: Her er det mye og velge i, men ikkje kjøp det dyreste og beste brettet nå i starten. Burton og Stuf er gode brett for lav pris.Du må sjekke at du kjøper brettet i den lengden som passer for deg. Visst du spør ekspeditøren i butikken, kan han sikkert hjelpe deg med å finne et som passer. Du må sansynligvis ha et temmelig langt brett, siden du er en såpass stor og tung person.En kjent regel er: Når du holder brettet foran deg skal nosen (framtuppen) nå deg opp til en plass mellom haka og nesa.

Bindinger: Som oftest er det en binding som passer spessielt til det brettet du har kjøpt. Eksempelvis fins det Burton Custom brett og Burton Custom bindinger. Disse passer, ifølge produsenten ekstra godt sammen. Ofte kan man få kjøpt "pakkeløsninger" som inneholder både brett, sko og bindinger til en rimelig pris.

Beskyttelse: Det viktigste i begnnelsen er at du skaffer deg en hjelm og håndleddsbekyttere. Håndleddene er svært utsatt når du står på brett. Ettersom du blir bedre og behynner å dra på mer, kan det kanskje vere lurt med en ryggebeskytter. Men husk håndleddsbeskyttere! har sjøl brekt hånden på snowboard, så eg vet ka eg snakker om.

Lykke til og god jul!

En veldig nyttig side!
Ferril #10654 17/12/2005 1:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

www.snowboardlengthcalculator.com/Her kan du regne ut kor langt brett du bør kjøpe!

"Little boy" Hehe :)
Ferril #10655 17/12/2005 6:10 PM
Ferril Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for et flott svar JenteTruls. Hvor mye er det fornuftig for meg å bruke på utstyr (brett, bindinger, sko, bekyttelse)? Og er det problematisk å få tak i sko i store størrelser? ca 47?

God Jul!

-Ferril-

lets see...
Ferril #10656 18/12/2005 2:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Utstyret trenger ikkje alltid å vere dyrt for å vere bra:

Hjelm - For ca 500 - 600 kr får du en helt grei hjelm, som funker i bakkenSko - Koster rundt tusen kroner eller mer. Som nybegynner trenger du ikke de dyreste skoene, så du kan nøye deg med noen til ca 900krBrett og bindinger - Det er her du bør legge pengene. Brettet bør koste mellom 2000 og 3000 kr. Bindingene bør koste mellom 500 og 1000 kroner. Som eg har nevnt tidligere kan du få kjøpt pakkeløsninger med sko, brett og bindinger til en billig penge.

Som nybegynner kjøpte eg en pakkeløsning med Stuf brett og Lamar sko og bindinger til 3000 kr. Dette utstyret har fungert helt perfekt i flere år.

Et personlig tips: Sjekk ut Burton Cusom pakkeløsningen. Custom er et bra og allsidig brett (passer både til triksing, løssnøkjøring og preparerte løyper.) Denne løsninge koster rundt 3000 kr, som er en god pris for et så bra brett.

Store sko burde vere rimelig lett å få tak i. Ps: Husk å kjøpe snøbriller. Kjøring uten disse er helt håpløst.

Er det noe mer du lurer på, så bare spør!God Jul!

ich bin brauchbar!
Ferril #10657 18/12/2005 2:16 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Her kan du lese mer om det hellige brettet: Burton customhttp://www.burton.com/eu/gear/products.asp?productID=15

Tja
Ferril #10658 18/12/2005 11:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er forresten ikkje siker på om du kan få kjøpt pakkeløsninger med så store sko. Dette får du nesten finne ut selv, ved å spørre skspeditøren i butikken du skal kjøpe brettet, eller finne det ut på nettet.

ikke helt enig der..
Ferril #10659 18/12/2005 9:23 PM
Entusiast
Entusiast

Kjøp gjerne binding-brett pakkeløsning, men vær kresen i valg av sko. Det er her mange gjør veldig feil og dreper gleden med snowboard. Nå har riktignok selv de billigere skoene blitt bedre med årene, men har du råd mener jeg du bør legge minimum 1500-1800 i sko, så får du heller kjøpe et billigere brett i første omgang.

Sko er alfa omega og er det beste argumentet for at man bør unngå pakkeløsninger.

Ut i fra skostørrelsen og vekt bør du på brettet legge deg på en waistwidth på 26 cm eller over...Ut fra vekt og lengde tilrår jeg en lengde på 163-165 eller så...Ut fra det høres triumph og baron fra burton ut som greie valg, men de blir nok kanskje litt dyre...

Anbefaler deg å ta turen ut til sportextreme på lade, der kan de sakene sine, er i condisending selv om du er nybegynner, og du går garantert ut med noe du er fornøyd med.

when done:
Ferril #10660 19/12/2005 8:05 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når du har kjøpt deg et brett, ta en titt på denne artikkelen for å se hvordan du bør sette på bindingene. I noen butikker fester de bindingene for deg, men i de fleste tilfeller må du gjør det selv.http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50511

Howdy Big boy...
Ferril #10661 19/12/2005 1:11 PM
Fersking
Fersking

Burton Cruizer Wide.... for store sko i str. 47 http://www.burton.com/eu/gear/products.asp?productID=37

Dette er et bra brett, men gode allround egenskaper og passer dine gigantiske føtter....

og med høyden din bør du velge et brett som ikke er under 163....

Ellers kan du jo se på andre brett med bred "waist" om du vil stå på spesielle brett sliter du litt, men heldigvis lages det tonnevis av brett for Big Foots som deg.....

I motsettning til hva som sies her vil du ha et par mellomstive Airwalks eller Vans eller andre gode, men ikke veldig tekniske støvler, men med god passform og god komfort. Jeg personlig bruker Salamon malamute som jeg syns er best...

Bindinger bør være solide og ikke for juglete... Burton Custom er fine å starte på.... men dette er en smakssak.... prøv gjerne noen brett med forskjellige bindinger, før du kjøper.....

Sikkerhets utstyr er ikke så viktig i begynnelsen.... ta deg god tid og stå steder der du tåler et fall i ca 20- 30 km/t som er farten du kommer opp i i de minste bakkene... ikke for bratt og ikke for slakt.... evt hjelm om du har dårlig balanse.

Er du motivert kan du lære å svinge begge veier og ha kontroll på en helg.... det gjorde jeg....send meg gjerne en mail om du lurer på noe....

Aiit

tha F-ster

noen flere tips...
Ferril #10662 19/12/2005 3:28 PM
Fersking
Fersking

Ikke tenk for mye på lengden, det viktigste er et brett som passer for kroppsvekten din, men dette passer som regel sammen. har du også store bein 44+ bør du gå for et wide eller et midwide brett. Vil ikke anbefale en som er såpass tung (og sterk) en for enkel binding. gå for en som tåler en trøkk og gir godt med støtte. custombindingen er ok. men anbefaler heller en noe stivere binding. kjøp skikkelig binding og boots, brettet bør være lettkjørt, det kan du bytte ut etterhvert som du blir bedre. Anbefaler å begynne et sted med stolheis, ingen blir spesielt god av å ramle av t-kroken hundre ganger. Tårnbakken på tryvann eller Turisten i Hemsedal er eksempler på fine innlæringsbakker.siikerhetsutstyr: hjelm og ev håndleddsbeskytter, er det hardt den første dagen din blir det også en del turer på rompa/ryggen, ikke farlig man blir bare litt øm...

er ikkje heilt enig der seventh
Ferril #10663 25/12/2005 10:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eg har nettop kjøpt meg eit nytt brett, Forum Destroyer. Til dette brettet kjøpte eg Destroyer bindinger og sko.En av de få dagene med snø på vestlandet fant eg ut at eg skulle prøve ut forskjellen mellom de nye og de gamle skoene mine. Eg prøvde begge skoparene, både på det gamle og det nye brettet.Guess what...Eg merka ingen forskjell, bortsett frå at de gamle skoene var litt for små. Det var akkurat det samme både å hoppe og svinge med begge skoparene.Dei gamle skoene kosta 800 kr.Dei nye kosta meg nesten 2000 kr.Alikevel var det nesten ingen forskjell. Det eg derimot merka forskjell på, var brettene. Det nye brettet var mykje meir stabilt ogstødigere. Det hadde bedre fleks, og var bedre å svinge både på hardt underlag og i løssnø med.Så mitt råd er fortsatt: Bruk heller pengene på brettet!

til Nr. 9
Ferril #10664 27/12/2005 2:39 PM
Fersking
Fersking

hvis fyren er over 190 og kjører i knedyp pudder... hva tror du skjer om han har for kort brett?

Svar: enten må man lene seg så sinnpsykt bakpå at men har kramper hele kvleden..... Eller så "nosediver" du hver 10 meter....

Min anbefaling er at du som er 191 cm over havet.... kjøper deg et brett på ca 160 - 165cm så du får mest glede av kjøringen din.....

men la oss nå ikke krangle... nr 9 har rett med at vekten er viktigst.... ellers blir jo brettet ødelagt....

cheers, big ears...

Sykt bra :)
Ferril #10665 03/01/2006 10:58 PM
Ferril Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det er lenge siden jeg har ledd så mye av en forumtråd som jeg gjorde da jeg leste denne. Takker og bukker for det laugh

Takk for alle tipsene. Keep it coming hvis dere kommer på flere ting "little boy, bigfoot" bør vurdere smile

-Ferril-

huff..
Ferril #10666 24/01/2006 1:41 AM
Fersking
Fersking

Stakkars mann, dere forvirrer han bare...Jeg har kjørt brett i 8 år, og blei helt sinnsykt forvirret

At han ikke skal bry seg om sikkerhetsutstyr er jo bare TULL! Det er jo det samme som at man kan kjøre bil, uten belte - bare fordi du øvelseskjører, for hva om en IDIOT kjører ned han? Og han slår seg? Nei Skaff deg en hjelm

Lengden på brettet er selvfølgelig viktig - stivelsen på brettet også.Jeg vil anbefale deg å kjøpe et brett som er et freestyle brett som passer alle terrerenger og underlag. Battaleon brett er helt klart til å anbefale, men utrolig dyrt.

Sko har alt å si. Du må ikke finne på å kjøpe en ekstra størrelse med tanke på ullsokker, mange legger den største feilen i kjøp av sko. Kjøp sko med støvvel inni også. det gjør at skolene sitter bedreBindinger kjøp bindingen som er beregnet til skoen. jeg vil anbefale bindinger med tåstrapp ( presser foten bak i bindingen)

Skal du få den store gleden av å kjøre brett, må du også være villig til å betale litt for de store på markedet. Lykke til =) Du burde kanskje snakke med en selger.. =)

til jente truls
Ferril #10667 24/01/2006 4:44 PM
Fersking
Fersking

Sko! er vikti, VEEEEEEEELdi viktig.. so you know

Nesten aller viktigst!
Ferril #10668 25/01/2006 12:27 AM
Fersking
Fersking

Nesten aller viktigst må jo være hjelmen. Min har redda meg fra noen hjernerystelser. Selv om det bare var i starten, så bruker jeg den fortsatt etter 3år

Handleddbeskyttere bør man ikke bruke hvis man ikke har veeeldig myke fingre. JA, de redder handleddet, MEN fingrene tar i mot støtet hvis man tryner riktig. Da kan man ende opp med masse små splinter i fingrene

til jentetruls
Ferril #10669 12/03/2006 7:38 PM
Fersking
Fersking

eg begynte litt å lura når du skreiv at du får ein burton custom pakke til 3000kr. for brettet koster jo 6000 bare for seg sjøl. mitt set up burton custom 162, 32 the lashed boot og burton custom ltd bindingar kosta 10000 til sammen. så fortell meg kor eg får kjøpt dettta så veit eg kor eg ska handla i åra fremover

håndleddsbeskyttere
Ferril #10670 13/03/2006 10:50 AM
Medlem
Medlem

jeg vil ikke anbefale håndleddsbeskyttere... Det stiver riktignok opp i håndleddet, men da blir det et annet sted som må ta av for trykket. Og i mange tilfeller kan dette resultere i et mye mer alvorlig overarmsbrudd.

Men hjelmen, den kommer man ikke unna! =)Var ei jente i bakken her som blei henta med luftambulanse sist uke, hjelpepersonellet sa at om hu hadde hatt hjelm, hadde hu kunne reise seg opp igjen og kjørt ned selv....

komfort og sikkerhet
Ferril #10671 13/03/2006 12:25 PM
Medlem
Medlem

komfort og sikkerhet er det viktigste når man skal velge utstyr. Ihvertfall hvis man skal velge noe med god kvalitet og høy pris! Viktig at man tanker på prisen i forhold til andre varer også, det som er dyrest er ikke nødvendighvis det beste alltid!

Jentetruls!
Ferril #10672 22/03/2006 9:26 PM
Medlem
Medlem

Å si til en ny kar at å bruke mest penger på brettet blir litt latterlig. At du tilfeldigvis var heldig med bootsa du kjøpte for 800 spenn, er en sak. Det lureste er å dra i en butikk med et godt utvalg boots. Finner du ikke noe behagelig der,prøver du et annet sted. Bootsa skal forresten sitte litt trangt når de er nye,men det skal ikke presse noe spesielt sted. De pakker seg ut i bruk!

Om du ikke er helt interessert i å bruke 10000 kroner på nytt setup, finner du noe på internett fra usa. dette har jeg god erfaring med,og du sparer en bråte penger. bare prøv boots i en butikk først. som en annen kar sa her et sted, er bootsa dine det viktigste du har på deg i bakken. gjør det vondt i føttene,er det ikke noe kult å stå på brett.

Linker til deg:www.skyehigh.comwww.sidewayspeople.comwww.daddiesboardshop.comwww.dogfunk.com

Lykke til!

ps:De fleste steder nevner forresten spesifikasjoner med tanke på vidde og sånt noe.

Glemte å nevne en sak
Ferril #10673 22/03/2006 11:45 PM
Medlem
Medlem

Du nevnte at du veide 100 kg, og utifra det ville jeg kjøpt meg et par boots som er stive i utgangspunktet. Boots blir mykere i bruk, og du har store føtter og en voksen vekt. Vans Contra eller Vans Danny Kass er ihvertfall jævlig stive,men sistnevnte er litt slitsom å komme inn i. 32 Vader (grisedyre) og 32 305 er også ganske stive. Mine føtter(viktig å understreke) er veldig glade i 32s passform.

Mest lest på FRIFLYT.NO