Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
nybegynner på telemark!
#149615 27/09/2005 6:20 PM
tobias. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg skal lære meg og kjøre telemark i vinter så lurer jeg på om man må ha en lærer for og lære seg og kjøre. hvordan skal jeg lære meg og kjøre telemark?

e.......
tobias. #149616 27/09/2005 6:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Spør noen du kjenner(vis du kjenner noen da) som kan kjøre telemark om de kan vise deg hvordan man kjører sving osv...

ikke nødvendig med lærer/instruktør..
tobias. #149617 27/09/2005 7:05 PM
Fersking
Fersking

Helt enig. Har du noen som kan kjøre telemark, kan du lære d av dem. Men selvfølgelig er d mulig å dra til et av de større anleggene som har skiinstruktører og bestille time. Ofte dyrt.. Vet hvertfall at Hafjell, Hemsedal og kvitfjell har nybegynnerkurs spesielt rettet mot telemark.

Lykke til videre og du skal nok se at snart er du også bitt av basillen...

ikke nødvendig med lærer/instruktør..
tobias. #149618 27/09/2005 7:06 PM
Fersking
Fersking

Helt enig. Har du noen som kan kjøre telemark, kan du lære d av dem. Men selvfølgelig er d mulig å dra til et av de større anleggene som har skiinstruktører og bestille time. Ofte dyrt.. Vet hvertfall at Hafjell, Hemsedal og kvitfjell har nybegynnerkurs spesielt rettet mot telemark.

Lykke til videre og du skal nok se at snart er du også bitt av basillen...

Det er mulig å lære selv - det viktigste er viljen og systematikk
tobias. #149619 27/09/2005 7:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg lærte Telemark uten instuktør. Men jeg fikk litt råd under veis av noen som kunne godt. Jeg studerte nøye de som sto Telemark. Jeg lastet også ned en del kortfilmer fra nettet. De var faktisk til hjelp. Det er mye basisteknikk på veldig enkle regler som gir deg fremgang. Det er også mye rytme. Jeg trente systematisk på enkle ting og var godt forberedt på hva jeg skulle konsentrere meg om. Nå har jeg stått 5 år og står bedre enn flertallet jeg står sammen med som har stått lenger på Telemark enn meg:-) Jeg stod/står 1-2 ganger i uken hele sesongen. Etter ett år behersket jeg det sånn nogen lunde. Du konkurrerer bare med deg selv! Fremgangen ved å lære noe nytt er stor. Stå på!

Telemarktips.com
tobias. #149620 27/09/2005 9:49 PM
Fersking
Fersking

Mye gode tips og instruksjonsvideoer på http://telemarktips.com

Riktig utstyr er også greit, et par sko som ikke er for lave eller for stive og et par passe myke ski med 75-85 mm midtbredde. Du blir nok bitt av basillen du også smile

Kjør på!
tobias. #149621 27/09/2005 9:50 PM
Fersking
Fersking

Trenger ikke lærer! Veit du grunntekniken teoretisk er det bare å kjøre til det sitter. Som nevnt handler det mye om å gutse og tro det går selv om det virker unaturlig i starten.

om du har..
tobias. #149622 27/09/2005 10:10 PM
Entusiast
Entusiast

..kjørt alpint før, har du allerede grunnteknikkene for telemark inne, disse er faktisk de samme. Men du ser jo også at det er en stor forskjell mellom disse grenene, og selv om du har grunnprinsippene inne, betyr ikke at det er kjempelett å lære.. Spør folk du kjenner, ikke minst, SE PÅ ANDRE! Om du kjenner noen, få de til å se på deg, eller filme deg. Er ikke alltid enkelt å vite hva du gjør feil, når det føles riktig, men andre sier det er feil, da er det kjekt med kamera, så skjønner du det ofte med en gang!

Lærte meg telemark for to år siden, og har stått mya alpint før det. Jeg slet innmari i begynnelsen, men etter en dag med småhopping på snøkanonhumper og prøving på et par telemarknedslag i den upreparerte turistløypa i hemsedal, klarte jeg for første gang å gjøre en skikkelig sving! Fant ut at jeg faktisk var redd for å gå helt ned, men etter litt leking, uten å tenke på telemark egentlig gikk det! smile

Øv og prøv, og lykke til!

Re: nybegynner på telemark!
tobias. #149623 28/09/2005 7:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du trenger ikke gå kurs, men du lærer fortere av noen som kan veilede deg underveis enn av bøker/vidoer. Om du ikke kjenner noen som kan hjelpe og se på deg tror jeg du vil lære raskere av å gå et kurs enn å skulle være helt selvhjulpen. Har du pengene, men ikke kompiser som kan lære deg ville jeg vurdert et kurs for å komme igang.

Nesten samme som slalom...
tobias. #149624 28/09/2005 8:16 PM
Fersking
Fersking

Telemarkkjøring er ikke så veldig forskjellig fra slalom:

Du har tyngden på ytterskia og hælen godt plantet ned på skia, akkurat som slalom.Du har hofteknekken inn mot bakken, akkurat som slalom.Du har overkroppen ut fra bakken, akkurat som slalom.Forskjellen er at du har løs hæl. Den foten som er inn mot bakken har hælen opp fra skia og er ca en skolengde bak den andre foten.

Det er det hele, ikke tenk at dette er en helt ny måte å stå på ski på. Det er faktisk mye mere likt slalom enn mange tror. Men det er selvfølgelig mye morsommere, og tyngre for lårene.

Lykke til, du har noe å glede deg til :-)

Re: nybegynner på telemark!
tobias. #149625 28/09/2005 9:33 PM
Medlem
Medlem

Felles for de fleste normenn er at vi tror vi er utrolig gode på ski. De alle fleste av oss har ikke vondt av en time med skilærer. Hvetfall ikke hvis du er fersk i faget.

Ellers så er det opp til deg, hvor mye du står på. Du blir kun god på ski ved å stå mye på ski.

Når det gjelder selve kjøringen må jeg si at det løsnet først da jeg tørte å guffe på, stole på innerskien og la skine gjøre mye av jobben.

Uansett - lykke til!

Vi..
tobias. #149626 29/09/2005 12:45 PM
Fersking
Fersking

...er gode på ski ;-)

...men
tobias. #149627 02/10/2005 9:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvordan for man greie på utstyr når man er relativ nybegynner? Kjøpe friflyt?:)

Er nesten nybegynner selv, stått mye på langrenn/fjellski og brett, men det er jo umulig å navigere seg rundt i utstyrsjungelen...?;)

tjah..
tobias. #149628 02/10/2005 10:04 PM
Entusiast
Entusiast

du trenger jo ikke allverden når du er nybegynner, men har du kjørt ski er det ikke vits i å kjøpe nybegynnerutstyr for å bruke det i et par måneder. Kjøp deg noen passe stive allroundski, 0-5 cm lenger enn deg, gjerne en radius på rundt 15 m , rottefella bindinger med plater eller linken(startet med det selv, liker de veldig godt!!) og scarpa eller Crispi støvler (scarpa har ofte smale støvler, crispi litt bredere). Ikke se bort i fra å kjøpe brukt, kan finne mye bra der og!

Om du skal kjøre pudder eller freestyle, kjøper du alpintski som er beregnet på et av de!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå