Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturutstyr?
#149023 21/11/2005 10:53 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisan,

Skal kjøpe meg ski til toppturbruk, men lurer på hva jeg skal gå for av sko og bindinger. Hva tror du om scarpa T3 sko? Rottefella r4 eller linken binding?

Se på T2 og G3 Targe lettvektsutgaven
Adventurer #149024 21/11/2005 12:48 PM
Medlem
Medlem

Hei,Mye bra å velge i. Jeg ville ikke gått under T2. De nye utgavene er rimelig lette. Blant bindinger ville jeg iallfall vurdert G3 Targa i lettvektsutgave. En enkel og grei binding som holder godt. Blant ski er det jo nesten grenseløst, men styr unna de verste betongfjølene. De blir krevende oppover. Lykke til!

Toppturer og tyngde
Adventurer #149025 21/11/2005 3:26 PM
Medlem
Medlem

Det er to grunner til å gå på topptur:

i) For å bestige toppen (innkludert naturopplevelsen)

ii) For å kjøre ned,

evt en kombinasjon av disse. Hvis punkt ii) har ikke tyngden på utstyret noe å si. Opp kommer man uansett, og er det tungt er det bare å trene mer!

PS: Ikke kjøp T3, som er en ren gåsko. T2 er en fin sko. Se på crispi om du har bred fot.

PS2: Søk i forumet. Dette, som det meste andre av elementere nybegynnerdiskursjoner, har vært oppe mange ganger!

Vekt!
Adventurer #149026 21/11/2005 6:03 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Etter mange år med kraftig og tungt utstyr på beina gikk lyset opp for meg i fjor hva vekt egentlig betyr på en topptur. Har tidligere gått med alpinski og Fritchi-bindinger, men gikk til annskafelse av Dynafit-utstyr sist vinter. Tror vekta gikk ned med ca 1,5 kg på hver fot. Den vektreduksjonen medførte at jeg gikk noen hundre høydemeter mere i timen + at jeg ikke på langt nær var så sliten før nedturen som tidligere. Til deg Adventurer ville jeg prøvd å få ned vekta. Da er etter det jeg fortstår G3 det beste valget med tanke på bindinger. Når det gjelder støvler ville jeg gått for en halvhøy variant med thermoflex innerstøvler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå