Jeg skal hjem fra USA en gang i Januar og kommer til å ha med meg nye ski hjem. Regelen for baggasje er 1 kolli, sier ryktene. Men hva vil det da koste å ta med et par ski hjem?
.. pleier vel å være to kolli og minnst 32kilo grense; ofte 64kilo på oversøisk fly, i alle fall med reulære selskap som KLM. Billiggutta som easyjet, ryanair etc. er harde på grensene, men to kolli bør gå.
Rykter er uansett dumt å høre på; sjekk med billettinfoen din og evt. KLM's hjemmeside.
Klm Har fastpris på ski på 150,- kr. i europa. Om det er forskjell i prisen fra Amerika vet jeg ikke. Men du må oppgi ved bill. bestilling at du har ski ellers tar de kilo pris og det er ikke hyggelig hvis du har fete ski. Du må også kontrolere det på flyplassen for de forsøker å ta mer. Mitt råd:(har kranglet skikkelig med de i fjord hvor jeg måtte bet 1000 hver vei i oivervekt) Ring Klm før du kommer på flyplassen
Jeg har bare hatt positive opplevelse med de, saa lnge man holder seg under max vekta, er det bare smil hele veien.Ingen kaos eller sure miner naar jeg trappet opp paa Gardermoen med 75 kg bagasje, en sekk for mye og ett par sko i haanda som jeg ikke hadde plass til.Ingen gebyr eller tull til Vancouver.
reise til alaska i høst, da var grensene 2x 32 kg. jeg hadde også med ski, de måtte jeg betale prisen av ekstra colli som ligger på rundt 120 $. Men du må være oppmerksom på at nå har flyselskapene skiftet bagasjerutiner og tillat bagasje er kun 2x23 kg nå med mindre du reiser med sas og bestilte før 15 nov. pga høy oljepris er de ganske nazi for tiden med hensyn til disse grensene. Også hvis du pakker mer enn 32 kg i baggen kan de kreve at du pakker om, fordi bagasjefolkene skal helst klare å løfte ting alene og dette er den vekten de har som omtrentlig max.
Med KLM til USA/Kanada kan du ta med 2 kolli på max 23 kg hver i tillegg til håndbagasje. Dette er jo betydelig mer enn hva man kan ha med på fly til europa/østen så det holder i de fleste normale tilfeller. Det er imidlertid en begrensning på max lengde 158 cm som kan by på problemer med ski. Hvorvidt KLM er vanskelige på denne grensen vet jeg ikke. Dersom du evt. trenger ett ekstra kolli koster det vel rundt 150 USD.
Jeg har fløyet med KLM over dammen med ski flere ganger og da veier de bare hovedbag'en og sender skiene på spesial. Har ikke måttet betale noe, men pleier likevel alltid å se an personene i skranken og stiller meg i køen til han/hun som ser snillest ut. Er jo ikke så veldig vanskelig heller, å ta en telefon til KLM og få det korrekte svaret direkte fra kilden.