Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bakmontering av binding for ekstra løft i løsnøen
#148743 09/12/2005 8:39 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei I fjor kjøpte jeg et par Dynastar Prorider (dragemodellen - ikke den nye oransje) Jeg fikk kjørt en dag i fjor i Hemsedal før jeg kjørte ut for et stup på pur f?? med vilje!..... Spennende men dumt når du ikke ser hvordan terrenget er...:-( ). Brakk ankelen. Det gikk rett ned 5-10 meter så rett ut så rett ned.. AU AU.

Uansett.... Spørsmålet er nå hvordan de nye testbindingene jeg sjekker ut skal monteres for å få godt løft løssnøen. Jeg har sjekket litt på bla Telemarktips (telemarkstalk.com) etc og sett at enkelte bak-monter bindingene med feks 1,5 cm (bak senter) for å få litt ekstra løft i sløssnøen. Dette er visst nok spesielt effektivt på litt stive ski ala Dynastar Pro Rider. Du unngår dermed at skiene dykker for mye i løssnøen. Spesielt kjekt om du tar litt korte svinger uten superfart i bratthenget.

Noen som har erfaringer med å montere telemarksbindingen litt bak senter?

Erfaringer motas med takk :-)

bakmontering
fjellfalk #148744 10/12/2005 1:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Fikk levert mine PR 2cm bakmontert (linken). Butikken hadde "midtmontert" bindingane utan å ta hensyn til baktupp. Kjørte 1 vinter med det, men syntes skia var for vanskelige å kontrollera i fart. Var litt som å stå på eit surfebrett. Fin flyt men lite kontroll. Flytta bindingane fram og skia vart ein million gang betre. Mista ikkje så mykje flyt heller.

Mulig du får eit anna resultat med stive ski og krutt i beina (det har ikkje eg), men eg syntes bakmonterte var noko dritt.

bakmontering
fjellfalk #148745 11/12/2005 12:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

monterte bindingane ca 2 cm bak anvist plass på nokon fischer freeride eg hadde ei tid tilbake. fungerte bra i laussnoen, fekk pressa tuppan meire upp.ikkje t å anbefale viss ein he tenkt å nytte skine både t bakke og offpiste. skjære bli heilt rævva på hardt underlag.,.

Bakmontering er..
fjellfalk #148746 12/12/2005 10:48 AM
Fersking
Fersking

slik jeg der det kun for spesielt interessterte. I gamle dager var det viktig å få tuppen opp over snøen. skiene var ikke spessielt brede, men ofte myke - slik at nevnte effekt skulle oppnås. I dag har vi så brede ski at det i seg selv burde borge for oppdrift nok. Skal du svinge "riktig" begynner du jo med fremskien. Du får ikke makt over framskia ved å bakmonterer bindingen.

Bakmontering er..
fjellfalk #148747 12/12/2005 10:48 AM
Fersking
Fersking

slik jeg der det kun for spesielt interessterte. I gamle dager var det viktig å få tuppen opp over snøen. skiene var ikke spessielt brede, men ofte myke - slik at nevnte effekt skulle oppnås. I dag har vi så brede ski at det i seg selv burde borge for oppdrift nok. Skal du svinge "riktig" begynner du jo med fremskien. Du får ikke makt over framskia ved å bakmonterer bindingen.

Tror jeg midtmonterer jeg...
fjellfalk #148748 12/12/2005 8:57 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for innspill!Satser på midtmontering av de nye bindingene.... så regner jeg med sinnsykt mye pudder i vinter... så jeg får prøvd dem ut skikkelig med godt løft....bare å passe på vektfordelingen......og litt fart da...

Fjellfalk

balanse
fjellfalk #148749 15/12/2005 1:41 AM
Fersking
Fersking

Mål luftlinja på ski og del denne på 2. Merk deretter en cm foran dette. Da får du en ski som funker fett både i bakke og i pudder. Det å sette bindingen for langt bak på en sånn ski er ikke så lurt. Jeg snakke med gutta i sportsensation før jeg monterte bindingene min (R8) og det var malen jeg fikk!

Og det funker som sagt drit bra!