Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fjelltelemark
#148728 11/12/2005 1:13 AM
FLAX Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Jeg har sett litt av disse fjelltelemark rennene og syntes de så utrolig morsomme ut. Siden jeg kunne tenke meg å kjøre noen til vinteren lurte jeg på om noen kunne si meg hva man bør være god på og hva man bør trene på forran disse rennene?? Er det slik at det er noen som er veldig gode og noen som er veldig dårlige eller er det et jevnt nivå? Hvilke utøvere hevder seg best i denne grenen?? Frikjørere eller Racing kjørere??

MVH Svein

tja..
FLAX #148729 11/12/2005 11:14 AM
Entusiast
Entusiast

du bør vertfall ha litt futt i lårene, skal love deg meleksyren kommer fort..! Man bør nå kunne kjøre fort i ujavnt terreng om man vil hevde seg.. Det vil si full guffe gjennom sporete, skavlete og jævli terreng.. Det er vel ganske spredde ferdigheter i de fleste renn.. Mange kjører veldig fort, og kjører for og få en god plassering, andre kjører bare for og være med og ha det gøy..! Når det gjelder hvilke kjørere er det vel en god blanding..

Mot
FLAX #148730 11/12/2005 9:06 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

I tillegg til det som er nevnt må man ha mot. Har ikke kjørt selv men arrangerer Verdens norligste (se www.breogvandring.no), noen må jo ta starten. Hos oss kjører man 800 høydemeter den raskeste brukte litt under 3 min, den seineste brukte nesten 30 min og æ e helt sikker på at der va det mest melkesyre!

Arr

Skivalg...
FLAX #148731 11/12/2005 9:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvilke typer ski passer til fjelltelemark? Lange og stive? Feite, tynne?

Type ski
FLAX #148732 11/12/2005 9:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du hevde deg er det vel best å velge ski etter damenes smak.........Lang, bred og stiv wink

Hehe....så sant, så sant;)
FLAX #148733 11/12/2005 9:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Men har du gode eks på skimodeller?

Det hadde vært gøy å fått noen eksempler på modeller for en kar på ca 1,72 og nesten 70 kg(vokser fremdeles)....lengde?

Takker...

hmm
FLAX #148734 11/12/2005 9:53 PM
Entusiast
Entusiast

Finnes nå mange par ski da.... Men Dynastar Legend Pro Rider er nå en sikker vinner..! Har denne sesongen kjørt med Völkl Explosiv 3 som er knallgode.. Vil anbefale ski med over 90 på midten, lite innsving og stive..! til deg "norsk honning" vet jeg ikke helt.. pro rider's korteste lengde er 186, så den blir nok for lang... skal muligens selge mine Völkl Explosiv 3 på 180 til en billig penge da.. Den funker vertfall bra til fjelltelemark, det skal jeg love deg!!

Fjelltelemark
FLAX #148735 12/12/2005 11:14 AM
Fersking
Fersking

Nå har ikke jeg kjørt alle rennene i fjelltele cupen, men alperittet er testa og jeg er fast inventar på Galdhøpiggrennet.Om nivået vil jeg si følgende: De beste er, og har alltid vært, svært dyktige skikjørere. Før var dette en mindre gruppe, men da regler om støvlehøyde og ski+binding ble sluppet fri dvs(fri hel, og utstyr kjøpt over disk alså ikke modding) gjodre at en bråte med alpinister, skicrossere og andre skikjørere meldte seg på i samme gen. Datte gjodre konkuransen enda hardere. Det er også kjørere med mindre erfaring som stiller opp, men mange er gode på ski. Hvem som er best varierer fra år til år. Et år vinner verdensmesteren i telemark, et annet vinner en lokal helt. Det som er sikkert er at recerkjørerne har saft i beina. Det er det det stort sett handler om - i tilegg til mot. Poenget er at du blir modig når du er sterk. Hverken galdhøpiggrennet eller Alperittet inneholder elementer i løypa som byr på spesielle vanskeligheter isolert sett. Det er når du skal gjøre dette i høy fart og med lår som ikke lystrer pga melkesyre at dette blir et problem. Det hjelper lite med mot hvis du ikke er istand til å styre eller dempe av for kuler i sporet. Tren opp utholdenhet i beina, + øv på å forsere rufsete terreng.

Når det gjelder utstyr mener jeg det er flere veier til suksess..Du må ha de høyeste støvlene, enten scarpa t1/t1R, Crispi CXR/CXU eller Garmont Quadra/trippelG eller hva de heter om dagen.

Når det gjelder ski vet jeg mange like det langt, bredt og stivt, men andre ting funker også. Det som er viktig er at de er fartsstabile dvs stive i lengderetning. Når det gjelder insving og bredde mener jeg det er positive egenskaper ved flere tilnærminger. mer innsving gjør det lettere i svinge, men kan også gi en nervøs ski. Selv kjører jeg på et par vølkl p40 RC - en racecarver - altså en storslalomski men mer innsving. De er like fartsstabile som det mesteav brede planker, samt at de har enda bedre kantgrep, og manøvrerer raskere fra kant til kant - skifte retning fort. Problemet er at du kan tape fart dersom det er mye snø siden du vil synke ned. Dette er som regel likevel et lite problem da det blir brøytet spor av de første som kjører. Det er like vel lurt å velge ei ski som tillater sladding/skrens, da dette blir nødvendig før eller senere i rennet.

Meld deg på å still opp

Syretrening
FLAX #148736 12/12/2005 6:52 PM
Entusiast
Entusiast

I tillegg til en god barmarksbasis må trene på å kjøre på ski med knallstive lår. Avslutt alle skidager du tilbringer i større anlegg som Hafjell, Kvitfjell, Hemsedal etc. med noen turer fra topp til bunn med sugende langsvinger uten å stoppe underveis. Du er nødt til å bli kjent med følelsen av å hverken ha kontroll på knær eller ski (og den kommer uansett hvor godt trent du er) ellers er det veldig lett å bli "feig" under rennet når melkesyra banker i hårfestet. Er målet å hevde seg i renn som Alperittet og Tinderittet kan det være en ide å trene litt skøyting, mye å hente/tape på de flate partiene mot slutten

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå