Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
er snowboard en typsik norsk kultur!
#10553 04/01/2006 4:45 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

er snowboard en typsik norsk kultur?for skreiv om d på tentamen og vill ha bevis for at jeg skal få en bedre karakter for hun mener at det ikke er en norsk kultur... hva mener dere?

det er vel en kultur
per leif #10554 04/01/2006 5:22 PM
Entusiast
Entusiast

Men ikke på lik linje med fisking å jorddrift.

Det er en kultur og en livsstil for mange i dag, folk lever av det og bruker hele livet sitt på å leve denn kulturen. Grunnen til at læreren din ikke mener det er norsk kultur er nok at det er så ungt, jordbruk har man drevet med i flere hundre (for ikke å si tusen) år... Personelig mener jeg at snowboard er norsk kultur!

Re: er snowboard en typsik norsk kultur!
per leif #10555 04/01/2006 5:51 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du har vektlagt naturen fremfor snowboardet, altså snowboardet i naturen (og ikke motsatt), kan du helt sikkert trekke noen paralleller til det norske friluftslivet. Men om du har skrevet side opp og side ned om park, trix og fiks tror jeg du har en tynn sak. Desverre.

Er egentlig enig med læreren din, snowboard (slik det er idag) står i sterk kontrast til det ellers enkle og horisontaltpregede friluftslivet man finner i Norge.

hva er hva er ikke???
per leif #10556 04/01/2006 8:50 PM
Fersking
Fersking

norsk kultur er så mangt.....to planker å trysil knut er norsk kultur.....hjallis.....kultur....terje haakonsen.....tja.....fjøla er bare noen 20 år i norge.....som idrett å friluftsliv er det vel en kultur i den forstann att det er stor aktivitet den dag i dag som da de første gutta tok med seg surfebrette å satte på bindinger i molde....tidlig på åtti-tallet. Jeg mener vi har en kultur.....på lik linje med all annen idrett i norge, men vi er fortsatt en veldig ung idrett......men snowboard er mer enn park,rails å big jump!!!! topp turer er noe kidsa i dag må få oppleve!!! skjønne att det er noe mer enn bare jibbing!!!!! så der er jeg litt enig, der kan du være på tynn is......diskuterte litt det her før jul med noen venner......og vi konkuderte med att snowboard er en kultur, men ny og litt annerledes, med tanke på hva snowboard i utgangspunkte skal være.....uansett hvor god du er, hvem du er og hva du er, så er du fortsatt en i gjengen!!!!!!! samhold!!! men det er en importert kultur!!!

Enig med KristianK der ja...
per leif #10557 05/01/2006 7:45 PM
RL1 Offline
Fersking
Fersking

Det er jo ikke noe spesielt for Norge. hadde du skrevet om telemark-kjøring så hadde du nok hatt noen bedre argumenter..

vinkling av oppgaven
per leif #10558 06/01/2006 1:16 PM
Medlem
Medlem

om du er på tynn is i argumentasjonen mot din lærer, handler helt om hvilken vinkling du har valgt av oppgaven. når det gjelder gamle, gode, norske tradisjoner, tror jeg du har en smal sak... Der ville nok, som tidligere nevnt, bla telemark stått mye sterkere. Men om man vinkler det til at det i dag er en sterk ungdomskultur i Norge innen snowboard, og at sporten så godt som er blitt stueren og akseptert av andre norske idretter, så stiller du nok mye sterkere! Men vær forsiktig i din omgang med læreren.... Lærere hater å få greie på at det er noe deres elever har mer peiling på enn dem.... hehe... smile

Re: er snowboard en typsik norsk kultur!
per leif #10559 07/01/2006 5:30 PM
Entusiast
Entusiast

Selvfølgelig er snowboard en kultur, ingen tvil om det, men det er langt fra typisk norsk.

Besvarelsen
per leif #10560 09/01/2006 2:58 PM
Fersking
Fersking

Hva med å poste besvarelsen, så vet jo folket bedre hva de skal synes...?

Litt enig og litt uenig
per leif #10561 09/01/2006 3:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Heisann. Artig oppgave du skriver om og et meget spennende tema.

Når ditt spørsmål er om snowboard er en typisk norsk kultur, så må jeg si meg uenig. Jeg baserer mitt svar på at snowboard er en meget ung kultur her i landet, og sett i lys av annen såkalt "norsk kultur" ikke kan sies å være typisk norsk. det er viktig å få frem at jeg ser dette i et historisk perspektiv.

Ser man kun på dagens trender blant ungdom så er jeg enig med deg snowboard til en viss grad kan kalles typisk norsk, men da vil jeg kalle det en typisk norsk ungdomskultur.

Snowboard er ikke en allemansaktivitet. Hovedparten av utøverne er ungdommer. Ser man dette opp imot annen slags norsk friliuftlivskultur og dens historikk, så syntes jeg ikke snowboard kan kalles for typisk norsk friluftslivskultur. Det tror jeg vi skal være glade for. Den typisk norske holdningen til friluftsliv kan være ganske så bakstreversk og gammeldags. det finens fortsatt mange som ikke syntes man bedriver ordentlig friluftsliv før man svetter litervis, går i motbakke, når en topp og har minst 10 gnagsår på slutten av dagen. Dem om det.

En vinkling jeg syntes er spennende, som du kanskje vil skrive om en annen gang, er hva snowboard har gjort med inaktive byungdommer. Jeg påstår at snowboard er noe av det viktigste som har skjedd ungdomskulturen(spesielt i byene) og inaktive ungdommer på mange år. I en tid der vi blir mer og mer stillesittende, passive og daffe, er en aktivitet som snowboard rene frelseren for ungdom som ikke finner seg tilrettet i organsiert idrett. Snowboardet har fått uendelig mange ungdommer opp av sofaen, bort fra Playstation og ut i fjellet. Dette er noe det snakkes lite om når man debatterer ungdommers passivitet og fysiske forfall.

Vel, vel, det var alt for nå. Sporet vel litt av på slutten. Lykke til med fremtidige oppgaver om snowboard og andre spennende saker.

Såklart
per leif #10562 09/01/2006 6:07 PM
Fersking
Fersking

Såklart er snowboard en kultur, men en ting er sikkert: Den er ikke fra Norge. Tror den er mer fra Usa??:)

dårlig karkakter?
per leif #10563 10/01/2006 12:53 PM
Fersking
Fersking

Det heter typisk og ikke typsik, du bør ha stor bokstav etter spørsmålstegn og "vil" skrives med en l. I tillegg bør du repetere kommareglene. Er ikke sikkert det bare var innholdet hun ikke var fornøyd med...

Kulturopprinnelse
per leif #10564 10/01/2006 2:14 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kulturen har sin opprinnelse i surfing som igjen stammer fra urbefolkningen på Hawaii. Det var californiske ungdommer som tok med seg surfebrettene opp i fjellet da bølgene var dårligere, som fant opp snowboard. Deretter har utviklingen gått slag i slag frem den snowboardkulturen vi kjenner idag. Røttene til snowboard finnes altså i surfekulturen. Man kan gjerne kalle snowboard snøsurfing. Litt av grunnen til at snowboard har blitt møtt med så skepsis i Norge er at folk automatisk sammenlikner den med andre vintersportsgrener ala´alpint, telemark osv. Det blir selvsagt helt feil, da disse kulturene er basert på helt forskjellige verdier og idealer. Sammenlikningen er veldig enkel å trekke for en som ikke har peiling, fordi vi nordmenn på mange måter føler vi eier mange vintersporter. Norge har en meget lang og flott historie innen skisport og annen vinteraktivitet. Derfor trekker mange automatisk inn snowboard under samme fane. Det blir feil. Riktignok har Norge vært med nesten fra begynnelsen av snowboardkulturen og vi har satt vårt preg på utviklingen ved hjelp av dyktige og innflytelsesrike kjørere. Alikevel kan vi på ingen måte tilrøve oss så mya at vi kan kalle snowboard en typisk norsk kultur. Kulturen kommer fra Hawaii, ble hentet til Norge av ildsjeler og har så blitt adoptert av titusenvis av utøvere langs hele kongeriket. Selv om kulturen idag har tatt mange retninger, har den fortsatt sine røtter på Hawaii og i USA. Norge har adoptert kulturen og utviklet den på sin måte. Derfor kan vi ikke kalle snowboard en typisk norsk kultur.

hvordan går det med klagen?
per leif #10565 10/01/2006 11:51 PM
Entusiast
Entusiast

?

takk folkens:P
per leif #10566 11/01/2006 8:11 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

ja... hehe ja har fått skjønt at d ikke er en norsk tpisk kultur.. men ho skjønte at d var en typisk norsk ungodmskultur da så fikk en halv karkater opp... takk folkens

www.snowboarddirectory.com
per leif #10567 12/01/2006 3:03 PM
Fersking
Fersking

her finner du info om alt....

har en søkefunksjon.....

FR

tosk
per leif #10568 13/01/2006 7:17 PM
msd Offline
Fersking
Fersking

Såklart er ikke snowboard norsk kultur!Selv om det var i Norge snøfjøla ble oppfunnet så var det Burton som fikk patentert den!De største stjernene var kanskje to norske gutter men nå er de "gamle" og blir ansett for old school gutta...

Mest lest på FRIFLYT.NO