Heisann. Artig oppgave du skriver om og et meget spennende tema.
Når ditt spørsmål er om snowboard er en typisk norsk kultur, så må jeg si meg uenig. Jeg baserer mitt svar på at snowboard er en meget ung kultur her i landet, og sett i lys av annen såkalt "norsk kultur" ikke kan sies å være typisk norsk. det er viktig å få frem at jeg ser dette i et historisk perspektiv.
Ser man kun på dagens trender blant ungdom så er jeg enig med deg snowboard til en viss grad kan kalles typisk norsk, men da vil jeg kalle det en typisk norsk ungdomskultur.
Snowboard er ikke en allemansaktivitet. Hovedparten av utøverne er ungdommer. Ser man dette opp imot annen slags norsk friliuftlivskultur og dens historikk, så syntes jeg ikke snowboard kan kalles for typisk norsk friluftslivskultur. Det tror jeg vi skal være glade for. Den typisk norske holdningen til friluftsliv kan være ganske så bakstreversk og gammeldags. det finens fortsatt mange som ikke syntes man bedriver ordentlig friluftsliv før man svetter litervis, går i motbakke, når en topp og har minst 10 gnagsår på slutten av dagen. Dem om det.
En vinkling jeg syntes er spennende, som du kanskje vil skrive om en annen gang, er hva snowboard har gjort med inaktive byungdommer. Jeg påstår at snowboard er noe av det viktigste som har skjedd ungdomskulturen(spesielt i byene) og inaktive ungdommer på mange år. I en tid der vi blir mer og mer stillesittende, passive og daffe, er en aktivitet som snowboard rene frelseren for ungdom som ikke finner seg tilrettet i organsiert idrett. Snowboardet har fått uendelig mange ungdommer opp av sofaen, bort fra Playstation og ut i fjellet. Dette er noe det snakkes lite om når man debatterer ungdommers passivitet og fysiske forfall.
Vel, vel, det var alt for nå. Sporet vel litt av på slutten. Lykke til med fremtidige oppgaver om snowboard og andre spennende saker.