Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kalde føtter
#148517 22/12/2005 12:25 PM
Mari Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

I da siste har eg blitt plaga av kalde føtter når eg har stått på ski, så difor har eg tenkt å kjøpa meg litt romsligare sko i modellen scarpa t1 freeride. men viss eg kjøpe dei for store, så vil eg jo mista ein del av presisjonen.. Nokon som har erfaringar med å kjøpa litt større sko for varmen si skuld..? Kor mykje større isåfall? Skoa skal brukast på toppturar og lengre overnattingsturar, difor må dei vera varme nok..

Takker for alle svar,Mari

Store sko..
Mari #148518 22/12/2005 12:31 PM
Fersking
Fersking

Det e ikke noe særlig å kjøre med for store sko. Prøv sokker med varmetråder i, batteridrevet. Koster rundt 1500.

..
Mari #148519 22/12/2005 12:41 PM
Medlem
Medlem

Det spørs om det er lurt å kjøpe for store sko. I tillegg til tap av presisjon risikerer du at for at de skal sitte noenlunde på når du skal kjøre nedover med dem så må du stramme spennene betraktelig mye mer enn på støvler i passe størrelse. Dette igjen kan lett føre til at du får klempunkter som reduserer sirkulasjonen i føttene dine som igjen fører til at du fryser. Jeg ville heller gått for å få tilpasset et par Scarpa Thermofit innersko i en størrelse som passer deg perfekt (hos noen som vet hva de holder på med mht. støveltilpassing). Thermofit innerstøvlene til Scarpa er betraktelig varmere enn den vanlig innerstøvelen deres, og igjen: bedre passform=bedre sirkulasjon=varmere føtter.

VIKTIG
Mari #148520 22/12/2005 10:22 PM
Fersking
Fersking

Du må for ALT I VERDEN ikke kjøpe for store sko!!!! Kjøp heller Therm-ic varmesåle med batterier. De koster ca. 1500spenn som nevnt over og selges i nesten alle sportsbutikker. For store telemarksko er ikke bra for tåfleksen og ødelegger feelingen med bindingen. Foten vil bare gli nedi skoen.

Kan ikke gjentas for ofte: IKKE KJØP FOR STORE SKO!!!!!!

GOD JUL

Passe
Mari #148521 22/12/2005 10:43 PM
Entusiast
Entusiast

Det er nok best å ha sko som passer. Hvis det er Scarpa som passer din fot best, så er det jo verdt å sjekke om du bare kan kjøpe deg thermofit innerstøvel. Den er supervarm og -lett. Hvis du ikke investerer i hotronic eller termic batterivarme, må du i første omgang ha en tilpasset såle. Det hindrer også klempunkter som gir redusert blodsirkulasjon. For øvrig er jo rene føtter og sokker et must. Det er er enorm forskjell på varmeeffekten i sokker etter noen gangers vask.Lykke til. Fortell gjerne hva du erfarer når du setter i gang. Det er mange av oss som fryser som fy.

Jeg: en rævdilter
Mari #148522 23/12/2005 11:06 AM
Entusiast
Entusiast

Poenget har vel egentlig kommet tydelig nok fram av de ovenstående innleggene, men et moment til skader vel ikke......Når temperaturen kryper godt nedover på minussiden virker for store sko virker mot sin hensikt med tanke på å holde varmen. Plasten kjøles ned og med tomrom rundt foten får du frysebokseffekt, særlig når du er i ro (heis etc)

Thanks..
Mari #148523 23/12/2005 3:24 PM
Mari Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for tipsa gutta! Det var ikkje tvil om kva som er det rette angåande størrelse.. Må nok tenka litt over kva valget mitt blir, om det blir sokker med varmetråder, varmesåler, thermo innersko eller nye sko.. Det skal ikkje vera lett, men ein ting er sikkert, alt for å unngå å frysa på beina!

God jol folkens smile

Dersom du velger thermo innerstøvler ...
Mari #148524 23/12/2005 3:41 PM
Ivrig
Ivrig

se videoen "Cooking With Big Tim" på nettsiden http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html. Videoen på 5,5 mb er den samme som den på 27 mb. NB: Vær veldig nøye med at du polstrer tykt nok for tærne!

Jeg har ikke erfaring med overnatting på toppturer, men har alltid med ekstra sokker, og skifter ofte disse i løpet av en vanlig topptur. Ta med litt ekstra med sokker.

Ta gjerne støvlene, eller kanskje kun innerstøvler, i soveposen ved overnatting.

Forstore støvler
Mari #148525 23/12/2005 4:42 PM
Fersking
Fersking

jeg har for store støvler og det er no dritt! du sklir rundt, må jobbe med å holde balansen inne i støvelen og du får ikke riktig følelse med skia. ikke å ambefale. ville hørt på de andre å kjøpt varmesåler i stede.

NB: Thermo innerstøvler.
Mari #148526 23/12/2005 4:46 PM
Ivrig
Ivrig

Dersom dette blir valget har jeg litt flere opplysninger om hvordan dette muligens bør gjøres.

Dette dreier seg om å få helen godt bak samt å unngå uønskede brett/bulker på innerstøvel.

1) Legg noe under fremre del av skoen med høyde ca 2-3cm, for å få helen godt bak under nedkjøling av innerstøvel.

2) Ikke trekk innerstøvel på for deretter å tråkke inn i skallet, da dette lett kan føre til at hældelen kan få en brett/bulk. Sett de oppvarmede innerstøvlene i skallet, NØYAKTIG, for deretter å ta på støvelen for avkjøling.

Re: Kalde føtter
Mari #148527 24/12/2005 12:39 AM
Entusiast
Entusiast

I tillegg er Mari i Alta (mange minusgrader) og overnattingene er ikke i en koselig hytte, men i et litt for lite telt. Her er mine tre alternativer:

-Du er en barsk faen og driter litt i kulde og slikt. Du slipper å kjøpe nye sko.-Du er en barsk faen, men du synes det er godt med varme bein innimellom. Kjøp et par av forsvarets fotposer, fyll de med en hjemmesnekret kartank og ta de på i basecampen. På tur beveger du tærne konstant og passer på å aldri bli kald eller våt. (jeg gikk for denne) -Du synes komfort er fint og kjøper et par pent brukte sko i en litt større størrelse, fyller de med sokker og selger skoene når du er ferdig i nord.

Alt som krever noe annet enn bioernergi på tur har jeg lite tro på...

dude
Mari #148528 24/12/2005 11:33 PM
Fersking
Fersking

ta deg en tur på shure foot på skøyen og få lagd deg en såle eller inne støvelen for rundt 900 spenn det er det beste du kan gjøre