Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sinnsykt vondt... Scarpa t2!
#148332 05/01/2006 9:21 AM
Thea_78 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Kjøpte meg nye t2 støvler i fjor! har ikke brukt dem mange gangene, og jeg får no så SINNSYKT vondt i beina, så greier nesten ikke kjøre noen ting! Får på en måte krampe under hele foten, og særlig foran i foten, der tåballen starter. Dette går ut over alt annet, så føler jeg kjører helt elendig!!!Kan det ha noe med bindingene og gjøre? støvelen står ikke nede på den bakre klossen, så føler hele tida at jeg har foten i sterkt spenn når jeg står på skien. vurderer å selge støvlene, men sliter med å finne andre og. har blant annet prøvd crispi, men de er for trange i leggene.....JEG VIL HA DET GØY PÅ SKI!!!!!!!!!!!! takker for hjelp og tips!

Alltid vondt i begynnelsen.
Thea_78 #148333 05/01/2006 10:47 AM
Medlem
Medlem

Du skriver: "Får på en måte krampe under hele foten" - Det høres ut som trykksmerter. Det kan kanskje hjelpe å løse opp fremste spenna et par hakk, og å løse opp alle i når du er i heisen. Å kjøre med litt løse spenner er litt sugent for sjølve kjøringa, men viktig for ikkje å stenge av alt av blodsirkulasjon... etter min erfaring.

Såle
Thea_78 #148334 05/01/2006 10:49 AM
Fersking
Fersking

Prøv å bytt ut sålen. En spesial såle som løfter fotbuen vil hjelpe betrakelig. Prøv surefoot på skøyen eller superfeet sålene som selges hos Anton Sport. Bruker selv Superfeet såler i mine T1R å er kjempefornøyd med disse.

Annen såle
Thea_78 #148335 05/01/2006 11:52 AM
Medlem
Medlem

Prøv støvlene uten sålen til Scarpa. Blir det for romslig kan du legge inn en forholdsvis flat vanlig såle evt. en svakt profilert såle inntil du finner rett forhold. Helt uten såle kan det også hende at du kommer for dypt og dermed får sidepress midt på foten og krampe av dette. Men etter min erfaring er det mange føtter som ikke takler den betydelige profilen i den medfølgende Scarpasålen. Blant annet mine ;-)

At du ikke "møter" bak-klossen med støvelen kan være at bindingen er kakket for stram. Mange liker dem veldig stramme, men det kan nok overdrives. Prøv bare å justere litt på bindingen.

Kunst å finne riktige støvler!
Thea_78 #148336 05/01/2006 1:53 PM
Fersking
Fersking

Veldig mange kjøper litt for store støvler, da spenner man konstant foten for å ikke glippe med hælen, det kan ofte føre til krampetendenser under foten, fordi fotbuen ikke får slappet av! Som en annen sa, så trenger man egentlig ikke stramme støvelen så mye, føler du at du må det, er de store!

Lykke til!

Såler!
Thea_78 #148337 05/01/2006 2:11 PM
JBT Offline
Fersking
Fersking

Jeg kjøpte mine T2 på Platau Sport i Bergen, og fikk samtidig laget såler tilpasset mine føtter. Har tidligere verdt litt plaget av trykksmerter under bena, men med de nye sålene er ikke dette et problem lenger. Fungerer i alle tilfelle veldig bra for meg, og er verdt hver en krone.

Tilpassning
Thea_78 #148338 08/01/2006 7:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Scarpa t2 har en kjempe bra innerstøvel, men den må tilpasses ordentlig! Og du må ha en såle! Prøv gutta på skøyen, de kan sakene sine!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå