Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med utløserplater for telemarkbindinger?
#147847 10/02/2006 11:35 AM
vagakai Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg venter på et par nye Rossignol B3. På mine gamle ski har eg Superloop bindinger. Når eg tryner skikkelig, blir foten av og til vridd ut av bindinga. Skal ein bli bedre, må en jo kjøre over evne, og då ender det av og til med knall og fall. Eg har aldri skada meg. På dei nye skia har eg lyst til å prøve Linken, men eg er litt skeptisk til å ha knea/ beina som det svakeste ledd mellom meg og skia. Kan noen bidra med kjøre/ tryningserfaringer med Linken? Er det mindre risk for skade med Cobra8/ G3 Targa? Er det noen som har kjøreerfaringer med utløserplater under høyytelse bindinger som Linken/Cobra8/G3? Eg fant noen som heiter Telebry, har noen erfaringer?

joda...
vagakai #147848 10/02/2006 12:04 PM
Medlem
Medlem

jeg deler absolutt bekymringen din ang. knærne som "the weakest link" i "utstyrsoppsettet". Kjørte selv med utløserplaten til Rottefella og Cobra-bindingen i fire år.(står nå for det meste alpint grunnet kneproblemer, ironisk nok... men ikke forårsaket av fall, delvis arvelig, delvis slitasje...)

Jeg hadde aldri problemer med at de løste ut ved annet enn fall, og ingen problemer med at de flekset ved kjøring(jeg veide til tider nesten 100 kg og kjørte hardt). Den eneste ulempen jeg kan komme på er at de legger til ekstra vekt i bindingsoppsettet.

Når jeg i høst skulle hjelpe min lillebror med å finne bindinger gikk jeg for 7tm power. De er fullverdige utløserbindinger og bruker kompresjonsfjær festet under foten, så jeg kan tenke meg at de har egenskaper som likner på Rottefella sine cobra-bindinger. Har desverre ikke fått testet dem selv ennå, men skal faktisk gjøre det i kveld, og kommer til å poste når jeg har gjort det. Bindingene virker sexy på andre måter bla. ved at de fort kan minske motstanden for bruk ved toppturer.Så vidt jeg vet selges de ikke i Norge, men en del sportsbutikker kan montere dem med samme mal som forgjengeren(bla. sportslageret)

Fungerer bra....
vagakai #147849 10/02/2006 1:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Kjører med TPR100 utløserplate og Cobra 8. Det fungerer helt utmerket. Men TPR100 er ute av produksjon og passer i utgangspuktet ikke til R8. Det er derfor ingen rett fram løsning. Det finnes adapter fra G3 tror jeg, men den passer dessverre ikke til R8. (Se Telemark-pyrenees.com) Man merker ikke utløserplaten under kjøring (bare den er justert riktig så den ikke løser ut uten at den skal). Den eneste lille ulempen er at den veier noen ekstra gram.... Det er det verdt.

Ja det kan gå galt når man setter utfor stup. Jeg vred ankelen 180 grader i et stygt fall og ble satt ut av spill (for skikjøring) i 3/4 år. Skrur ut platen (ikke utløserplaten) i ankelen om 4 uker..... men står på ski selv om skruer gnager under huden.....

Jeg har tro på utløserbindinger eller plater ....da konsekvensene av ankelbrudd er ganske store. Det tar ett år før du er tilbake der du var før skaden...og det kreves intens trening for å få maks styrke og lik fleksibilitet.

7tm
vagakai #147850 10/02/2006 5:43 PM
Medlem
Medlem

Kjører selv på 7tm, og de er helt grei. Supert utløsersystem, men den er ikke mye stiv. Rottefella bindinger er mye bedre å kjøre på..

7tm power...
vagakai #147851 10/02/2006 11:55 PM
Medlem
Medlem

heisann, prøvde 7tm power med Scarpa t1 på noen rossi b2 en liten tur i kveld. Desverre stoppet heisen i en halvtime, så det holdt ikke til mer enn et førsteintrykk, men det var et godt intrykk.Bindingen var nok litt mindre tung å bøye enn cobra'en, men ga en meget god kjørefølelse syntes jeg. Vridningsstivheten er ganske bra, men den er nok ikke like stiv som linken eller bomber bishop. Men, siden de løser bra ut, er lette og fine, og kjøreegenskapene er såpass bra ville jeg nok kjøpt dem selv hvis jeg skulle kjøpt bindinger i dag.Evt. sjekk ut Volié, de har også en utløserplate så vidt jeg vet....