Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Høyreski sporer!!
#147590 21/02/2006 11:18 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nå kjøpt flunket nytt utstyr, Scarpa T1 sko. BD havoc og BD O2 binding.Problemet er at høyreski sporer en del særlig etter telemarknedslag i stor fart, noe som førte til en skulder ut av ledd og en ødelagt slimpose i skuldren etter kun en dag på de nye skiene frown (har venstre fot fremst i nedslaget.) Har fundert litt på hva som kan vær galt, justert bindingene opp og i mente men det blir ikke bedre. Noen som har vært borti dette før og kan gi meg tips om hva dette kan være for jeg har aldri vært borti dette før. (bindingene står ikke skjevt på mener jeg) Kan det være kantingen på høyresko?Hvordan bør kantingen være?Noe med kablene? Hvordan skal i såfall disse være (stramme, slakke, slakk på venstre kabel og stram på høyre kabel osv)? Hvordan skal skoen sitte i bindingen? Noe andre tips om hvordan dette utstyret bør stilles for å unngå slike ting???

...
RoarA #147591 22/02/2006 12:15 AM
Entusiast
Entusiast

regner med at du mener at den skjærer ut, begynner og vingle.. Dette har nok ikke med utstyret og gjøre.. Det er større sjanse for at det har med vektfordelingen din og gjøre. Når du kjører har du sannsynligvis lite vekt på innerski, kanskje spesielt i høyresvinger.. Kan dette være en mulig løsning?

Ikke no feil vektfordeling her i gården nei!! :)
RoarA #147592 22/02/2006 12:54 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

OK mente den skjærer Inn. Har ikke no med vektfordelingen å gjøre da jeg har stått telemark i 8 år og ALDRI opplevd det på denne måten. Det er også stor svingradius på disse skiene (22 m ) så det er heller ikke det at de gir fort respons. Synes det er noe merkelig. Mulig stålkantene er noe feilslipt men det skjer sjeldent. Nei jeg får opp igjen i bakken og teste ut forskjellige teorier...

...
RoarA #147593 22/02/2006 1:12 PM
Medlem
Medlem

Du sette ikkje skia fra deg uttafor hytta i Heggmyrane sist søndag i to-tiden vel? smile Viss ja, fine ski. Anyways, har sjølv BD 02, men tviler på dei er problemet. Eg trur problemet kan ligge i skia. Dei er jo utrulig lette. Kan ha noke med det å gjere?

ikke mine det nei, men flotte JA!!
RoarA #147594 22/02/2006 2:56 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nei var nok ikke mine ski det nei. Er nok demoski fra en butikk i sogndal det kanskje. Hvis det var at skiene var for lette så ville jo begge skiene skjært innover vel og ikke kun det ene. Nei eg fatter ingenting. HAr sendt mail til ca 15 produsenter og alle synes det er et mysterium smile Leverer nok inn skiene og tar det på reklamasjon trur eg. For det er jo no feil med de!!

Gi utstyret mer tid!
RoarA #147595 22/02/2006 2:56 PM
Medlem
Medlem

Du har kjøpt komplett utstyr og faller første dagen. Det er helt normalt. Gi utstyret 10-15 dager. Prøv deg litt frem. Telemark har jo ingen fasitt.

22 meter svingradius er ikke stort. Den skia svinger mye. Hvis du har kjørt på en slapp ski før, kan denne skia kanskje føles hissig. Hvis du er upresis vil den fort skjære ut.

BD er ikke akkurat det mest erfarne skimerket. Det kan hende at skia er dårlig behandlet fra fabrikken. Se etter om kantene stikker lenger ut enn belegget. Gjør de det vil skia være håpløs.

venter svar
RoarA #147596 22/02/2006 3:12 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

har hatt en 12 skidager med skiene nå, med forskjellig innstillinger på binding og sko og gud vet hva eg ikke har prøvd ut. Nå venter jeg svar fra BD, blir spennede å høre hva de sier

aha...
RoarA #147597 22/02/2006 3:20 PM
Medlem
Medlem

Trodde du hadde kun en dag på de. Det virket sånn i det første innlegget.

Tre stikkord for skisuksess: Bra skimerke, ikke lette ski, trekjærne

nytt utstyr...
RoarA #147598 22/02/2006 7:02 PM
Fersking
Fersking

Hei! Nytt utstyr kan være overraskene det. har du stått en del før så er det utrolig hvordan nytt utstyr forandrer... Har nettopp kjøpt nye støvler (t1) og skvatt den første turen.Måtte nesten lære på nytt. De nye T1 er hissige og har en stor kraft overføring. La merke til at skiene ville gjerne over på kant en eller annen vei.Prøv å forske på kantingen på støvlene. Lykke til!

venter spent på svaret om dine ski
RoarA #147599 24/02/2006 2:01 AM
Fersking
Fersking

eller er du for kort i det ene benet ditt eller????prøve varanut i helga eller du kan komme til bakkavann så skal vi kjøre litt off og dænge oss littvi ses ps jeg tar med isøkser opp på hytta.

Ja det kan vær det
RoarA #147600 24/02/2006 8:18 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ene foten stopper med kneet, nå fant eg endelig ut hva som var galt. Hehe neida er nok lik lengde på bena. Er storshow i svandalen i mårå. tenkte meg opp der en tur hvis fint vær:), men hvem vet kanskje det dukker opp en på ettermiddagen. Er det bra isklatrie muligheter på hytten nå?

min teori
RoarA #147601 24/02/2006 8:23 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

er at bindingene er satt for langt bak(tanken var mye pudderkjøring). Det er ekstremt lette ski og hvis det var kun pudder eg skulle kjørt hadde det vært genialt med denne plasseringen på bindingen, men i og med at det blir en del bakkekjøring når det ikke er gode snøforhold så vil skiene siden de er så lette begynne å vingle for eg får ikke trykket langt nok fram på skiene. Er nok bare å finne fram drillen og flytte bindinge 2-3 cm frem så trur eg problemet blir løst?? glede meg til å se hvordan sveitserostene mine funker da:)

Feil vektfordeling!
RoarA #147602 25/02/2006 12:29 AM
Ivrig
Ivrig

Tross dine protester tror jeg det er feil vektfordeling. Legg mer vekt på bakski i nedslaget.

Kanting
RoarA #147603 25/02/2006 11:10 AM
Fersking
Fersking

Hei, har kjørt t1 i 8 år nå, kantingen på skoa har mye å si for hvordan skia oppfører seg på underlaget, men største problemet med vinglet innerski er for lite trykk... I tillegg kan det være innoverlent kne i nedslaget som gir deg ustabilitet, t1 skoa er hissige når det kommer til kraftoverføring! Ville brukt endel tid på å prøve ut kantinga, skal ikke mye justering til før en merker store forskjeller! men har du samme problemet når du drar på i/utenfor pisten?

Det er
RoarA #147604 25/02/2006 3:42 PM
RoarA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ikke vektfordeling. Det er jeg ganske så sikker på. Kall meg gjerne sta, men det er ikke noe med vektfordeling, dette har jeg gjort flere eksperimenter på :)Når det gjelder kantingen så står skoen i nøytral posisjon. De på oslo sportslager mente at selv om eg stilte de mest mulig på kantingen ville ikke det utløyse et slikt problem, men kommer nok til å eksperimentere litt mer på dette området. Skiene er helt perfekte i løssnø. Ikke no problem der. Så igjen er min teori at det er at bindingen er for langt bak, siden dette da er så lette og myke ski vil framtuppen leve sitt eget liv for jeg får ikke nok trykk på den.

balansepunktmontering
RoarA #147605 25/02/2006 8:23 PM
Fersking
Fersking

Hei igjenn,

er viktig at bindingen er montert på balansepunktet på skia, å ha bindingen montert bak punktet er egentlig en tap-tap situasjon. Når en labber opp ei fjellside og tuppen drar seg ned i løssnøen på opptur hele tiden, kommer det fort noen stygge ord. I tillegg vil skia, som du sier, leve sitt eget liv fra bindingen og fremover, blir som å kontrollere en sykkel på bakhjulet i nedoverbakke, noe ustabilt, men kan være kult i pudder om du ligger mye bakpå. Binding montert på balansepunktet vil gi deg ei ski du kan ligge mer rett over bindingen å trykke når du kjører pudder og pist.

Bindingene
RoarA #147606 27/02/2006 4:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er ikke helt sikker på montering av de bindingene du har, men du kan jo prøve å bytte om bindingene.Da vil du om ikke annet få svar på om kantene på den ene skia er problemet. Denne ombytting går bra med Linken og R8 uten at du trenger å borre kanskje på dine og....?

Ski som sporer eller stikker
RoarA #147607 03/03/2006 7:43 PM
Fersking
Fersking

dette er et vanlig problem når du ikke har riktig canting, jo tidligere skien kommer på kant jo mer stikker den, jo senere den er på kant jo mer surfer den ( plast kontra lær). Merk av midtpunktet på kneskåla di med en tusj ( midt i kne leddet altså) if heng et lodd herfra og med på tuppen av skoen. Treffer loddet på støpekanten i skoen ( som er midten) eller 0 grader eller ca 1 cm innenfor burde alt være fint. er du utenfor må dette justeres inn... regelen er jo mer innsving på skia jo lenger inn skal du være... dette er litt teknisk men det finnes en bok som heter Atheletic skier som kan hjele deg på vei... eller finn noen karer som jobber mye med racing alpinister..de kan dette

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå