|
 Lærstøvler til Fat-skis (Armada ARV 2004/2005)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Høy! Fleska til og kjøpte Armada ARV til godpris forrige dagen. Har siste tida køyrt med lærstøvel (God gammal Crispi med to spenner) på 170cm Rossignol ett-eller-annet soft smal (69 på midten) Carving-ski med radius 17m, også til pudder.Bindinger RivaII med 30 mm teleplateHar problemer med å køyre plaststøvlar, spesielt nåt det er mange blå. Blir for stivt for mitt elegante legeme på i underkant av 70 kg..Korleis vil det fønke med gammelskoa på Armada i pudder?Kva bindingar bør eg evt kjøpe for å kunne fortsette med godskoa? Samsundes - ser i Rottefella at man må være øvd for å køyre pudder med tjukk plate?! Kvifor er det slik?
|
|
|
 Pudder
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I pudder kan du kjøre på hva som helst du får til å sitte på plass i bindingen, det er ikke da du trenger stive sko. Men støvler som Scarpa T3/4 er jo ikke akkurat så veldig stive, om du vil tre inn i den moderne tid... Jeg aner ikke hvorfor det liksom skal være så vanskelig å kjøre pudder med teleplate, har brukt 30mm plate uten problemer i maaaange år og har aldri tenkt over at det skulle være spesielt vanskelig.
|
|
|
 hei
|
Entusiast
|
Entusiast
lærstøvler vil jeg si bare er å glemme med den type ski, veldig slitsomt! jeg er bare i overkant av 50 kg så jeg har også hatt problemer med å finne myke nok støvler. fjorårets scarpa t2 er ganske myke, kanskje litt i mykeste laget, men det finner du ut så fort du prøver dem(årets er stivere). hvis du har problemer med kulda så enten gå til anskaffelse av kabler i støvelen, eller få tak i litt skikkelige sokker og støvler med tåplass! angående plater ville jeg ikke kjøpt altfor høye.kjøp en stiv, ny binding! men ARV går vel under klassen allround?
|
|
|
 Allround
|
Fersking
|
OP
Fersking
ARMADA ARV skal visstnok være en knallbra Allrounder. Blir spennande å teste når skia er ferdig rusta opp med bindinger og sko :))
|
|
|
 kjøp plast
|
Fersking
|
Fersking
Hei, kjøp en t2 sko, er mye mykere enn man skulle tro! Å kjøre pist med en fatski og lav lærsko er kanskje noe av det kjipeste du kan gjøre, en slik ski må på kant, noe som krever stive sko og god trykk, noe du kommer til å jobbe hardt for å klare med de gamle lærskoa! plast er en vanesak, når du først har bynt å like det, går du aldri tilbake.
|
|
|
 Lær, pudder og damestøvler
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er absolutt klar over at det blir problemer med lærstøvla i bakken, men eg kjøpte jo Armada for å køyre pudder  Var på Jesting lørdag og fyren der nevnte ogs å at T3/T4 var mykere men de var så skremmande dyre at han ikkje hadde dei inne.. Korleis er Telemark - damemodellane -er dei ekstra myke?
|
|
|
|
|
|
 t2
|
Entusiast
|
Entusiast
du får knapt noe mykere enn t2!
|
|
|
 Mykere enn T2
|
Fersking
|
OP
Fersking
Såvidt jeg forstår er både T3 og T4 vesentlig mykere enn T2 da disse er tiltenkt toppturer og mye gåing (men siden det er såpass få som kjøper dem og volumet lite, koster de skjorta)!
|
|
|
 Re: Lærstøvler til Fat-skis (Armada ARV 2004/2005)
|
Entusiast
|
Entusiast
du skal ihvertfall ikke kjøpe noe damemodell! Kjøp et par brukte t2 av typen grønn (modell 2001?), de er mestsannsynlig myke og fine.Om du virkelig vil ha så myke sko da. ville ikke anbefalt deg å gå under t2, hva stvihet og høyde angår.
|
|
|
 He, he
|
Fersking
|
OP
Fersking
Spørs litt korleis du ser det. Pga. en gammal meniskskade er høgre foten litt sterkare og tjukkare enn venstre, men utover det er eg nok rimelig rett!
|
|
|
 jau
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal prøva å svara på innlegget, og ikkje anbefala plast. Sett at du går for lær, anbefalar eg rottefella R4, som e meir tilpassa gange og mjukare sko, enn R6 og R8 som etter mi meining har altfor stive kompresjonsfjører for lærsko.
|
|
|
 Jesting
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har henta skiene, men ikkje fått testa dei utover det at det er vilt kor dei flyter... Sjølv i godpudder slik som no man jo heilt oppå snøen sjølv uten fart!! Men det virker som om det store arealet gjør at det blir større friksjon mot snøen slik at det må være litt bratt sjølv med lite pudder... tanker om temaet?
|
|
|
|
|
|
 30mm?!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det virker ganske brutalt med så høye bindinger når du ramser opp kriteriene "lærstøvel", "bratt" og "pudder".. Med så høye plater kreves det mye større bevegelser (med hele kroppen) for å svinge, i tillegg til at kantmomentet (trykket på kanten) blir unødvendig høyt/tungt for løssnøkjøring og dermed veldig slitsomt med lærstøvler. I tillegg er det lettere å bestemme svingradiusen selv, med lavere bindinger, fordi de høye platene egentlig var tiltenkt carving.Nå husker jeg ikke bredden på skiene dine, men tror ikke det er særlig stor fare for at støvlene tar nedi underlaget når du svinger med lavere enn 30mm plater. 10mm bør være nok. -du sparer krefter og du kan ta så store svinger du selv ønsker, isteden for å kjøre "samme svingen" (17m radius) hele tiden.
|
|
|
|
|
|