Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trange Scarpa T2 telemarksko
#147169 09/04/2006 5:37 PM
billa Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Jeg har et par Scarpa T2 telemarksko. Men de få gangene jeg har brukt dem, har jeg opplevd å få veldig vondt i hælene. Jeg klarer å stå maks tre turer før jeg desperat må rive av meg skoene. Jeg føler at hælene blir moste i skoene og jeg ikke får tilført noe blod til hælene. I tillegg føles det ut som selve skjelett-beina blir presset sammen - det er til å bli gal av. Jeg klarer tilslutt å ikke konsentere meg om å kjøre telemark. Det blir bare en kamp om å komme fortest mulig ned bakken.

Har noen det samme problemet? Er det noen som har noen forslag om hva jeg kan gjøre?

Jeg har studert skoene litt og sett at hver innersko har to sånne skumgummi-klumper på hver side av hæl-delen. Det er nok disse som gjør at det blir såpass trangt. Hver yttersko har også to sånne metall-ting på hver side av hældelen, som jeg tror er med på å klemme skumgummi-klumpene enda mer sammen..

Da jeg var i butikken og kjøpte dem, tenkte jeg bare på at de skulle passe i lengden. Damen som hjalp meg sa heller ikke noe om at jeg måtte tenke på om hælene var litt trange.

Jeg har brukt skoene maks 5 ganger. Jeg kjøpte de i fjor vinter. Jeg håper at jeg slipper å kjøpe et par nye sko. Telemarksko er jo ikke særlig billig for en som har en rimi-jobb :/Snart skal jeg også på påskeferie og håper jeg kan få noen fine telemarksturer uten pain. Derfor er jeg veldig takknemlig for svar!

Scarpa
billa #147170 09/04/2006 6:56 PM
Medlem
Medlem

Scarpa sko har smal lest. De passer derfor ikke til alle føtter, sånn er det. Hvis du har thermo innersko, bør du varme opp disse og ta skoen på, så utvider de seg nok litt. Men du burde nok heller kikke på en av crispis modeller, de er mye bredere i foten.

jeg har også scarpa t2
billa #147171 10/04/2006 6:36 PM
Entusiast
Entusiast

jeg har og scarpa t2 og har ikke hatt noen problemer med dem. de sitter bra og funker feet. kanskje du har brei fot, og derfor kan passformen være litt dårlig.

Vet om noen som kan hjelpe
billa #147172 11/04/2006 10:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ta de med på surefoot! De hjelper deg garantert, og har stål kontroll på det de driver med!

Lykke til!

surefoot
billa #147173 11/04/2006 10:36 PM
billa Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Jeg har aldri hørt om surefoot før. Er det en butikk? Reparasjonssted for sko? Hvor ligger surefoot?

Jeg får nok ikke fikset det før ferien, så det blir nok noen vonde dager i bakken. Men skal kontakte oslo sportslager (der jeg kjøpte skoene) og evt. surefoot etter ferien. Hvis ikke de kan hjelp meg, blir nok siste utvei å selge skoene dessverre..

takk og bukk for svar smile

Sålen?
billa #147174 12/04/2006 10:16 AM
Medlem
Medlem

Hei, Ja det er virkelig trasig med sko som "kveler" foten. Har du forsøkt å ta ut den sålen som følger med skoen? Prøv først helt uten såle og deretter evt. med en flatere såle. Min fot f.eks. makter overhodet ikke Scarpa-sålen. Med en vanlig joggeskosåle går det imidlertid fint. Scarpa-sålen er ekstremt formpresset og kan fort bli for trang.

Håper det ordner seg!

Start med "løs" sko
billa #147175 13/04/2006 6:13 PM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

Jeg har T2 og må ofte kjøre noen turer med skoene veldig løs. Strammer litt inn etterhvert som jeg blir varm. Viktig å få godt blodomløp ned i foten. Husk også å slakke opp spennene i heisen/gondolen

trange sko
billa #147176 23/11/2006 9:00 PM
Medlem
Medlem

hallo, jeg ville nok ha kjøpt nye sko. har testet litt forskjellig i butikkene i det siste, og crispi har en bredere lest en det scarpa har... kanskje det er på tide med nye sko? smile

Hmm
billa #147177 23/11/2006 9:08 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Denne diskusjonen er jo egentlig død for lenge siden, men:

- Scarpa sine nye modeller har nå blitt bredere over vrista..- Kjøp innleggssåle slik at foten din blir liggende mer riktig i skoen.. Spør i butikken hvordan dette funker..- Garamont har den aller bredeste vrista, mye bredere enn alt crispi og scarpa leverer..