|
 Nye telemarkski - trenger tips!
|
Medlem
|
OP
Medlem
Jadda! Snøen nærmer seg, og nye ski må på plass.Er på jakt etter en ski som storkoser seg utenfor løypa, men som ikke er ubrukelig i løypa heller. Er lite jibber av meg, så de egenskapene legger jeg ikke vekt på. Er mer opptatt av vekt, da jeg kommer til å drasse de med på noen toppturer i blant. Er en lettvekter på 75 kg. Bruker t2x og r8. Enlighten me! MvhAre
|
|
|
 Helt objektivt
|
Ringrev
|
Ringrev
Zag! Freeride Big 84 eller Gold 93. Big 84 er vel kanskje mest passe til vekta og skoene dine..?
|
|
|
 Rossignol B3
|
Entusiast
|
Entusiast
Sånn skiene er bygd opp synes jeg den passe ypperlig til telemark. Den er passelig stiv, du for den i 185 og den har bra svingradius. Av B4 og Squad er det den med mest svingradius. B4 er stivere og i forhold til vekten din, tror jeg B3 er mye bedre! Målen 120-84-110 har du en allround ski, som nok hører hjemme utenforløypene og i en mellomting mellom bunnløst pudder og styre snø. Tror også skiene vil like seg godt i preppen også:) Selv har jeg kjøpt B3, som jeg skal bruke til topptur. Ikke den letteste skiene, men et godtverktøy til å komme ned fjellet med selv på gode dager med pudder i tryne!!
|
|
|
 Jepsi pepsi!
|
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svar. Rossignol har vært i tankene mine. Vurderer også en del modeller til Black Diamond, da mange av disse har litt lavere vekt enn andre merker. Noen som har erfaringer med BD ski?
|
|
|
 Völkl Gotama
|
Medlem
|
Medlem
Tilfeldigvis har jeg et par i 183 med G3 binding til sags hvis du er interesert:D
|
|
|
 Nja.. Skeptisk:)
|
Medlem
|
OP
Medlem
Ellers takk du. Kan få tak i nye ski billig, så da blir det det i år. Men Völkl Gotama som en ren pudderski har jeg hørt mye godt om. Så det frister litt..
|
|
|
|
|
|
 K2 World Piste
|
Entusiast
|
Entusiast
Se http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=51836
|
|
|
 BD Havoc
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har prøvd dem 1 gang på topptur, og det virker for å være meget bra ski, jeg kunne godt tenke meg et par slike selv. Lette er de også. Info fra Sportsnett: BD Havoc er en pudderhund med twintip. Med mål 122-88-114(183 cm) flyter disse skiene godt i alt fra pudder til vår-slusj. BD har spesialisert seg på lettere ski og bruker derfor 3-D Densolite kjerne. Dette gjør skien ultimat til topptur. Med C-Matrix konstruksjonen blir også skien torsjonsstiv og greier derfor isete føre greit. Havoc er den breieste planken fra BD og egner seg best til randoneè og telemark. Twintip gjør at skien er litt raskere i utgangen av svingen og at de ikke kjører seg fast i smale renner. Det gjør også at fellefeste bak kommer klar av bakken. Litt spesielt med denne skien er at de blir bredere jo høyere de blir. Derfor får også tyngre og/eller høyere folk god flyt i puddern. 122-88-114 (183 cm) Vekt:3,75 kg. (183 cm) Svingradius: 22,5 m
|
|
|
 zag freeride 75
|
Entusiast
|
Entusiast
jeg har 75 og er storfornøyd med det. De er lette og har god innsving så er gøy i løypa samtidig som du funker i løssnø. men vet ikke om du burde ha 75 eller 85.
|
|
|
 zag hell volkl
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
he sjav volkl gotama 07, og d æ knall ski!! iallefall d vesle eg he fenge prøva dei sommar.. hell sø kjørde eg litt på zag freeride ifjor og dei va au kanon bra! sø velg dei eit av dei para der!!
|
|
|
 Fischer Big Stix 76
|
Fersking
|
Fersking
Har selv et par BS76 som jeg bruker mye til topptur. Jeg veier ca 85kg så skia er litt for smal for meg i pudder, men funker ok. I bakke er skia kjapp og leken. Skia er laget av carbonfiber og er derfor mye lettere enn andre ski med samme dimensjoner. Skia har gått ut av produksjon, men de har den på oslo sportlager. Du bør kanskje også sjekke ut Goode ski. Disse er også i carbon.
|
|
|
 Problem...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har et mindre problem, jeg er ingen fan av carving og kommer ikke til å kjøpe meg carving (eller lignende). Jeg leter etter en god ski som har minimal innsving... Noen som kan hjelpe meg med dette? Trenger nye ski sårt!
|
|
|
|
|
|
 Volant
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 hmmm
|
Fersking
|
Fersking
ooooh, kjennte det hjalp skikkelig... Noen erfaringer med K2 Apache Chief?
|
|
|
 ang. carving
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
nå er det veldig få frikjøringsski som kan sies å ha carving, eneste er vel zag. hvis du med carving mener innsving så har de aller aller fleste ski det (untatt volant spatula, 4frnt ehp 193, o.l. siden du ikke skal ha carvingski regner jeg med at du kjører mest løssnø så da er nok ikke apache høvdingen så dum. synd den er så stygg...
|
|
|
 hmmm...
|
Fersking
|
Fersking
Ja, du sier noe... Takker...
|
|
|
 dynastar
|
Fersking
|
Fersking
dynastar legend serien er jo litt rå da..4800 er en ski som passer like godt i løypa som utenfor.. en klassisk allrounder som kan brukes til allt. :-)
|
|
|
 Ville nok luket vekk alt fra 4800 til 8800 fra legend serien.
|
Entusiast
|
Entusiast
4800 er beregnet for lette og jenter. Hvis du er normal voksen med kjøtt på beina og har middels ferdigheter ville jeg statset på 8000 eller 8800, uten problemer selv for en nybegynner! 4800 skiene er primært ikke laget for skikjøring uten for løypene, men det går. Alt for myke og dårlig konstruksjon. Det er ikke en ski en utvikler seg på og kan basere seg på ha en "et par år". Det er 70/30% Løype/offpist. Mens 8800 er 50/50. Hvorfor heller ikke se litt på rossignol sin B serie! Kan anbefale B2,B3,B4 ski uten problem. Alle skiene er laget for for kjøring utenfor løypene. Og man bare velger ski i den grad hvor mye man skal kjøre uten for! B3 feks. 50/50 Rossignol har dessuten bedre stivhet og en bedre sandwich konstruksjon. Skiene må tåle mer når det skal kjøres offpist. Min mening er fra legend serien er det kun 8800 og Legendpro som kan kvalifiseres til freeride!
|
|
|
|
|
|
 Dynastar
|
Fersking
|
Fersking
Så på Legend ProRider, ikke værst... Tror dog jeg går for Apache chief istedet (får rabatt, he he) takk for all hjelp... PS: Hvis høvdingen er støgg, så bare maler jeg litt 
|
|
|
 Rossi B3.....
|
Fersking
|
Fersking
funker for meg. T1 og R8, ikkje for tung til topptur heller! Fjellan er kvit i nord!!!
|
|
|
 Telemark
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Scotty bob! utrolig lette!! sier ikke mer.
|
|
|
 Har lyst å prøve B4:-)
|
Fersking
|
Fersking
Har aldri kjørt skia men da eg bøyde og tøyde på den i butikk blei eg skikkelig overraska over kor mjuk og smidig den va i forhold te bredda - den mjukaste skia i den kategorien eg fant da eg tråla butikkan i Valdi..- og eg skjønte straks at det her va skia for min lette kropp. Har slette litt i bratta med AKlauncher som e fin i slakt terreng og lange svingaB3 (06) e atskillig stivar og litt for mykkje carving for min smak E på hvilelaus søken etter skia i 178 men dem e jo ikkje å oppdrive (?)E det andre ski i 90-95 sementet som har samme egenskapa?
|
|
|
 Atomic Janak
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om de heter det i år og da...konge ski! Aktuelle lengder for deg er vel 173 og 183, begge vil funke godt. Skien er lett, feit nok til å gi deg fine opplevelser i puddern, men den kan også gi deg glede i løypene, spes i 173. Torsjonsstiv og nokså lengdestiv. Super på toppturer! En kongeski!
|
|
|
|
|
|