Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening av bein pre-2006/2007 sesongen!
#146556 18/10/2006 11:29 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja, gutter og jenter. Har dere noen gode forslag til hvordan man skal trene opp bene SKIKKELIG til den kommende vinteren.

Øvelser, mengde, belastning?

Ønsket her er å ha skikkelig kraft allerede fra FØRSTE dag, slik at det ikke blir som ifjor, hvor jeg brukte ET PAR (mer enn 2, sier ikke mer) bare for å komme meg noenlunde "iform".

pass på
Bare Stian #146557 18/10/2006 11:35 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Her er jo alle muligheter for å få en lykkelig vinter slik vi alle tenker vi skal ha "neste år" på slutten av hver sesong. Skal du ha kraft fra dag én, er det allerede for sent....

Tren slik du får råd, men for Guds skyld vær forsiktig! Hvis du ikke passer på nå, så overbelaster du og får treningsskader i sesongstart. Ta treningen rolig!!!!

(Dette skriver jeg selvsagt bare fordi jeg er misunnelig på tiltakslysten din...)

Ehem...
Bare Stian #146558 18/10/2006 12:08 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...det er aldri for "sent", alt hjelper.....dessuten er det 2 måneder til "sesongen" begynner og da får man gjort fryktelig mye.

MEN jeg har da en del i noen måneder allerede, men bare noen FÅ beinøvelser. Har også syklet en del, men målet er å bli bedre.

Forslag?

Knebøy, den utlimate beinøvelsen.
Bare Stian #146559 18/10/2006 2:54 PM
Medlem
Medlem

Knebøy er en sinnsykt bra øvelse hvor du styrker store deler av underkroppen, i tillegg brukes mage og rygg som støttemusklatur, noe som gjør at du selvfølgelig får større muskler også her.

Knebøy: http://www.styrkeloft.no/utdanning/kneboy.WMV

Angående antall reps og sett vet jeg ikke, men for maksimal effekt har jeg hørt, og lest, at 4*4 er best, Dette er antall sett og reps jeg har fått beskjed av sportslig koordinator i min fotballklubb om å ta. Vekten skal være så tung at du klarer det akkurat. Etterhvert må du øke antall kg for å få progressjon.

Skal du ha volum har jeg hørt (ikke 100% sikker) at du skal kjøre 6-12 reps per sett, gjerne 3-4 sett.

få hjelp
Bare Stian #146560 19/10/2006 1:29 PM
Fersking
Fersking

det er en god film, men ikke tru du kan knebøy neste gang du kommer på gymmen for det. Du bør ha med deg en som er mer rutinert til å veilede og sikre deg. Dessuten er det seint å begynne med det nå, det tar tid å trene inn knebøy til at du får utbytte av det i form av kraft, det er teknikken som tilpassing av muskler som kommer de første månedene. Noe som kan variere i forhold til hvor mye du trener selvfølgelig.

styrke og spenst?
Bare Stian #146561 19/10/2006 1:44 PM
Fersking
Fersking

Fikk anbefalt av ei fysioterapautveninne at 6x6x6 knebøy på maxvekt var optimalt for styrke/spenst..

Men for å bli seig i oppoverbakkene må det nok laaaange joggeturer i oppoverbakke til også.. Det kan jo løses med å legge dagsetappene på helgefjellturene på barmark til 4-5 mil :-)

Utholdenhet eller rå kraft?
Bare Stian #146562 19/10/2006 5:46 PM
Fersking
Fersking

Ant. Set og repps bestemmes utifra hva du skal bruke musklene til, bruker du tung vekt og få repps, får du eksplosiv kraft, men den vil da ikke være langvarig. Personlig så går jeg for utholdenhet...

Kombiner utholdenhet og styrke
Bare Stian #146563 19/10/2006 6:39 PM
Entusiast
Entusiast

Styrkeøkt på beina (1 i uken). Som nevnt over er knebøy den ultimate skiøvelsen (sammen med utfall- dvs vekt på nakket og gjøre "telemarks nedslag", for så sparke i fra opp igjen). Riktig at færre repitisjoner gir mer maks spenst, men anbefaller flere repitisjoner, både pga av utholdenhet og mindre maksslitasje/skader. Ligger selv mellom 10-15 rep + en på 20-30 rep som ledd av oppvarming. Beinpress og utfall er andre bra øvelser. Ikke glem bakside og legg.

Utholdenhet (Minst 2 ganger i uken). Jogging i skogen (hvis mulig), sykling (noe sent på sessongen for min del, men noen sykler jo vinteren igjennom), ballspill, f.eks innendørsfotballspill og innebandy er veldig bra trening for skikjøring. Kjappe vendinger og korte spurter gir bra styrkeeffekt, samt at mange gjentakelser gir bra utholdenhetseffekt, for å ikke glemme intensiteten som påvirker o2-opptak.

Annet tips: Jogge i 20-30 min, finn en trapp (lang). løp/hopp opp med høy intensitet x 4 (eller mer).Så ut av sofaen og gjør deg klar til vinteren. Jeg venter ikke på deg når powpowen faller!

Alternativ og artig telemarks-trening..
Bare Stian #146564 19/10/2006 8:46 PM
Fersking
Fersking

Telemark = monster lår-påkjenning.Erfaring med helt eller delvis amputerte skidaga i et av verdens fineste skisteda i fjor gjorde at eg tenkte "ikke fan om det ska skje i gjen!!"

I høst har eg begynt å gå med skistava (treningstempo) opp på små fjelltoppa på barmark. Kanon kondistrening opp.

På tur ned tar eg "telemarkssprang" med stava: - tar sats/stavisett - lande i telemarkstilling (eks "venstresving")- direktesats opp/ stavisett- lande i høyresvingetc etc

Det må selvfølgelig være litt helning for at det ska funke.Da sørge tyngdekrafta for at du lignende trykk på lår som når du står på ski.Kan variere mellom simulering av korte hoppsvinga (direktesats opp fra telemarkstillinga) eller lengre svinga der du held knebøyen litt lengre (jævli tungt!!)

At eg første dagen etter å ha prøvd dette hadde vondt i lår, rygg, ræv og te og med arma, og ikkje klarte å gå ned trappe, sa meg en ting:

DETTAN FUNKE!

og eg har aldri hatt det så artig ned fjellside på barmark før:-)

Garantert artigar enn å holde på i et treningstudio og veldig reelt!