Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mer plass med thermofit?
#146507 23/10/2006 10:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjøpte meg et par Scarpa T1 for halv pris når Skandinavisk la ned. Syntes da de passet fint, men frykter nå at jeg kanskje ble litt revet med (lett å bli det når det er halv pris og Klondyke-stemning i butikken).

Jeg kjenner nå at de passer veldig akkurat, dvs sitter helt inntil både i lengde og bredde. Etter å ha hatt de på en stund (stillesittende, har enda ikke prøvd de i bakken blir blodsirkulasjonen i beina veldig dårlig og det blir etterhvert vondt. Slik de er nå kommer jeg nok ikke til å greie å kjøre med dem lenge i bakken.

Støvlene har Thermofit som jeg enda ikke har tilpasset - det jeg håper noen kan svare meg på er hvor mye bedre plass jeg kan regne med å få når jeg foretar denne tilpassningen???

Dersom det ikke blir nevneverdig mer plass lurer jeg på å heller forsøke å selge dem (eller bytte om jeg finner en forretning som er så greie) uten å tilpasse dem først. De er størrelse 43 (Scarpa 28) forresten om noen har lyst til å kjøpe dem.

-Eller er det perfekt med en super-tight akkurat fit før tilpassning??

Bak de
Pondus23 #146508 24/10/2006 8:04 AM
Fersking
Fersking

Hiv støvlene i ovnen så skal du se de kommer til å passe deg perfekt. Støvlene skal sitte skikkelig tight før du baker de. Hele poenget med thermofit er jo å få en innerstøvel som former seg etter din fot, men dette krever at du gir de en runde i ovnen. Dersom du vil gjøre dette selv ligger det en mengde bra tips på telemarktips.com.

PS! Et lite tips er å alltid prøve sko uten innerstøvel i skallet, trø foten nedi og pres foten fram til tærne er inntil skallet fremme. Da skal du ha omtrent 1 til halvannen cm mellomrom mellom hælen din og skallet (noen foretrekker opp mot 2, personlig mener jeg dette blir alt for mye med thermofit innerstøvel).

....
Pondus23 #146509 24/10/2006 12:41 PM
Fersking
Fersking

Sleng som sagt innerskoen i grandisovnen og tilpass de. Høres ut som denne skoen kommer til å bli perfekt, husk skoene utvider seg noe sinnsykt ved bruk. Så gi dem en sjangs, tror dette blir bra. Når du kjøper sko skal de være så trange. Flott! Ride ON

THIGHT
Pondus23 #146510 25/10/2006 10:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Så en film med designeren til Garmont, Paul Parker. Helt enkelt sier han at TERMOFIT linere skal sitte som ETT SKUDD I BUTIKKEN, nesten litt trange.

http://www.telemarktips.com/Interview13sumOR06.html

De skal ikke kjenne akkuratt passe ut, slik med vanlige støvler, men TIGHT!

Bakeoppskrift.
Pondus23 #146511 25/10/2006 11:27 AM
Medlem
Medlem

Her er en god oppskrift på hvordan du baker innerstøvlene dine i ovnen hjemme:http://www.telemark-pyrenees.com/shop/article_info.php?articles_id=3

Legg særlilg merke til avsnittet om rom til tærne, veldig viktig i telemarkstøvler...

Takker...
Pondus23 #146512 25/10/2006 12:36 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for bra svar - høres ut som om at alle er enige om at de skal være bra tighte før baking - og det skulle jo bety at støvlene mine er helt perfekte.

Når jeg prøver skallene uten innerstøvel har jeg ca en centimeter, kanskje bittelitt mer, bak hælen.

Så nå skal de bakes. Høres greit ut å gjøre hjemme utifra de anvisninger jeg har funnet på nettet. Eneste jeg kanskje er litt bekymret for er det å få den varme, myke innerstøvelen pent ned i skallene. T1/T-race støvlene er jo super-stive og ganske trange i skaftet, så jeg føler jeg må trykke veldig for å få de nedi. Noen som har tips til dette eller generell erfaring med hjemmebaking? Er det greit eller kan det lønne seg å gå til en butikk?

Går helt fint å bake hjemme
Pondus23 #146513 25/10/2006 10:09 PM
Fersking
Fersking

Lineren blir jo helt myk når du baker den, så å få den ned i skallet er ikke noe problem. Men du må være nøye så de ikke krøller seg når du presser de nedi skallet. Som andre sier er det veldig viktig å lage seg litt ekstra rom til tærne. Hvis du ikke får til første gangen er det alltids mulig å tilpasse de på nytt. Verdt å nevne er at det ikke er spesielt lurt å hive de i ovnen på nytt etter et par svette toppturer. Da er resultatet en alt annet enn behagelig odør på kjøkkenet! Snakker av erfaring der... I så fall bør du lure deg over til en kompis og "låne" ovnen hans:)

Nå er de endelig tilpasset og testet
Pondus23 #146514 29/12/2006 1:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Bakte støvlene i ovnen hjemme og det fungerte alle tiders, nå sitter de som et skudd, tight men behagelig, så størrelsen er nok helt rett.

Etter dette kan jeg anbefale å kjøpe støvler som er skikkelig trange før baking. Jeg har ca 1 cm luft bak hælen når jeg prøver skallet uten innerstøvel, og før tilpassing gjorde støvlene som sagt vondt etter kort tid, men etterpå er de helt perfekte.

Kan også anbefale å bake selv. Jeg hadde ingen tjukke sokker jeg hadde lyst til å ødelegge så jeg brukte litt bomull surret pent rundt tærne, inni en vanlig tynn sokk for å lage tåplass. Anbefaler å ikke spenne støvelen for stramt under baking, ihvertfall ikke de/den øverste. Jeg kunne ønsket meg litt mer polstring rundt leggen enn det jeg fikk og tror jeg kunne oppnådd dette ved å ikke spenne øverste spenne så stramt.