Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rottefella, Linken eller Hammerhead?
#146176 27/11/2006 5:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg skal kjøpe nytt utstyr i år, og er ganske usikker på bindinger. Hva skal jeg velge? Hvilke passer best til forskjellig kjøring? Jeg kjører ganske allaround egentlig, og har ett par Head I:M med Chilli-bindinger. Er lysten på å prøve noe nytt. Lurer også på om noen har tips til ski. Er i tvil om jeg skal velge twintip eller carving. Hjelp!!

linken
Pernille #146177 27/11/2006 6:57 PM
Entusiast
Entusiast

jeg er ikke no ekspert, men starta med linken og har alltid kjørt linken og digger linken. Har prøvd rottefella og likte det ikke, ekkelt med så mye motstand i trøkket, men det er nok mer en vanesak... Uansett så kjører jeg i bakken og utenfor og trives like godt!

Linken
Pernille #146178 27/11/2006 8:50 PM
Ringrev
Ringrev

Rent bortsett fra at jeg har Linken selv, tufter jeg svaret på to ting:

1. Kjøp norsk, enten Rottefella eller Linken.2. Linken er bedre enn Rottefella foreløpig, og har eviglang garanti.

Ergo Linken.

Linken vs Rottefella vs Hammerhead vsG3 vs Bishop vs Voilè osv osv
Pernille #146179 27/11/2006 11:25 PM
Fersking
Fersking

Det blir nok en vanesak ja, men jeg tør å påstå at Linken har flest reklamasjoner samtidigt som det er de det selges færrest av. Garantien er upåklanderlig, men det hjelper lite dersom du ryker bindingen i alpene eller 10.35 på en søndag i Trysil!Linken produseres i Kina eller Korea,det er vel neppe et fylke i Norge ;-) ?Selv har jeg brukt G3 og Rottefella og vært fornøyd. G3 er forøvriglettest i egenvekt dersom det skulle ha noen betydning.

Ha med ekstra deler.
Pernille #146180 28/11/2006 12:03 AM
Ringrev
Ringrev

Og det gjelder vel for alle bindinger vil jeg tro? Like kjedelig å stå på en topp med en halv binding eller gåen wire. Eller kommer Rottefella og G3 og dropper deler og skrutrekker fra fly når uhellet er ute?

Og Linken er norske uansett hvor de får bindingene produsert. Nå eies de av Skigutane som vil viderføre garantien, også for allerede solgte bindinger.Salget tar seg nok opp skal du se, de gutta vet å få sving på sakene.

Linken har nok hatt sin del av reklamasjoner ja, men jeg tror det er bedre nå. Barnesykdommene er borte. Bare pass på at bindingene har låsehjul av messing på hælmodulen, og ikke de gamle av aluminium som var et svakt punkt.

HammerHead
Pernille #146181 04/12/2006 3:22 PM
Fersking
Fersking

kjøp hammerhead du.

-
Pernille #146182 04/12/2006 3:37 PM
Fersking
Fersking

Jeg har problemer med å kjøre på linken. I fjor kjørte jeg for det meste på linken, men hadde store problemer med å kjøre i løssnø. Fikk ikke nok press på bakskia og det ble veldig vinglete. Er helt sikkert bare tilvenningssak, men jeg liker Rottefella r8 bedre. Hadde også problem med at de løste seg ut litt vel ofte når de ikke burde gjort det, og ja, jeg hadde strammet de så mye som mulig.

(ps, er ikke expert jeg heller wink

ikke ekspert jeg heller...
Pernille #146183 04/12/2006 9:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

men jeg har prøvd en del bindinger, så jeg har iallefall noen erfaringer. G3 og cobra er vegge bra bindinger, men ble aldri helt fornøyd. linken hadde jeg mye problemer med, som allerede er nevnt. har kjørt på hammerhead en stund og det er de bindingene jeg liker best. muligheten til å justere motstanden, og det at jeg aldri har hatt noen problemer med ting som ryker er det jeg liker best ved de. også har de blitt svarte(litt finere farge igrunn.

Hmm...
Pernille #146184 04/12/2006 9:45 PM
Medlem
Medlem

Jeg kjører, og har altid kjørt på R8. Syns den passer meg helt perfekt på alle fører. Er ikke like kjapp å justere som hammerhead, men synes ikke det er no problem. Har testa linken en del, og synes ikke den er det beste alternativet i bakken. Føler den blir for lite stram, og skia sitter for løst når du hopper og for lite trøkk på bakskia, som nevnt tidligere. Så til preppa løype ville jeg gått for R8, hammerhead eller lignende. Til kjøring i pudder og veldig løs snø er kansje linken bortimot det beste, synes jeg.

jepp
Pernille #146185 20/12/2006 2:08 AM
Fersking
Fersking

enig med ptpn00b. I bakken er dine gamle chili minst like gode som linken (med mindre du driver konkurransekjøring eller har blåis-fetish) men R8 er jo seff mye stødigere. Til hopp, dropp og annen herjing får du mest kontroll på om skiene peker opp eller ned med R8, linken er stødig men det kan bli litt kråkesvev, chili blir bare tilfeldigheter fra takeoff til landing. I løssnø ruler Linken, R8 er bra også her mens chili gir omtrent like mye kontroll som et par NATO-planker. Det er de tre jeg har erfaring med iallfall, lærte meg å stå tele på chili og stod på dem i 3 sesonger, med nye ski og etterhvert nye bindinger (R8 ja) skjønte jeg hvor mye bindingene har å si. Kabelbindinger er også bedre å gå topptur med, synes jeg, blir mer naturlig bevegelse for foten med R8/chili enn linken.

Konklusjon: Jeg synes R8 er best på det meste unntatt løssnø og påskeslush, der Linken er enda råere. I preppet bakke, skare, gjennomslagsføre, til toppturer og i parken er R8 min favoritt.

Kjekt om noen har grunnlag for å sammenligne med Hammerhead, bishop bomber osv

binding
Pernille #146186 20/12/2006 9:27 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Topptur: Til toppturbruk syns jeg mulighetene til å reparere er veldig vesentlig, og der er nok Rottefella og G3 i en klasse for seg selv. Lurt å ta med en ekstra kabel, men du kan lett fikse det med gaffateipen i de fleste tilfeller.

Bakkebruk: Hvis du virkelig skal dra på holder ikke de klassiske G3 bindingene eller Linken mål. Ikke uten grunn at de ALDRI har blitt vurdert til WC bruk.. Du får ikke nok motstand og, som tidligere nevnt, kan innerskia bli litt vinglete bak (noe som kan bli et forstyrrende element).

Har desverre ikke fått prøvd Hammerhead, men konseptet ser bra ut. Vil også poengtere at du kan stille Rottefella bindingene dine også..

Min subjekte mening:

Glem: Linken, Voile og Bomber Bishop (i hvert fall til allroundbruk)Vurder: G3 til allround med hovedtyngde på toppturGå for: Rottefella eller Hammerhead

Linken og WC
Pernille #146187 20/12/2006 9:53 PM
Fersking
Fersking

Hovedgrunnen til at Linken ikke brukes i WC er vel at det ikke er utløserfunksjon, som er påkrevd for å kjøre WC.

Jeg har kjørt på Linken i 3 sesonger, Rottefella før det, og mine Linkenerfaringer er, etter noe plunder med innstillingen på bindingen i begynnelsen, kun positiv.

Linken ER godkjent..
Pernille #146188 20/12/2006 10:49 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Utdrag fra reglene i WC telemark:"Telemark bindinger.Bindingene skal forbinde tuppen av støvelen til skia, og la hælen være løs, for å muliggjøre telemarkskjøring.Bindingene må være laget for telemarkskjøring."

Så Linken er nok godkjent for bruk i WC! Grunnen til at den ikke brukes er at den ikke er egnet.. Du får, som jeg tidligere har poengtert, alt for lite trykk/motstand på innerski (som blir bakski i sving).. Kan gjerne gå videre inn på det om det er ønskelig..

Utløser
Pernille #146189 20/12/2006 10:55 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når det kommer til utløser er det anbefalt..

http://www.fis-ski.com/data/document/icr0506.pdf

Resten av reglene.. Bindinger er kommentert på side 41..

Hmmm..
Pernille #146190 20/12/2006 10:56 PM
Ringrev
Ringrev

Så fjærene på HH og Rotte er så mye stivere enn på Linken da? Det skjønner jeg ikke helt.. Men om det er fakta så er det vel sånn.

Kjøp norsk i alle fall, drit i HH..!

Vanskelig å beskrive
Pernille #146191 20/12/2006 11:04 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

med ord..

Men når du klikker deg inn i en Linken binding følger hele bindinga såla på skoen..

På bindinger med kabel/stag blir skoen låst under et tåjern (som på Linken), men siden kabelen ligger stramt rundt selve skoen vil den "bli holdt igjen"..

Dårlig forklaring, men kanskje mulig å forstå..

Til slutt om Linken: Funker konge i pudderkjøring hvor du ikke har behovet for motstanden.. Men ikke til allroundbruk er min mening..

WC
Pernille #146192 20/12/2006 11:04 PM
Fersking
Fersking

Linken har blitt brukt i wc renn, men ikke av de norske landslagskjørerne fordi de er tilknyttet rottefella som lag. (etter som jeg har forstått)Det med at linken har mindre motstand har ingenting å si for bakkekjøring, det kommer an på hva man er vandt til.

Flere tanker
Pernille #146193 20/12/2006 11:24 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Platebindinger (Linken):- Kan bli fremtung med en slik binding, og dermed utsatt hvis du i stor fart banker inni et eller annet i stor fart..- Den "ikke aktive" motstanden gjør at du ikke får tilsvarende presisjon i bakke..

Kabel (Rottefella med fler):- Fordelen med kabelen, kan også bli ulempen i pudder.. Innerski kan grave seg litt..- Ikke alle liker (eller takler) "aktiv motstand"..

Men ja, jeg er enig i at det er en vanesak.. Og en god skikjører vil løse skikjøringa uansett..

Men å si at motstanden ikke har noe å si er tull, skrenser du eller ligger du på skjæret? Kjører du sakte, kjører du fort.. Kjører du på T1 eller T4.. Kjører du på myke Line-ski eller på stive Stockli ski..

Kunne trekt inn mange elementer for å gjøre det ekstra vanskelig..

Men lek og vær glad med det du har!

Lån ski
Pernille #146194 21/12/2006 12:06 AM
Medlem
Medlem

Det beste er egentlig å prøve selv hvis du er usikker, desember og januar er jo typiske "kjøre i nærheten av anlegget"-måneder, så da er det jo gode sjanser for å leie/låne ski. Jeg har såvidt prøvd Linken, men syns de gav for lite motstand som en del beskriver, sverger derfor til R8, men så har jeg da alltid kjørt på det også...

Skal prøve litt forskjellig.
Pernille #146195 21/12/2006 10:50 AM
Ringrev
Ringrev

Jeg vet at jeg med all sannsynlighet skalprøve et par ski med R8 påmontert. Kanskje jeg får en aha-opplevelse..?

Jeg syntes jo at Chilli-bindingene mine var helt konge, helt til jeg fikk Linken.Og ellers har jeg bare prøvd G3 Targa og BD O2, som var helt greie bindinger etter mitt skjønn.

Smaken er bak, eller noe...

Mest lest på FRIFLYT.NO