"Foreslår et par timer med en instruktør, det kan være verdt pengene uansett. Kjøp deg gjerne en bok eller to om telemark teknikk. Tren i moderat terreng på å få svingene til å sitte før du går over til brattere."
Enig hvis teknikken ikke føles bra i moderat terreng heller, men det virket som det kun var bratt og trengt som var problemet her? Da er det liten hjelp i vanlige instruksjoner. Hoppteknikk er noe man fint kan trene på selv så lenge man er litt bevisst på hva som skjer. Noen punkter man kan tenke på:* Start med å hoppe 180 grader på flatmark. Når du klarer det klarer du det i utgangspunktet også i bratta. Men:
* Når det er bratt må du, som en annen også nevnte, ikke være redd for å lene deg utover. Hvis du lener deg innover blir neste punkt veldig vanskelig.
* Husk at skiene ikke skal være vannrett når du hopper rundt. Da må du hoppe langt ut fra bakken... De skal mer eller mindre følge bakkens helning.
* Står du veldig oppreist er det lett å miste balansen, og også lettere å lene seg innover. Er det bratt nok må du regne med å ha det bakerste kneet nedi skia. Len deg litt utover, sats, hopp rundt, land dypt med nytt bakerste kne nedi skia, og det som nå blir den øverste hånda nedi snøen. Da lander du dypt og kontrollert selv om det er svinebratt :-)
* Om du ikke kommer helt rundt til å begynne med er ingen krise, men det er helt klart kjekt å komme lenger enn 90 grader 
Og til slutt så er det klart at det er lettere å lære seg hoppsvinger på litt kortere ski, men teknikken betyr mye mer. Jeg er 190, og lærte meg det på 198 lange planker (de var tynnere på den tida da, så de veide ikke så mye
. Aha-opplevelsen kom da jeg sluttet å lene meg innover, både i satsen og i landingen.