Twintip og lengde (Seth Vicious...?)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hepp! er 184 cm høy, 76 kg tung og ikke akkurat "Johan Olav Koss" i lårene. Skal bytte ut snowboardet med telemarkski og vurderer sterkt Seth Vicious, spørsmålet er om jeg bør gå for 179 eller 189? Har stått litt telemark, men vil ikke klassifisere meg som erfaren (enda . Liker fart og er ikke noen stor jibbeperson, men står ikke i veien for å sette utfor dropper og slikt. Leser en del diskusjoner om montering av binding her inne, har dette noen innvirkning på skilengden? Dette er et ganske generelt spørsmål om lengde på twintip-telemark generelt, så fyr av noen svar! 
|
|
|
 Ligger midt i mellom..
|
Fersking
|
Fersking
de to lengder, og da ville jeg til telemark og lite jibbing valgt 189 cm. Når det gjelder plassering av bindinger, har jeg erfaring med "telemark utgaven" av Seth, Hipp Stinx. Denne har inserts for telemark bindinger, noe som betyr at det er forborrede og gjengede hull til bindingsskruene. Det er totalt 3 sett av disse insertsene, slik at montering og flyttning av bindingen både er lett og mulig. Du har altså 3 muligheter til plasseirng av bindingen, disse er plassert med ca en cm mellomrom, og det å flytte bindingen fram eller tilbake er gjort på 5 minutter, uten at du trenger å borre "nye" hull i skiene! Genialt synes jeg. Skiene er forøvrig meget gode, og er ikke så ulike Seth i målene. Se skiene her : http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=351&Pid=960369
|
|
|
 Lengde
|
Medlem
|
Medlem
Hva som er passe lengde kommer jo mye an på hva du skal bruke dem til. Du navner fart som tyder på at 189 er passe. Du nevner droppe, og hvis du da også liker å kjøre bratt så er kanskje 179 bedre. Jeg mener at det er relativt greit å kjøre fort på litt korte ski, men at det er tyngre å kjøre bratt og leke med litt lange ski. Jeg er 190 og prøvde en kompis sine B3 på 177(?) i fjor. Det var utrolig kult. Lettsvingte som bare det, og ingen problemer i stor fart. Ja, selvsagt er det mer stabilt med lengre ski, men hvis man skal ha ett par ski ville jeg gått for litt kortere ski. Mer moro med dem siden det desverre ikke er sååå stor del av kjøringa som pleier å bli storfjellkjøring med skikkelig drapåfart. Har selv Seth i 189 (med alpinbindinger riktignok) og er storfornøyd med dem, men noen cm kortere hadde bare vært fint. Og ja, jeg liker stor fart, men som sagt vil jeg at skia skal være morsomme også i lav fart. Er som sagt 190cm og veier et eller annet mellom 85 og 90 kg tror jeg 
|
|
|
 189
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syns d å velge korte ski stort sett er noe tull.. Jeg er like stor som deg, bare pittelitt lettere. Jeg kjører på armada ANT ski, de er 191 og en hel del stivere enn vicious. Men likevel er de lette å manøvrere i puddersnø og pløyer gjennom alt av oppkjørt snø! Jeg har aldri følt at de er for lange, langt ifra. Jeg har tidligere kjørt på ski som er 188 og 174 men trives best på lange ski da de er mere stabile og du får større fart. Mener og det er lettere å sette landingene på droppene med en litt lengre og mere stabil ski. Dessudn er skiene twintip og da forsvinner jo mye av lengden i tuppene så jeg vil råde deg sterkt til å velge 189. Aberet kan jo være at du ikke er så erfaren og at du da vil sette mer pris på en litt kortere ski som er mere lettkjørt, men på lang sikt tror jeg du vil sette mest pris på de lengste skiene. At bindingsplassering skal ha innvirkning på lengden ser jeg ikke for meg, men dette vet jeg ikke så mye om så jeg skal heller ikke komme med noe fasitsvar. Håper du ble litt klokere! Du må tenke litt på hvordan du har lyst til å kjøre: Kortsvinger --> 179 Super G med høy fart--> 189
|
|
|
 Ang målt lengde p åtwin tip
|
Medlem
|
Medlem
Che skriver at mye av lengden forsvinner i tuppene. I følge en kar på Anton sport som ga inntrykk av at han virkelig visste hva han snakka om så måler _ikke_ K2 skia fra tupp til tupp. De er altså en god del lenger enn 189 fra tupp til tupp. Hm. Skal se om jeg finner et målebånd og måler selv...... Javisst, det er riktig det. De måler sånn ca 195cm fra tupp til tupp. Og når det gjelder at uerfarne liker korte ski, og erfarne liker lenger ski så har jeg ingen problemer med å være enig i at det kan være riktig for de fleste, men altså ikke alle. Jeg har kjørt telemark i 13-14 år og fast hæl de siste 5-6 åra, med noen gjesteopptredener på telemark, og jeg mener altså at _litt_ kortere ski er morsomst overall. Men jeg syns bratte, litt fiklete renner er like morsomt som store dra-på-steder da. Skia er så stabile nå om dagen uansett, at det går helt greit å gønne på med noe kortere ski. Men den gang jeg var ung, da... ;-) Lån noen ski og prøv selv er jo det beste rådet uansett.
|
|
|
 Valgte 179 pga skogkjøring
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er selv 176 og ca. 74kg, og valget stod mellom 179 og 189. Jeg valgte 179 pga bedre manøvrering i skog, og kjappere svinger i preppa bakker. Jeg angrer ikke. De er helt utrolig stabile i høy fart med bratte sugende svinger, feier over absolut alt av hinder som måtte komme i veien. Kjører telemark.
|
|
|
|
|
|
 Okei,
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Old McDonald, d visste jeg ikke, men greit nok.. Tror kanskje hovedpoenget mitt forsvant litt ovenfor, men det jeg mener er at selv om skiene er lange, behøver ikke d å bety at de ikke er vanskelige å manøvrere. Jeg har kjørt på inBig ski på 188 og aldri syntes at skogen har vært tettere pga skiene. Nå kjører jeg på ski som måler 197 fra tupp til tupp og er veldig mye stivere enn vicious og syns fortsatt ikke de er særlig tungkjørte. Så hadde d vært jeg som skulle kjøpt ski, hadde ikke 179 vært et alternativ
|
|
|
 189cm
|
Entusiast
|
Entusiast
Skal du ha det som kjøreski er 189 lengden!- den er uansett veldig lettkjørt...
|
|
|
 189
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dersom du priotiterer dropping og storefjellskjøring. Spennet i skia er ikke så voldsomt at det er et problem for telemark uansett lengde. Morsom ski forresten.
|
|
|
 Ta den lengste
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har dem i 189, ikke spesiellt dreven på telemark, men har testa endel ski den siste mnd. De føles ikke lange når du kjører, ser bare lange ut i heisen. Skogkjøring og brattkjøring ikke noe problem. Synes skien funker på alt, litt kiip på gjennomslagsføre, men det er nok bare teknikken min.Bytte lånte ski med en kamerat, han er 175 og 75 kg, resultat jeg fikk ikke tilbake skia mine den dagen. Kan nevnes at det var 40 cm pudder den dagen.Montering av skiene er jeg litt usikker på, jeg har borret en gang for mye i mine. Første forsøk brukte jeg bootsenter på støvelen og satt det 3 cm bak cordcenter på skien. Dette var ikke optimalt. Senere flyttet jeg bootsenter til midsole og da ble ting mye bedre. Føltes som en helt annen ski. Etter noen turer i Røldal og fikk sett på hva de fleste hadde gjort så tror jeg nok det er den beste løsningen. Jeg er i allefall super fornøyd, og anbefaler skien på det varmeste.
|
|
|
 Ta den lengste
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har dem i 189, ikke spesiellt dreven på telemark, men har testa endel ski den siste mnd. De føles ikke lange når du kjører, ser bare lange ut i heisen. Skogkjøring og brattkjøring ikke noe problem. Synes skien funker på alt, litt kiip på gjennomslagsføre, men det er nok bare teknikken min.Bytte lånte ski med en kamerat, han er 175 og 75 kg, resultat jeg fikk ikke tilbake skia mine den dagen. Kan nevnes at det var 40 cm pudder den dagen.Montering av skiene er jeg litt usikker på, jeg har borret en gang for mye i mine. Første forsøk brukte jeg bootsenter på støvelen og satt det 3 cm bak cordcenter på skien. Dette var ikke optimalt. Senere flyttet jeg bootsenter til midsole og da ble ting mye bedre. Føltes som en helt annen ski. Etter noen turer i Røldal og fikk sett på hva de fleste hadde gjort så tror jeg nok det er den beste løsningen. Jeg er i allefall super fornøyd, og anbefaler skien på det varmeste.
|
|
|
 riktig lengde er veldig individuelt
|
Medlem
|
Medlem
Jeg er ca like høy som deg (187cm) og har seth pistol 189, men veier 5-6 kilo mer enn deg og står på alpint(har stått telemark i flere år).Min erfaring er at optimal lengde på skien avhenger mye av riktig skiteknikk. Mine synspunkter på skien min endrer seg med utviklingen av skiteknikken min. Jeg har hatt gleden av å kunne stå ned støre bratte pudderheng i alpene, pudderfylte skoger, fokket drittføre og isete bakker.I begynnelsen syntes jeg 189 funket bra til alt unntatt tett skog(av den kjørbare sorten, f.eks. gummiskogen eller hallingskarvet). Etter hvert har jeg skjønt at det var mest min egen teknikk det stod på. Jeg ble fort skremt av at skien var lang og stiv og ble hengende bakpå. Etter å ha kjørt en del pudder i skog de siste ukene ble jeg tøffere og og fikk vekten riktig på skien. Vips! Så fikk jeg den rette formen på skien og den oppførte seg som den skulle også i skogen. MEN, dette innebærer mye mer fart og kan fort bli stressende i trang skog.Når det er sagt er min erfaring fra telemark at man som regel trenger mer plass med løs enn med fast hel (for samme ferdighetsnivå)Så hvis man ikke er veldig dreven, litt lett og står med løs hel er det lurt å vurdere en kortere ski hvis man står mye i skogen(hvilket man ofte gjør i norske fjell).Men smaken er som baken, det eneste som er sikkert er at det ikke finnes fasitsvar
|
|
|
|
|
|
 Kom og prøv dem da vel!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei på deg og takk for sist. Kan du ikke bare ta en tur til Røldal så kan du få prøve hc sine i 189 og mine i 179 m telemarksbinding før du bestemmer deg....hilsen V
|
|
|
 efor kort med 179
|
Fersking
|
Fersking
jeg er selv 185cm og syntes skiiene er en del foor kortte twintipen gjør jo at de virker kortere når du kjører
|
|
|
 Vanja:
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ska ikkje sjå vekk ifrå at da blir løysningen, ska heim frå "uljo" te mandag så eg håpe på å komma meg te dalen neste helg.
|
|
|
|
|