At man kjører på noe annet enn scottybob er merkelig... jeg kjøpte et par stive ?bobtail? i desember 2003 og kasta alle andre telemark ski (Volkel storslalomski, Rossignol XXX, black diamond) ikke lenge etter at jeg fikk et par scottybob i hus! ScottyBob er bare MYE lettere å kjøre med. Spesielt i vanskelig terreng. Svinger helt utrolig lett under trange forhold. Bakskien holder ikke igjen og er ikke i veien! (jeg savnet riktignok baksien til å begynne med, men dette er en tekning de færreste vet å benytte seg av) Skiene krever selvsagt at du er istand til å kante skiene... med typisk sondrekjørestil og lang sladd vil du ikke få noe spesielt ut av scottybobene...
Etter at jeg hadde presentert skiene for mine Tromsø venner - alle lyngen-toptur-gutter - fikk scottybob sin "biggest order ever" ? 12 par ski. Ingen av gutta har noen gang savnet andre ski. Derimot fikk en av gutta en stor ripe under skia i Saas-Fee forrige uke og måte leie et par K2 telemark. Det var jo bare utrolig nedtur - han hatet og savnet scottybobene sine maksimalt.
Blir snøen for dyp kan det være et problem at man ikke får opp tuppen, men dette er først og fremst ett teknisk spørsmål. Jeg raste rundt i 70 cm pudder forrige uke og hadde ingen problemer. Det er bare deilig å slippe å dra meg seg to par ski overalt.